Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Coraz bliżej budowy trasy S7 od granic Krakowa do węzła Widoma. Postęp jest też na innych odcinkach [WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył niedawno do wojewody małopolskiego wniosek o wydanie zezwolenia na budowę drogi S7 na odcinku od granic Krakowa (węzeł Nowa Huta) do węzła Widoma.

WIDEO: Krótki wywiad

Postęp jest też widoczny w przygotowaniach związanych z budową innych odcinków S7 między Krakowem na granicą województwa świętokrzyskiego. GDDKiA otwarła właśnie oferty dotyczące nadzoru nad projektem budowy trasy na odcinku Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów (z węzłem). W przypadku tego odcinka na 7 lutego 2020 r. planowane jest otwarcie ofert złożonych do przetargu na przygotowanie projektu i budowę tej części drogi ekspresowej S7.

- Otwarto oferty przesłane przez wykonawców na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz zarządzanie kontraktem pn.: „Kontynuacja projektowania i budowa drogi ekspresowej S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa, odcinek: Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów (z węzłem). Ofert jest 12 i wszystkie muszą być najpierw przeanalizowane i sprawdzone, potem zostanie wybrana jedna z nich. Na dziś nie da się precyzyjnie określić daty dokonania wyboru - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Miejsca, gdzie kiedyś pojawi się trasa S7 na północ od Krakowa

S7 do granic województwa świętokrzyskiego. Tak teraz wygląda...

Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie pełnienia nadzoru nad tym odcinkiem 10,9 mln zł. Kwoty zaproponowane w przetargu opiewają od 8,7 mln zł do 15,6 mln zł. Połowa z tych ofert mieści się w granicach ceny, jaką zamierza przeznaczyć GDDKiA.

Przypomnijmy, że 55,6 kilometrowy odcinek S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa został podzielony na mniejsze odcinki: Miechów-Szczepanowice, węzeł Szczepanowice (z węzłem) – węzeł Widoma (z węzłem), węzeł Widoma (bez węzła) - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska). Droga ekspresowa stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Nowa droga będzie miała osiem węzłów: „Książ”, „Miechów”, „Szczepanowice”, „Widoma”, „Łuczyce”, „Raciborowice”, węzeł zespolony „Kraków Mistrzejowice”, węzeł zespolony „Kraków Grębałów”.

Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku od granic województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice (bez węzła) podzielona została na dwa etapy. Otwarcie ofert w przetargu na nadzór nad projektem dotyczy etapu 1 - od granic województwa świętokrzyskiego do węzła Miechów. W przypadku tego odcinka trwa też postępowanie przetargowe na wykonawcę zadania w systemie „projektuj i buduj”. Decyzja zezwalająca na realizację drogi dla tego etapu została wydana 30 września 2019 r.

Droga ekspresowa S7 na odcinku Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów o długości ok. 18,7 km będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci pas. Powstaną dwa węzły drogowe „Książ” i „Miechów”, 24 obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości ponad 600 m, która będzie pełniła także funkcję przejścia dla zwierząt. Estakada ta powstanie na granicy miejscowości Małoszów i Giebułtów w gminie Książ Wielki.

Przebudowana zostanie również istniejąca sieć dróg kolidujących z nową drogą ekspresową, a także dodatkowo powstaną drogi dojazdowe, obsługujące tereny przyległe do projektowanego pasa drogowego. Zbudowane i przebudowane mają być przepusty o funkcjach hydrologicznych, hydrologiczno-ekologicznych oraz ekologicznych pod koroną dróg i pod zjazdami, chodniki dla pieszych i ścieżki rowerowe. Rozpoczęcie robót planowane jest w tym roku, zakończenie w 2023.

Etap 2 obejmuje odcinek o długości 5 km: węzeł Miechów (bez węzła) - węzeł Szczepanowice (bez węzła). Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych dla tego odcinka uzyskana została w październiku 2019 r. i zostały złożone odwołania od niej.
- Występują tu trudności z wyborem wariantu z uwagi na protesty mieszkańców - przyznają w GDDKiA.

Wizualizacje S7 na odcinku Widoma - Kraków.

Budowa S7. Tak będzie wyglądać ekspresowa wylotówka z Krakow...

Kolejny odcinek trasy S7 wyznaczono od węzła Szczepanowice do węzła Widoma (o długości ok. 14 km). Umowę z wykonawcą, firmą Mota- Engil Central Europe S.A, podpisano 8 stycznia 2018 r. Decyzja ZRiD ( zgoda na realizację inwestycji drogowej) dla tego zadania uzyskana od wojewody została 23 sierpnia 2019 r. Pierwszą łopatę na budowie wbito 11 września 2019 r. Zakończenie prac planuje się w 2022 r. Koszt inwestycji na tym odcinku wyniesie ponad 508 mln 135 tys. zł

W ramach tego odcinka realizowane są dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowane zostaną dwa węzły: Szczepanowice i Widoma. Z obydwóch węzłów zjechać będzie można na drogę krajową nr 7. Powstanie 10 wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt, trzy przejazdy gospodarcze pod S7 i jedna estakada.

Estakada w Szczepanowicach będzie najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku, o długości 681 m w przypadku nitki lewej i 689 m nitki prawej. Przebiegać będzie nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą. Pomimo okresu zimowego prace trwają zarówno w branży drogowej jak i mostowej. Zaawansowanie prac w branży drogowej wynosi 10 proc. a mostowej ok. 11 proc.

W przypadku budowy odcinka III S7 węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem drogi do węzła Kraków Nowa Huta), o długości ok. 18,3 km, umowę na projekt i budowę podpisano 26 września 2018 r. z włoską firmą Salini Impregilo S.p.A. Koszt zadania wynosi ponad 1 mld 72 mln zł. Wniosek o wydanie decyzji ZRiD został złożony do wojewody na początku 2020 r. Po wydaniu tej decyzji rozpoczną się prace budowlane. W GDDKiA liczą na to, że decyzja ZRID zostanie wydana jak najszybciej to możliwie (średnio czeka się na nią ok. 7 miesięcy) i prace będzie można rozpocząć w drugim kwartale tego roku.

W ramach budowy tego odcinka powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, po 3 pasy na każdej jezdni o długości 18,3 km wraz z obiektami inżynierskimi, węzłami, przebudową dróg poprzecznych , budową dróg dojazdowych umożliwiających obsługę komunikacyjną przyległego terenu.

Inwestycja obejmuje również przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej nie związanej z drogą kolidującej z projektowanym układem drogowym (m.in.: linie elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, wodociągi, kanalizacje i inne), budowę nowych urządzeń infrastruktury technicznej dla potrzeb drogowych (oświetlenie, kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny) oraz budowę urządzeń ochrony środowiska (przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczające wody opadowe itd.) i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery, oznakowanie, ogrodzenie drogi, urządzenia telematyki).

W ramach odcinka położonego najbliżej Krakowa powstanie 41 obiektów inżynierskich, w tym estakada o długości ok 1,5 km - zlokalizowana mniej więcej od ul. Gustawa Morcinka do ul. Petofiego (węzeł Mistrzejowice) oraz cztery węzły drogowe : Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice oraz Kraków Grębałów. Zakończenie budowy na tym odcinku planowane jest na 2023 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska