https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa linii tramwaju do Górki Narodowej. Powstają mosty i wiadukty

Piotr Rąpalski
Opracowanie:
Linia tramwajowa do Górki Narodowej to nie tylko podwójny tor dla tramwajów na odcinku ponad pięciu kilometrów, nowe ulice, ścieżki rowerowe, chodniki i parkingi P+R. W ramach zadania budowane są też tunele, mosty i wiadukty.

FLESZ - Polacy masowo ruszyli do lombardów

Aby zapewnić sprawny przejazd tramwaju na północ, konieczne jest odseparowanie w kilku miejscach ruchu tramwajowego i drogowego. Patrząc od strony południowej, pierwszym takim newralgicznym punktem jest rejon ulicy Opolskiej. Powstaną tam aż trzy obiekty inżynierskie. Pierwszy to około 100-metrowy tunel dla ruchu kołowego na linii wschód-zachód. Zaraz obok tunelu powstanie estakada dla tramwaju nad doliną potoku Sudoł i ulicą Nad Sudołem. Obok torowiska znajdzie się miejsce dla chodnika, ścieżki rowerowej, a także drogi, którą kierowcy będą mogli pojechać na północ.

Równoległy do tej estakady będzie podobny obiekt nad doliną potoku Sudoł przeznaczony dla samochodów, pieszych i rowerzystów, który łączyć się będzie z rondem nad tunelem ulicy Opolskiej. Taki rodzaj skrzyżowania, od którego odseparowany będzie ruch tramwajowy, pozwoli na włączenie się w ulicę Opolską i dojazd do parkingu P+R koło pętli Krowodrza Górka.

Czwartym obiektem będzie kładka dla pieszych w rejonie ulicy Szopkarzy. Ma ona pozwolić na bezpieczne przejście nad powstającym torowiskiem i ulicami, ułatwiając dojście zarówno do osiedli znajdujących się w tym miejscu, jak i parkingu P+R, który powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku tramwajowego.

Podążając dalej w kierunku Górki Narodowej, kolejną barierą, którą musi pokonać tramwaj jest rzeka Białucha. Nad nią powstaje liczący kilkanaście metrów długości i kilkanaście metrów szerokości most. Znajdzie się na nim miejsce dla torowiska, ścieżki rowerowej, chodnika i nowej ulicy.

Zaraz obok powstaje przepust nad potokiem Bibiczanka. To niewielki obiekt, na którym również będą usytuowane wszystkie elementy infrastruktury komunikacyjnej: od torowiska, przez ulicę po chodnik i ścieżkę rowerową.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Siódmym z obiektów, które powstaną w ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej jest wiadukt kolejowy w magistrali nr 95. Zniknie więc kolizja między ruchem tramwajowym i kolejowym. Pod liczącym około 13 m obiektem zmieści się torowisko, ścieżka rowerowa i chodnik.

Zgodnie z kontraktem realizacja budowy linii tramwajowej powinna zakończyć się w 2022 roku.

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A jak tramwaj, będzie skręcać na Azory? Będzie nowa inwestycja? Którędy? Rzeczką?

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Szokujące wyznanie żony piłkarza Cracovii. "Był nikim, znienawidzony przez kibiców"

Szokujące wyznanie żony piłkarza Cracovii. "Był nikim, znienawidzony przez kibiców"

Większe bezpieczeństwo cyfrowe klientów. TAURON wdraża blockchain

Większe bezpieczeństwo cyfrowe klientów. TAURON wdraża blockchain

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska