Kraków. A co to za cudo z przeszłości składają w Muzeum Lotnictwa?

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
W Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie prowadzone są prace konserwatorskie i restauratorskie niezbędne do zachowania i odnowienia unikatowego, jednego z trzech zachowanych w Polsce samolotów myśliwskich MIG-19 PM, używanych w polskim lotnictwie myśliwskim po II wojnie światowej. Ogólny stan zachowania eksponatu był zły i wymagał natychmiastowej interwencji.

FLESZ - Nie będzie elektrowni atomowej? PGE się wycofuje

MIG-19PM znajduje się w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w oryginalnym stanie zachowania. Eksponat, ze względu na wiek i wymuszone sytuacją warunki przechowywania (ekspozycja plenerowa), uległ silnym uszkodzeniom.

MIG-19PM jest jednym z najrzadziej występujących samolotów tego typu w placówkach muzealnych na całym świecie oraz jedną z trzech zachowanych w Polsce. Jest również jedyną maszyną tego typu w kraju, która jest udostępniona z bliska osobom zainteresowanym. Pozostałe dwa samoloty znajdują się w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu oraz jako pomnik przed bazą amerykańską w okolicy Słupska.

Przez większość drugiej połowy XX wieku samoloty tego typu były jednymi z najważniejszych konstrukcji tzw. Bloku Wschodniego.

Unikatowa kolekcja samolotów w krakowskim muzeum lotnictwa [GALERIA]

Rys historyczny maszyn typu MIG-19

W szczytowym etapie Zimnej Wojny (w sierpniu 1951 roku) na Kremlu zapadła decyzja rozpoczęcia prac nad dwoma nowymi, dwusilnikowymi samolotami myśliwskimi z powiększonym zasięgiem lotu. Nie wdając się w szczegóły techniczne, należy zaznaczyć, że MiGi-19 były pierwszymi naddźwiękowymi myśliwcami odrzutowym produkcji seryjnej w Związku Radzieckim. Początkowo pomyślany jako myśliwiec dzienny z ograniczonymi możliwościami w każdych warunkach pogodowych, MiG-19 przekształcił się w potężny samolot. Trudny w realizacji projekt i skomplikowana produkcja MiGów-19 przysporzyły wiele problemów związanych z użytkowaniem i bezpieczeństwem.

To z kolei spowodowało, że MiGi-19 szybko zastąpiono późniejszymi konstrukcjami, takimi jak MiG-21. Pomimo swoich niedociągnięć MiG-19 i jego pochodne uczestniczyły w szeregu konfliktów ery „Zimnej Wojny”. Samoloty tego typu były wykorzystywane do prób zestrzelenia amerykańskich samolotów szpiegowskich U-2, latających nad terytorium ZSRR. Piloci MiGów- 19 mogli zobaczyć U-2, ale prowadzili tylko obserwację. Opisując wyższemu oficerowi „krzyżowy” kształt U-2, sowiecki pilot został zganiony przez oficera, twierdząc, że Amerykanie nie mają niczego, co mogłoby latać tak wysoko.

Jeden Mig-19 zaginął podczas słynnej akcji zestrzelenia pilota maszyny typu U-2 Francisa Gary'ego Powersa w dniu 1 maja 1960 r. Później MiGi-19 lotnictwa radzieckiego i węgierskiego zmobilizowano także do wspierania inwazji wojsk sowieckich podczas „Praskiej Wiosny” w Czechosłowacji w 1968 r. Maszyny tego typu latały bojowo w wojnie w Wietnamie, konfliktach arabsko-izraelskich, wojnie o Ogaden (między Somalią i Etiopią), wojnie irańsko-irackiej z lat osiemdziesiątych, wojnach indyjsko-pakistańskich z lat siedemdziesiątych.

W Polsce na uzbrojeniu lotnictwa znalazły się samoloty MiG-19 w wersjach P i PM. Myśliwce te zostały dostarczone w 1958 i 1959 roku i były używane do 1974 roku. W sumie zakupiono dla naszego lotnictwa jedynie 33 samoloty obu typów. MiG-19PM i -19P zapisały się w historii polskiego lotnictwa jako pierwsze myśliwce o prędkości ponaddźwiękowej.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie