Podkreślono, że laureaci konkursu to osoby, które czytają bardzo dużo, a książka jest stałym elementem ich codzienności.
W grupie dzieci do lat 7 nagrodzono 16 osób, w tym trzy zaczytane rodzeństwa. Wspólnie przeczytały 4084 książki. Listę laureatów otwiera Mikołaj Nowicki, mający na swoim koncie aż 589 książek. Na drugim miejscu znalazł się Bartłomiej Adamus, z wynikiem 527 książek. Miejsce na najniższym stopniu podium przypadło Bartłomiejowi Korczykowi, z wynikiem 372 książek.
Kolejne miejsca zajęli: Lena Śliwa, Hanna Grocholska, Zuzanna Harat, Wiktoria i Weronika Żywioł, Antonina i Ignacy Matusiak, Ignacy Wiercimak, Eryk i Olga Kliza, Joanna Jamróz, Dawid Misterowicz i Nina Szyc.
W grupie dzieci z klas I-III czytelnikiem 2023 roku został Mikołaj Bednarz (232 książki). Wyprzedził Aleksandra Szyca (144 książki) oraz Emilię Kowalską (130 książek).

Kolejne miejsca zajęli Emila Martyniak, Milena Tomala, Paweł i Michał Miesterowicz, Paweł Pszczółka, Laura Brzozowicz, Emilia Laszczak, Milena Matusiak, Jakub Formas, Klara Bąbska, Mikołaj Ziętek. Grupa ta przeczytała wspólnie 1448 książek.
Uczniowie klas do IV do VIII przeczytali 958 książek. Na najwyższym podium znalazł się Bartłomiej Chwierut (186 książek), za nim znalazł się Witold Karkoszka (124 książki) oraz Szymon Łysek (119 książek). Kolejne miejsca zajęli Mateusz Nikiel, Anastazja Poręba, Nina Żółkiewicz, Milena Izbińska, Aleksander Mądro, Emilia Mrzygłód, Emilia Nowicka oraz Klaudia Sordyl.
- Czytanie książek uznawane jest za jedną z najbardziej terapeutycznych aktywności, mogących korzystnie wpływać na nasze zdrowie psychiczne i emocjonalne. Zarówno literatura piękna, jak i literatura fachowa, mają potencjał łagodzenia stresu, poprawy samopoczucia oraz wspierania naszego rozwoju osobistego – podkreślają w kęckiej bibliotece.

Identyfikując się z postaciami literackimi, czytelnicy rozwijają umiejętność empatii i zrozumienia dla różnych perspektyw życiowych. Może to pomóc w lepszym radzeniu sobie z własnymi problemami oraz w budowaniu zdrowszych relacji z innymi ludźmi.
Książki często zawierają mądrości życiowe, inspirujące historie sukcesu lub poradniki, które mogą wspomagać rozwój osobisty.
- Poprzez czytanie można zdobywać nowe umiejętności, pogłębiać wiedzę na różne tematy oraz poszerzać horyzonty myślowe. Czytanie może stanowić formę terapii dla osób doświadczających traumy lub trudności emocjonalnych. Często bohaterowie literaccy przechodzą przez doświadczenia podobne do tych przeżywanych przez czytelników, co może pomóc im zrozumieć i przetworzyć własne emocje – słowa wypowiedziane przez bibliotekarzy powinny zachęcić nie tylko dzieci i młodzież, ale i dorosłych do regularnego sięgania po książki.

W momencie skupienia na tekście, nasz umysł zwalnia tempo i odpoczywa od codziennego pośpiechu i natłoku informacji. Czytanie pobudza wyobraźnię i kreatywność, otwierając drzwi do fantastycznych światów i pomysłów. Dzięki temu możemy rozwijać umiejętność abstrakcyjnego myślenia oraz elastyczność umysłu. Ponadto wzmacniamy swoją pamięć, koncentrację oraz zdolności analizy i syntezy informacji, co korzystnie wpływa na zdolności poznawcze.
Książki są lekiem podawanym bez recepty, bez negatywnych skutków ubocznych. Ich regularne czytanie może przyczynić się do kształtowania własnego zdania i poszerzenia horyzontów myślowych.
Tymi słowami powitano uczestników XIX gali konkursu Czytelnik Roku i trudno się z nimi nie zgodzić. W następnej edycji wypada sobie życzyć kolejnego rekordu i jeszcze większej rzeszy stałych czytelników.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Filmy o Auschwitz, a obozowa rzeczywistość WIDEO
- Niecodzienna nocna operacja na budowie mostu nad Sołą w Oświęcimiu przy mrozie -17!
- Studniówki w Oświęcimiu. Wyjątkowe bale, które pamięta się latami! Zdjęcia
- Szkoły z pow. oświęcimskiego. W których najlepiej zdali egzamin ósmoklasisty?
- Wieża widokowa na wzgórzu Skała w Chełmku stanie w tym roku
- Miniolimpiada dla przedszkolaków w Oświęcimiu. WIDEO
