Mieszkańcy prowadzą też protest w mediach społecznościowych. "Jeśli chcecie jeszcze zobaczyć zieleń na Prądniku - polecamy spacer w obecny weekend. Dzięki uzyskaniu decyzji ZRiD (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) już niebawem wykonawca przystąpi do bezmyślnej i bezsensownej wycinki praktycznie całej zieleni! (w tym dużych, dorodnych drzew) - które w sporej części mogłyby nie kolidować z inwestycją" - napisali na Facebooku.
Znikną całe szpalery drzew
"Znikną całe szpalery drzew z ulic Meissnera i Młyńskiej, wzdłuż ul. Lublańskiej (pomiędzy rondem Barei, a rondem Polsadu) oraz wzdłuż ul. Dobrego Pasterza. W ramach nasadzeń zastępczych planuje się głównie zazielenienie pętli w Mistrzejowicach, będą również... rozchodniki na torowisku. Wiele drzew udałoby się uratować, gdyby nie bezsensownie przygotowany projekt (przesunięcie jezdni kawałek w bok - akurat w miejsce, gdzie są drzewa, linia zasilająca poprowadzona w najprostszy sposób - akurat w miejscu istniejących drzew itd.)" - dodali.
Protestujący przekonują, że przykłady inwestycji w innych miastach pokazują, iż linie tramwajowe da się budować z poszanowaniem okolicznej zieleni i w interesie mieszkańców. "W Krakowie postawiliśmy jednak na obojętnie jak, bezsensownie, byle jak najszybciej i przed wyborami" - zaznaczyli mieszkańcy sprzeciwiający się wycince drzew.
Wykonawca zapewnia nasadzenia wzdłuż inwestycji
W projekcie gospodarki drzewostanem złożonym do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wskazano, że w kolizji z planowaną infrastrukturą występuje 1059 drzew. W firmie Gülermak, która na zlecenie miasta ma wykonać inwestycję, wyliczają, że na terenie inwestycji pojawi się 10 308 mkw krzewów, rabat i traw, czyli o ponad 2000 mkw więcej niż łączna powierzchnia wszystkich krzewów przeznaczonych do usunięcia.
- Zgodnie ze zobowiązaniem za każde kolidujące drzewo nasadzimy nowe. Ich lokalizacja została precyzyjnie zaplanowana w taki sposób, aby pozwalała roślinom przetrwać w wymagających, miejskich warunkach, a w przyszłości zapewniała cień przechodniom, rowerzystom i użytkownikom komunikacji miejskiej. Wszystkie nowe nasadzenia zaprojektowano wzdłuż inwestycji, nie ma więc mowy o sadzeniu drzew na terenach niezamieszkałych na obrzeżach miasta, co często zarzuca się wykonawcom – zaznacza Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu z firmy Gülermak.
Linia tramwajowa za 2 miliardy złotych
Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu.
Projekt przewiduje też m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej.
Projektanci linii tramwajowej wydłużyli podziemny przebieg trasy pod rondem Polsadu i rondem Młyńskim do ponad 1,2 km oraz dostosowali go do obsługi przyszłego „premetra”. Bezkolizyjne poprowadzenie tramwaju na poziomie -1 jest istotne nie tylko z punktu widzenia organizacji ruchu na skrzyżowaniach, ale ma się przyczynić również do ograniczenia uciążliwości dla mieszkańców.
Duża zmiana dla kierowców w Krakowie. Otwarto część tunelu n...
Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku. Szacowany koszt zadania to ok. 2 mld zł. Dzięki inwestycji czas podróży z północnej części Krakowa do centrum ma zostać skrócony o ok. 12 minut.
Rozpoczęcie pierwszych prac uzależnione jest od przekazania przez miasto terenu pod plac budowy, co powinno nastąpić w najbliższych tygodniach. Po przejęciu terenu partner prywatny przystąpi do niezbędnych robót przygotowawczych, które potrwają około 3 miesięcy.
Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Nowa Huta to nie tylko aleja Róż. Tajemnicze rejony dzielnicy dobre na wyprawę
- Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa z drona. Widać asfalt, tunele, wiadukty. Sporo!
- Kraków lat 70. Matura pod portretem Gomułki i pierwsze w mieście przejście podziemne
- Nowy sezon na zamku w Dobczycach rozpoczęty. Te atrakcje przyciągają turystów!