https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. 3 miliardy złotych na kanał w środku miasta? Poseł Bogusław Sonik interpeluje w sprawie kosztownej inwestycji

Piotr Tymczak
Zdaniem posła PO Bogusława Sonika budowa kanału żeglugowego w centrum Krakowa budzi niepokój ze względu na to, że ta inwestycja może mieć negatywny wpływ na środowisko. Zwraca też uwagę na ogromne koszty przedsięwzięcia, szacowane na ok. 3 mld zł. W związku z tym poseł Sonik napisał interpelację w sprawie inwestycji do Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

WIDEO: Krótki wywiad

"Z niepokojem śledzę informacje medialne o planach budowy Kanału Krakowskiego. Tak wielka inwestycja infrastrukturalna w centrum Krakowa budzi niepokój o negatywny wpływ na środowisko i stwarza liczne pytania. W mojej ocenie będzie to zbyt wielka ingerencja w tkankę Krakowa, ponadto uważam, że rozsądniejszym, także z uwagi na politykę klimatyczną i ograniczanie emisji CO2, byłby inwestycje w rozwój połączeń kolejowych" - napisał w interpelacji do ministra poseł Bogusław Sonik. Jego zdaniem kolejnym elementem poddającym w wątpliwość inwestycje są ogromne koszty, szacowane na ok. 3 mld zł.

Kraków. Kanał żeglugowy pod Wawelem? Rząd planuje budowę dro...

Z Ministerstwa Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej otrzymaliśmy informację, że Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie zamierza zrealizować opracowanie pn. „Studium wykonalności rozwoju Drogi Wodnej Górnej Wisły".

- W ramach Studium przeanalizowane zostaną możliwości rozwoju drogi wodnej górnej Wisły na odcinku od Oświęcimia do Sandomierza z uwzględnieniem wariantów połączenia Wisły z Odrzańską Drogą Wodną i systemem Dunaj-Odra-Łaba. Jednym z jego elementów będzie również analiza poprawy warunków żeglugi na obszarze miasta Krakowa w wyniku budowy Kanału Krakowskiego – poinformowano nas w ministerstwie.

Przypomnijmy, że rząd nie zamierza oddać pod zagospodarowanie terenów w Krakowie, które od ponad wieku rezerwowano na kanał chroniący miasto przed powodzią o długości ponad 4 km. Z tego pomysłu zrezygnowano, ale w zamian planowany jest kanał żeglugowy. Kanał zaplanowany został jako odnoga Wisły omijająca zabytkowe centrum Krakowa, po jego budowie Dębniki stałyby się wyspą. W ministerstwie Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej wyjaśniają, że obecnie Wisła w Krakowie nie spełnia warunków dla transportu wodnego, w szczególności jeżeli chodzi o promienie łuków na szlaku żeglownym oraz niewystarczające prześwity pod mostami.

- W interesie rozwoju transportu wodnego śródlądowego utrzymanie wstępnych założeń koncepcyjnych w zakresie przebiegu trasy Kanału Krakowskiego jest zasadne – jako działania przyszłościowego, mogącego być jednym z istotnych elementów rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce. Natomiast na obecnym etapie prac jest za wcześnie na wskazywanie konkretnych terminów realizacji inwestycji - zaznaczają w Ministerstwa Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej.

Rząd PIS planuje też budowę Kanału Śląskiego (za ok. 11 mld zł), który ma połączyć Odrę z Wisłą w Krakowie. Kanał o długości ok. 93 km z Wisłą łączyłby się w okolicach Oświęcimia, a z Odrą w rejonie Kędzierzyna-Koźla. Dzięki takiemu rozwiązaniu można byłoby rozwijać transport rzeczny między Krakowem i innymi miastami w Małopolsce a okręgiem śląskim oraz portami nad Odrą w innych regionach.

Kraków. Kładki dla rowerzystów i pieszych przez Wisłę bez zg...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 57

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zdaje się
6 lutego, 00:35, Gość:

Rządzący nie potrafią dokończyć przez lata remontowanej trasy kolejkowej Katowice-Kraków, a marzą o połączeniu rzeczmy, które jest droższe, nie ma gospodarczego i ekonomicznego uzasadnienia, bardziej ingeruje w środowisko i jest bardziej zależne od warunków klimatycznych... ten kto wymyśla takie pomysły jest albo głupi, albo bardzo chce dać zarobić kolegom...

O ile dobrze pamiętam, to remontu tej linii mają jakoby zabraniać postanowienia tajnego protokołu o "prywatyzacji" tzw. "autostrady" Kraków-Katowice - protokołu do umowy ze "Stalexportem".

G
Gość

Rządzący nie potrafią dokończyć przez lata remontowanej trasy kolejkowej Katowice-Kraków, a marzą o połączeniu rzeczmy, które jest droższe, nie ma gospodarczego i ekonomicznego uzasadnienia, bardziej ingeruje w środowisko i jest bardziej zależne od warunków klimatycznych... ten kto wymyśla takie pomysły jest albo głupi, albo bardzo chce dać zarobić kolegom...

G
Gość

Zburzą most Retmański!

D
Dan
5 lutego, 10:59, aa:

Polska musi skończyć z megalomanią durniów.

Brać przykład z lewackich krajów, tam urzędnik jeździ pociągiem lub II klasą w samolocie, u nas musi być kolumna limuzyny klas I w samolocie lub własny rządowy. Polska będzie się zmagać z suszami a nie powodziami, a węgiel za 20 lat będzie wydobywany w ilościach które będize można na plecach przenieść a nie statkami.

5 lutego, 12:12, Dan:

Co do megalomani, zgadzam się.....

(P)osły powinny płacić za podróże, te małe i duże. Kwota wolna od podatku powinna być taka sama jak "plebsu".

Reszta, nie zgadzam się...

5 lutego, 16:55, Cracus:

To zacznij od limuzyny Majchrowskiego

Super dokładnie tak

D
Dan
5 lutego, 19:06, Gość:

Polski nie stać już na kolejnego prezydenta - sługi korporacji. Dlatego popieram MACIEJA MACIAKA (CW24).

Tia, gajowy, strażnik żyrandola co wołał szoguna był wspaniały

G
Gość
5 lutego, 19:17, Taka sytuacja:

wISŁA SKAWINA

rUCHOWI

ODBYT WYPINA

Znowu lamenciarz z Kazimierza się pojawił

:D
5 lutego, 18:55, Gość:

Sonik wróć do gry na konsoli

Słonik, nie Sonik

R
Realista

"Poseł PO" - czyli "europejczyk" de facto działający w interesie Niemiec. Które akurat mają dość rozbudowane drogi wodne.

G
Gość

Cymbały skończone! Zobaczycie metro jak świnia niebo w tym betonowym Krakówku! Przekop to inwestycja ogólnopolska a nie lokalna jak jakieś utopijne metro. Miasto nie ma kasy na drogi a metro będzie budować! banda głupców na tym forum... Było wybrać kogoś innego na poprzednią i obecna kadencję.

G
Gość

Polski nie stać już na kolejnego prezydenta - sługi korporacji. Dlatego popieram MACIEJA MACIAKA (CW24).

G
Gość

Sonik wróć do gry na konsoli

G
Gość
5 lutego, 8:32, gosc:

3 mld zł to chyba była by 1 linia metra ?

5 lutego, 09:28, Gość:

Dokładnie trzeba wybudować linię metra. A nie topić pieniędzy w wodzie.

5 lutego, 10:07, Ryś:

METRO TO UTOPIA ! TRZEBA WIECEJ LINII TRAMWAJOWYCH NP. ALEJA CZEKAJĄ ZE 100 LAT NA TRAMWAJ ! W KRAKOWIE TYLKO TRAMWAJ BO JEST TAŃSZY I JEST JEGO KOSZTOWNE ZAPLECZE A METRO BEZ SENSU ! TRAMWAJ NALEŻY UZUPEŁNIĆ POŁĄCZENIA MI KOLEJOWYMI !!! METRO TO UTOPIONE ŚRODKI W ZIEMI BUDOWA I KOSZTY UTRZYMANIA !!!

5 lutego, 14:18, Gość:

Ochłonąłeś? To wyłącz caps locka.

na zimno kalkulujesz jak wytracić 3 mld ..

f
fast
5 lutego, 16:13, Gość:

Oczywistym jest ze ten kanał nigdy nie powstanie, po drugie nie ma on sensu

oczywiscie, tak jak w przypadku baltyku, chodzi o robienie wrazenia wielkich rządowych inwestycji, ktore sie zacznie bez planow na skonczenie

x
xcghj

transport wodny pomiędzy małopolską a Sląskiem - ale co tą drogą by pływało? puste barki, barki z chinskim towarem chyba nie

C
Cracus
5 lutego, 10:59, aa:

Polska musi skończyć z megalomanią durniów.

Brać przykład z lewackich krajów, tam urzędnik jeździ pociągiem lub II klasą w samolocie, u nas musi być kolumna limuzyny klas I w samolocie lub własny rządowy. Polska będzie się zmagać z suszami a nie powodziami, a węgiel za 20 lat będzie wydobywany w ilościach które będize można na plecach przenieść a nie statkami.

5 lutego, 12:12, Dan:

Co do megalomani, zgadzam się.....

(P)osły powinny płacić za podróże, te małe i duże. Kwota wolna od podatku powinna być taka sama jak "plebsu".

Reszta, nie zgadzam się...

To zacznij od limuzyny Majchrowskiego

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska