Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa linii tramwaju do Górki Narodowej. Powstają mosty i wiadukty

OPRAC.:
Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Linia tramwajowa do Górki Narodowej to nie tylko podwójny tor dla tramwajów na odcinku ponad pięciu kilometrów, nowe ulice, ścieżki rowerowe, chodniki i parkingi P+R. W ramach zadania budowane są też tunele, mosty i wiadukty.

FLESZ - Polacy masowo ruszyli do lombardów

Aby zapewnić sprawny przejazd tramwaju na północ, konieczne jest odseparowanie w kilku miejscach ruchu tramwajowego i drogowego. Patrząc od strony południowej, pierwszym takim newralgicznym punktem jest rejon ulicy Opolskiej. Powstaną tam aż trzy obiekty inżynierskie. Pierwszy to około 100-metrowy tunel dla ruchu kołowego na linii wschód-zachód. Zaraz obok tunelu powstanie estakada dla tramwaju nad doliną potoku Sudoł i ulicą Nad Sudołem. Obok torowiska znajdzie się miejsce dla chodnika, ścieżki rowerowej, a także drogi, którą kierowcy będą mogli pojechać na północ.

Równoległy do tej estakady będzie podobny obiekt nad doliną potoku Sudoł przeznaczony dla samochodów, pieszych i rowerzystów, który łączyć się będzie z rondem nad tunelem ulicy Opolskiej. Taki rodzaj skrzyżowania, od którego odseparowany będzie ruch tramwajowy, pozwoli na włączenie się w ulicę Opolską i dojazd do parkingu P+R koło pętli Krowodrza Górka.

Czwartym obiektem będzie kładka dla pieszych w rejonie ulicy Szopkarzy. Ma ona pozwolić na bezpieczne przejście nad powstającym torowiskiem i ulicami, ułatwiając dojście zarówno do osiedli znajdujących się w tym miejscu, jak i parkingu P+R, który powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku tramwajowego.

Podążając dalej w kierunku Górki Narodowej, kolejną barierą, którą musi pokonać tramwaj jest rzeka Białucha. Nad nią powstaje liczący kilkanaście metrów długości i kilkanaście metrów szerokości most. Znajdzie się na nim miejsce dla torowiska, ścieżki rowerowej, chodnika i nowej ulicy.

Zaraz obok powstaje przepust nad potokiem Bibiczanka. To niewielki obiekt, na którym również będą usytuowane wszystkie elementy infrastruktury komunikacyjnej: od torowiska, przez ulicę po chodnik i ścieżkę rowerową.

Siódmym z obiektów, które powstaną w ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej jest wiadukt kolejowy w magistrali nr 95. Zniknie więc kolizja między ruchem tramwajowym i kolejowym. Pod liczącym około 13 m obiektem zmieści się torowisko, ścieżka rowerowa i chodnik.

Zgodnie z kontraktem realizacja budowy linii tramwajowej powinna zakończyć się w 2022 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska