WIDEO: Krótki wywiad
"Z niepokojem śledzę informacje medialne o planach budowy Kanału Krakowskiego. Tak wielka inwestycja infrastrukturalna w centrum Krakowa budzi niepokój o negatywny wpływ na środowisko i stwarza liczne pytania. W mojej ocenie będzie to zbyt wielka ingerencja w tkankę Krakowa, ponadto uważam, że rozsądniejszym, także z uwagi na politykę klimatyczną i ograniczanie emisji CO2, byłby inwestycje w rozwój połączeń kolejowych" - napisał w interpelacji do ministra poseł Bogusław Sonik. Jego zdaniem kolejnym elementem poddającym w wątpliwość inwestycje są ogromne koszty, szacowane na ok. 3 mld zł.
Kraków. Kanał żeglugowy pod Wawelem? Rząd planuje budowę dro...
Z Ministerstwa Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej otrzymaliśmy informację, że Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie zamierza zrealizować opracowanie pn. „Studium wykonalności rozwoju Drogi Wodnej Górnej Wisły".
- W ramach Studium przeanalizowane zostaną możliwości rozwoju drogi wodnej górnej Wisły na odcinku od Oświęcimia do Sandomierza z uwzględnieniem wariantów połączenia Wisły z Odrzańską Drogą Wodną i systemem Dunaj-Odra-Łaba. Jednym z jego elementów będzie również analiza poprawy warunków żeglugi na obszarze miasta Krakowa w wyniku budowy Kanału Krakowskiego – poinformowano nas w ministerstwie.
Przypomnijmy, że rząd nie zamierza oddać pod zagospodarowanie terenów w Krakowie, które od ponad wieku rezerwowano na kanał chroniący miasto przed powodzią o długości ponad 4 km. Z tego pomysłu zrezygnowano, ale w zamian planowany jest kanał żeglugowy. Kanał zaplanowany został jako odnoga Wisły omijająca zabytkowe centrum Krakowa, po jego budowie Dębniki stałyby się wyspą. W ministerstwie Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej wyjaśniają, że obecnie Wisła w Krakowie nie spełnia warunków dla transportu wodnego, w szczególności jeżeli chodzi o promienie łuków na szlaku żeglownym oraz niewystarczające prześwity pod mostami.
- W interesie rozwoju transportu wodnego śródlądowego utrzymanie wstępnych założeń koncepcyjnych w zakresie przebiegu trasy Kanału Krakowskiego jest zasadne – jako działania przyszłościowego, mogącego być jednym z istotnych elementów rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce. Natomiast na obecnym etapie prac jest za wcześnie na wskazywanie konkretnych terminów realizacji inwestycji - zaznaczają w Ministerstwa Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej.
Rząd PIS planuje też budowę Kanału Śląskiego (za ok. 11 mld zł), który ma połączyć Odrę z Wisłą w Krakowie. Kanał o długości ok. 93 km z Wisłą łączyłby się w okolicach Oświęcimia, a z Odrą w rejonie Kędzierzyna-Koźla. Dzięki takiemu rozwiązaniu można byłoby rozwijać transport rzeczny między Krakowem i innymi miastami w Małopolsce a okręgiem śląskim oraz portami nad Odrą w innych regionach.
Kraków. Kładki dla rowerzystów i pieszych przez Wisłę bez zg...
- Te znaki zodiaku odnajdą szczęście w 2023 r.
- Studniówki ruszyły. Oto najpiękniejsze kreacje dziewcząt
- Ranking Perspektyw. Oto najlepsze licea w Małopolsce!
- Najpopularniejsze imiona w Krakowie w 2019 roku [RAPORT]
- Najlepsze "perełki" krakowskiej deweloperki w 2019 [ZDJĘCIA]
- TOP 20 najbogatszych gmin w Małopolsce w 2019 roku [RANKING]
