WIDEO: Krótki wywiad
Dopiero po tym, jak zwróciliśmy na to uwagę, urzędnicy stwierdzili, że myślą o takim rozwiązaniu. Wcześniej o tym nie wspominali. Problem w tym, że... nie ma pieniędzy na tę inwestycję.
- Nic nie słyszałem o modernizacji torowiska na skrzyżowaniu ulic Wielickiej i Nowosądeckiej tak, by umożliwić tramwajom jadącym z Bieżanowa skręt w kierunku Kurdwanowa i Trasy Łagiewnickiej. A takie rozwiązanie pozwoliłoby na połączenie południowych dzielnic Krakowa - przyznaje pan Mieczysław, mieszkaniec korzystający z MPK.
Podkreśla, że rozwiązanie pozwalające na przejazd tramwajem z Bieżanowa do pętli na w Borku Fałęckim czy na Ruczaju byłoby spełnieniem oczekiwań wielu krakowian i dopełnieniem tzw. siatki połączeń.
Dzięki takiemu połączeniu mieszkańcy mieliby znacznie łatwiejszy dostęp do wielu ważnych miejsc, takich jak Uniwersytecki Szpital Dziecięcy, nowy Szpital Uniwersytecki w Prokocimu, a z drugiej strony - sanktuaria: Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, kampus Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zakrzówek czy kompleks biurowy na Ruczaju.
Można skrócić trasę przejazdu
Obecnie, by np. dojechać tramwajem z Bieżanowa do Borku Fałęckiego trzeba jechać ul. Wielicką, Kalwaryjską i później ul. Zakopiańską. Natomiast do pętli przy ul. Czerwone Maki trzeba przejechać ul. Wielicką, Kalwaryjską i później przez ul. Brożka.
Przejazd na wspomnianych relacjach znacznie by się skrócił, gdyby wraz z linią tramwajową z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej powstał także dodatkowy odcinek torów pozwalający na skręt tramwaju jadącego od strony Bieżanowa z ul. Wielickiej w ul. Nowosądecką.
Takie rozwiązanie byłaby też pomocne w przypadku awarii torowiska na ul. Wielickiej - pomiędzy ul. Limanowskiego i Dworcową. Obecnie w takiej sytuacji tramwaje jadące od strony Bieżanowa w kierunku centrum nie mają alternatywnej trasy. Jeżeli powstałby łącznik, to pojazdy mogłyby skręcać w ul. Nowosądecką, następnie dojeżdżać do Kurdwanowa, dalej nową trasą do ul. Zakopiańskiej, a stamtąd mogłyby się kierować w stronę Podgórza i centrum.
Na razie brakuje pieniędzy
Jaka jest reakcja urzędników miejskich na pomysł nowego połączenia? - To przedsięwzięcie zostało umieszczone na liście rankingowej inwestycji programowych - informował niedawno Kamil Popiela z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa. Plan był taki, by w przyszłym roku ogłosić przetarg na opracowanie projektu wraz z wyceną zadania i podpisać umowę z wykonawcą, który rozpocząłby prace projektowe. Ich zakończenie nastąpiłoby w 2021 r. i w tym samym roku inwestycja mogłaby zostać zrealizowana.
Warunkiem było jednak zarezerwowanie pieniędzy na ten cel, a na razie ich brakuje. Takie rozwiązanie nie zostało bowiem zapisane w projekcie budżetu na przyszły rok. Jest jednak szansa, że fundusze mogą się znaleźć dzięki autopoprawce prezydenta. Urzędnicy przyznają jednak, że z powodu prognozowanego mniejszego przyrostu przychodów z podatku PIT pierwszeństwo mają inwestycje, które się już rozpoczęły.
Tramwajem do sanktuarium
Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km (w tym siedem tuneli o łącznej długości 2,3 km), do końca 2021 r. ma powstać na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.
W ramach inwestycji powstanie też nowa linia tramwajowa, która będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej.
Dzięki nowemu połączeniu tramwajowemu z Kurdwanowa nie trzeba będzie już jeździć naokoło do Borku Fałęckiego czy na Ruczaj. Zapewni ona też bezpośredni dojazd do sanktuariów. Część trasy tramwajowej zostanie poprowadzona w tunelu o długości 659 m, który wyznaczono pod terenami sanktuariów. Przy moście nad Wilgą, który łączy oba miejsca kultu, ma powstać podziemny przystanek. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano też przystanki: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i przy ul. Zakopiańskiej.
Koszt budowy Trasy Łagiewnickiej ma wynieść 802 mln zł (ze spłatą kredytu ok. 1,2 mld zł). Wykonawca upomina się jednak o dodatkową zapłatę w wysokości 28 mln zł netto (ok. 34 mln zł brutto) i prowadzi negocjacje w tej sprawie ze spółką Trasa Łagiewnicka.
- Hala Targowa. Tu zatrzymał się czas [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]
- Niesamowite! Te chałupy znajdują się w Krakowie [ZDJĘCIA]
- Bez wiz do USA. Do tych miast polecimy z Polski [CENY]
- Który z krakowskich radnych jest najlepszy? Który to leser?
- Budowa tunelu zakopianki - fakty, liczby, ciekawostki
- TOP 20 najbogatszych gmin w Małopolsce [RANKING]
