- Chęć wypracowania przez Urząd Miasta spójnych, przejrzystych reguł prowadzenia inwestycji deweloperskich w Krakowie, należy odebrać jako bardzo pozytywne zjawisko, które pozwoli uniknąć niejasności interpretacyjnych podczas wydawania pozwoleń na budowę. Bardzo cieszy nas fakt, że opracowanie standardów odbywa się w sposób kompleksowy, przy współpracy Wydziału Architektury i Urbanistyki, Planowania Przestrzennego, Kształtowania Środowiska i Klimatu, Infrastruktury, a także Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. To gwarantuje, że powstały dokument będzie spójnym stanowiskiem, co pozwoli uniknąć kłopotów interpretacyjnych i jasno określi procedury przeprowadzania inwestycji deweloperskich w zgodzie ze strategią rozwoju miasta - mówi w rozmowie z nami Agnieszka Widłak-Lindsay, Prezes Polskiego Związku Firm Deweloperskich w Krakowie.
Jak również podkreśla, wkład tak wielu osób w przygotowanie programu pn. "Standardy odpowiedzialnego budownictwa" gwarantuje, że dokument będzie spójnym stanowiskiem, co pozwoli uniknąć kłopotów interpretacyjnych i jasno określi procedury przeprowadzania inwestycji deweloperskich w zgodzie ze strategią rozwoju miasta.
"Chcemy odciąć się od zjawiska zwanego patodeweloperką"
- Jako deweloperom, działającym na zasadach prawa i stosującym się do Kodeksu Dobrych Praktyk, który jednogłośnie jako członkowie Polskiego Związku Firm Deweloperskich wprowadziliśmy, zależy nam na działaniach, które przyczynią się do zrównoważonego rozwoju naszego miasta, a przede wszystkim do poprawy jakości życia jego mieszkańców - mówi Agnieszka Widłak-Lindsay.
Prezes PZFD w Krakowie zaznacza też: - Jednocześnie chcielibyśmy odciąć się od zjawiska oportunistycznego, które nazywane jest patodeweloperką, a mianowicie wydzielania mikropomieszczeń w domach jednorodzinnych i sprzedawania ich jako udziały w nieruchomości wspólnej. Takie przedsięwzięcia nie spełniają rygorystycznych norm dla budownictwa mieszkaniowego ani wymogów dotyczących parkingów, powierzchni biologicznie czynnej czy wymaganej zieleni. Tym samym nie mogą być one nazywane działaniami deweloperskimi - podsumowuje.
5 punktów „Standardów odpowiedzialnego budownictwa”
Własny teren zielony dla każdej inwestycji - raz zaplanowana zieleń może być zaliczona na poczet tylko jednej budowy. Nadzór budowlany, z pomocą nowoczesnych narzędzi, takich jak drony, będzie kontrolował realizację i utrzymanie zielonych przestrzeni.
Mniej betonu, więcej zieleni – bez omijania przepisów - zielone ściany i ogrodzenia, które deweloperzy proponują w projektach wielu inwestycji, powinny być uznawane jedynie za dodatkowe formy zazielenienia, stosowane już po zapewnieniu zgodnej z wymogami zieleni na terenie inwestycji. Miasto nie zgadza się też na prowadzenie prac budowalnych bez poszanowania ochrony przyrody, w tym istniejącego drzewostanu. Niedopuszczalne jest m.in. składowanie materiałów przy drzewach czy transport technologiczny w bezpośrednim sąsiedztwie drzew.
Nie dla ryzykownej zabudowy na osuwiskach - miasto mówi stanowcze nie prowadzeniu inwestycji na terenach osuwiskowych, gdzie plastyczność gruntu oraz ryzyko ruchów mas ziemnych mogą prowadzić do katastrof budowlanych oraz zagrożenia dla życia mieszkańców. Miasto prowadzi też bieżące monitorowanie osuwisk oraz uwzględnia je w opracowywanych planach miejscowych, tak aby nie dopuszczać na ich terenie zabudowy.
Kompleks mikrokawalerek to nie dom jednorodzinny - Kraków chce również skończyć z praktyką nielegalnej przebudowy budynków jednorodzinnych na wielorodzinne bez wymaganych pozwoleń i dokumentacji. Tego rodzaju działania prowadzą m.in. do problemów strukturalnych, zagrożenia pożarowego, braku miejsc postojowych, a także konfliktów z sąsiadującymi mieszkańcami. W takich przypadkach kompetencje do działania posiadają organy nadzoru budowlanego. W sytuacji braku zgodności zrealizowanej inwestycji z przepisami prawa miejscowego, budynek zostaje uznany za samowolę budowlaną i nie ma możliwości jego legalizacji.
Lokal usługowy nie do zamieszkania - Obiekt opisywany pierwotnie w projekcie budowlanym jako budynek o funkcji usługowej, hotelowej, zamieszkania zbiorowego – po zrealizowaniu i odbiorze zaczyna pełnić funkcję mieszkalną wielorodzinną. To nieuczciwe „obchodzenie” ustaleń planu miejscowego lub decyzji „WZ”, które nie pozwalają na powstanie w takim miejscu bloku
