FLESZ - Rewolucja w PKP Intercity
- Dobiegają końca prace związane z budową nowej estakady pomiędzy ulicami Kopernika a Grzegórzecką - informują PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przypomnijmy, że estakady budowane są od ul. Kopernika do ul. Miodowej. Inwestycja realizowana jest w ramach prac na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy-Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Termin zakończenia całego przedsięwzięcia wyznaczono na koniec 2021 r.
Konstrukcja jednej estakady na Grzegórzkach jest już gotowa
Na całym odcinku - od ul. Kopernika do ul. Miodowej pociągi jeżdżą już po jednym nowym torze.
W przypadku odcinka od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej konstrukcja estakady jest już gotowa. Do końca tego roku na tym obiekcie będą układane nowe tory i montowane urządzenia sterowania ruchem
- informują w PKP PLK.
Kraków. Tonda upamiętniające powstanie wiaduktu na Grzegórzk...
Na odcinku od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej obecnie prowadzone są prace związane z budową konstrukcji estakady. Do końca roku mają być tam gotowe wszystkie przęsła nowego obiektu.
- 4 tory w centrum Krakowa,
- możliwość uruchomienia większej liczby połączeń kolejowych,
- szybkie podróże pociągiem przez Kraków.
Powstanie też nowy przystanek PKP Kraków Grzegórzki, zlokalizowany na estakadzie.
Zieleń i rekreacja pod estakadami kolejowymi w centrum
Przygotowywane jest także zagospodarowanie terenów pod nowymi estakadami kolejowymi. PKP PLK powołały zespół, który w porozumieniu z przedstawicielami miasta przygotuje plan wykorzystania powierzchni w miejscu dawnych nasypów kolejowych (zostały wyburzone w ramach inwestycji).
- Wypracowana zostanie wspólna koncepcja zagospodarowania terenu oraz sposób jego utrzymania - zaznaczają w PKP PLK.
Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie już rozpoczął przygotowania do zagospodarowania przestrzeni, jakie powstały pod budowanymi estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Planowana jest tam zieleń oraz nowe funkcje: zabawowa, wypoczynkowa, usługowa i sportowa. Projekt ma obejmować zagospodarowanie terenu pod nowymi estakadami kolejowymi od ul. Kopernika do ul. Miodowej, a także wybudowanych wcześniej obiektów na odcinku Zabłocie - al. Powstańców Wielkopolskich.
Kraków. Ważna decyzja w sprawie zagospodarowania terenów pod...
Zarówno PKP PLK jak i miasto powołały zespoły robocze, które wkrótce rozpoczną współpracę nad koncepcją zagospodarowania terenów pod estakadami, pozostającą w zgodzie z oczekiwaniami mieszkańców, jak również zabezpieczającą potrzeby PKP PLK w zakresie utrzymania infrastruktury kolejowej - informują w krakowskim magistracie. - Termin udostępnienia wspomnianego terenu zostanie określony w czasie tych negocjacji. Niemniej jednak pamiętać należy, iż termin ten uzależniony jest od zakończenia robót budowalnych, co zgodnie z obecnie obowiązująca umową pomiędzy PKP PLK a wykonawcą ma nastąpić w kwietniu 2021 roku
- dodają.
Uciążliwa budowa mostów nad Wisłą
W ramach budowy nowych torów dla kolei aglomeracyjnej powstają też trzy równoległe do siebie mosty nad Wisła - jeden szerszy na środku i dwa węższe po bokach. Powstanie także towarzysząca im kładka pieszo-rowerowa.
Okoliczni mieszkańcy skarżą się, że z powodu prac związanych z budową mostów w weekendy nie mają spokoju. Narzekają na hałas i drgania.
- Z powodu palowania nie można było spokojnie odpocząć w domu. Drgania były takie, że przesuwały się filiżanki w kredensie. Czy takich prac nie można wykonywać w tygodniu, a w weekendy dać ludziom odpocząć - komentuje jeden z mieszkańców ul. Halickiej.
W PKP PLK wyjaśniają, że na terenie budowy nowego mostu kolejowego trwa przygotowanie gruntu pod fundamenty podpór i przyczółków nowej przeprawy. Odbywa się to poprzez wbicie kilkudziesięciu betonowych pali w grunt na głębokość kilkunastu metrów. - Prace prowadzone są również w weekendy, ponieważ tylko wtedy można je realizować pod linią wysokiego napięcia, która przebiega nad mostem - zaznacza Piotr Hamarnik z PKP PLK. - W innych dniach wykonawca w tym miejscu pracować nie może, bo TAURON nie może wtedy wyłączyć napięcia w linii energetycznej - dodaje.
Kraków. Budują most nad Wisłą. Mieszkańcy mają dość palowania
Co na to Tauron? Tam wyjaśniają, że wyłączenia prądu dotyczą linii wysokich napięć 110 kV należących do TAURON Dystrybucja.
- Aglomeracja krakowska to obszar o bardzo dużym zapotrzebowaniu na energię elektryczną w dni powszednie. Mając na celu zapewnienie ciągłości dostaw energii elektrycznej dla centrum miasta w dni powszednie, wszystkie linie elektroenergetyczne muszą być załączone. W innym przypadku istnieje ryzyko wystąpienia przeciążeń w sieci, które mogą skutkować wystąpieniem wyłączeń awaryjnych w sieci energetycznej i przerw w dostawach energii dla naszych klientów - tłumaczy Ewa Groń, rzeczniczka TAURON Dystrybucja w Krakowie. - Możliwym i bezpiecznym okresem wyłączenia linii 110 kV to dni wolne od pracy, kiedy zapotrzebowanie na energię elektryczną aglomeracji krakowskiej jest na niższym poziomie - dodaje.
Po zakończeniu palowania ma się rozpocząć budowa fundamentów mostów. Równolegle wykonawca przystąpi do częściowej rozbiórki starych podpór w nurcie rzeki, by dostosować ich wysokość do potrzeb związanych z budową nowego mostu (będą one służyć, jako tymczasowe podparcie dla szkieletu nowej przeprawy przez Wisłę).
- Rośliny antysmogowe - warto je mieć w swoim domu!
- Jak wyglądały mieszkania w PRL? Zobacz archiwalne zdjęcia
- Koronawirus w Polsce [DANE, MAPY, WYKRESY]
- Kinga Duda niczym Ivanka Trump. MEMY o córce prezydenta
- Spowiedź "Miśka". 10 szokujących fragmentów zeznań byłego lidera gangu kiboli Wisły
- Luksus po krakosku. TOP 15 najdroższych mieszkań
