Kraków Airport zakończył ważną inwestycję

RedakcjaZaktualizowano 
Na krakowskim lotnisku zakończyły się prace inwestycyjne w strefie operacyjnej - poinformował Kraków Airport w komunikacie. Rozbudowano płytę postojową i przebudowano drogi kołowania. Łączna powierzchnia remontowanych i budowanych nawierzchni wyniosła ok. 20 ha, w tym nawierzchni betonowych ponad 15 ha. Blisko 90% prac zostało zrealizowanych w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu pn. „Port lotniczy w Krakowie – rozbudowa istniejącej infrastruktury lotniskowej”.

Generalnym wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm Max Bögl Polska Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Max Bögl Stifung&Co. KG (Partner Konsorcjum), natomiast inwestorem zastępczym firma Safege S.A.S.

Prace rozpoczęły się w kwietniu 2013 r. i były prowadzone etapowo, przy zachowaniu ciągłej obsługi ruchu statków powietrznych, bez ograniczania operacji lotniczych. - Realizacja robót na czynnym lotnisku była ogromnym wyzwaniem dla wszystkich służb operujących na lotnisku, a także dla pracowników portu, którzy na co dzień zarządzają infrastrukturą lotniskową - podkreśla Jan Pamuła, prezes Kraków Airport.

Dzięki rozbudowie płyty postojowej, port zwiększył dostępną liczbę stanowisk postojowych o pięć, co pozwala na równoczesne stacjonowanie 22 statków powietrznych o kodzie referencyjnym C (np. Boeing 737-800). Cztery dofinansowane miejsca postojowe znajdują się w części północno-wschodniej płyty (w miejscu dawnej wojskowej oczyszczalni ścieków), kolejne przy Budynku Administracyjno-Technicznym. - Technologia zastosowana przy budowie nowej części płyty postojowej pozwoliła na uzyskanie bardzo wysokich wskaźników nośności nawierzchni. Badania laboratoryjne przeprowadzone we współpracy z Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych dowodzą, że można na niej wykonać milion operacji lotniczych – mówi Łukasz Susło, Zastępca Dyrektora Kontraktu Max Bögl Polska Sp. z o.o. Po rozbudowie zmienił się układ płyty postojowej i wszystkie stanowiska mają teraz więcej przestrzeni, co ułatwia obsługę parkujących samolotów oraz ich tankowanie. Wraz z uruchamianiem kolejnych etapów rozbudowy terminalu Kraków Airport będzie mógł także przyjąć więcej dużych statków powietrznych, o kodzie referencyjnym E i D, jak np. Boeing 787 Dreamliner czy Boeing 747.

W ramach modernizacji dróg kołowania wymieniono nawierzchnię betonową dróg Alfa, Bravo, Julliet, Golf i Fokstrot, poszerzono drogę kołowania Charlie, znacząco rozbudowano sieci elektroenergetyczne w strefie operacyjnej oraz oświetlenie nawigacyjne dróg kołowania. W ramach inwestycji przebudowywane drogi kołowania wyposażono w oświetlenie osiowe, sterowane z nowego systemu z indywidualną kontrolą opraw, a także zmieniono źródła świateł krawędziowych na oprawy LED. Ponadto zmodernizowany i rozbudowany został system retencji wód opadowych. Nawierzchnie lotniskowe wyposażono w nowe koryta odwodnieniowe, wybudowano cztery zbiorniki retencyjne o pojemności ok. 650 m3 każdy.

Wszystkie prowadzone prace miały za zadanie podniesienie bezpieczeństwa operacji lotniczych oraz zwiększenie nośności nawierzchni lotniskowych. - Teraz możemy przyjmować cięższe maszyny - informuje Jan Pamuła. - Dzięki zainstalowaniu nowego oświetlenia krawędziowego, oświetlenia osiowego i poprzeczek zatrzymania poruszanie się statków powietrznych po układzie manewrowym krakowskiego lotniska w warunkach ograniczonej widzialności jest znacznie łatwiejsze i bardziej bezpieczne.

Także w ramach projektu „Port lotniczy w Krakowie – rozbudowa istniejącej infrastruktury lotniskowej” już w roku 2011 ukończono budowę łącznika płyty postojowej z drogą kołowania. Generalnym wykonawcą tej inwestycji była firma Warbud S.A.

Inwestycje, zrealizowane przez Max Bögl Polska Sp. z o.o. w liczbach:
- łączna powierzchnia nowych nawierzchni betonowych to 156 660 m2 czyli ponad 10 tys. ciężarówek z betonem; ustawione jedna za drugą utworzyłyby kolejkę o długości 130 kilometrów
- podczas prac zużyto 47 680 ton cementu czyli ponad 100 cystern; ustawione jedna za drugą utworzyłyby kolejkę o długości 30 kilometrów
- wykorzystano 55 600 ton grysów dolomitowych (ponad 2220 tirów) oraz 84 300 ton grysów granitowych (ponad 3370 tirów).

Wartość prac zrealizowanych przez firmę Max Bögl Polska Sp. z o.o. to 161,4 mln zł brutto, zaś łączny koszt inwestycji zrealizowanych w ramach projektu unijnego w strefie operacyjnej to 200,84 mln zł brutto. Prace były finansowane ze środków własnych spółki, obligacji oraz funduszy unijnych. Dofinansowanie wyniosło 76,04 mln zł.  

 

Źródło: Gazeta Krakowska/Kraków Airport

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Materiał oryginalny: Kraków Airport zakończył ważną inwestycję - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
t
terri

Dla Kierownika Portu Lotniczego Balice:

Dlaczego JA jestem zmuszona pokazywac moja karte pokladowa do pani sprzedajacej mi 300ml wody na lotnisku? Cena wody to 5pln dla wszystkich. Prosze o dokladne zacytowanie mi tego przepisu, ktory mowi, ze sprzedawca (bez uprawnien) ma do tego PRAWO, gdy cena CZYSTEJ WODY jest taka sama dla EU i non-EU pasazerow. 

zgłoś
w
widz

a Hangar ?

 

zgłoś
m
marek popiela

No i co z tego? Balice dalej pozostają małym prowincjonalnym lotniskiem i zadna płyta postojowa tego nie zmieni. A zmienić moga tylko bezposrednie

loty za Atlantyk. Pamula juz sie wypalił i czas mu przejsc na emeryturę, potrzeba mlodej i świeżej krwi z wizja na rozwój lotniska i połączeń. 

Lotnisko to nie płyta czy terminal ale wlasnie siatka połączeń ktora jest teraz bardzo nędzna. 

zgłoś
K
Kondor

Co z pasem ?

zgłoś
k
krk

I pewnie nastpny arykół bdzie o 4 mln pasarzerów.... gdzie kluczowe inwestycje i prestiżowe decyzję panie Pamuła ???  obiecał Pan na jesień 2015 decyzję o 2 pasie starotwym !!!! o ILS kat IIIc i lotami do USA nie wspomnę. Czy słynne powiedzenie Leszka Millera o tym jak mężczyzna kończy dalej jest aktualne ???

 

 

zgłoś
c
czas na zmiany

Kiedy powrót połączeń do i z USA, które rząd PO (via PLL LOT) zabrał z Krakowa i przeniósł do Katowic ? 

zgłoś
K
Krakus

No i jeszcze prosiło by się zainstalować kamery tak jak ma port lotniczy w Gdańsku. 

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3