FLESZ - Wjazd samochodem do centrum niemożliwy?

- Przy Hali Targowej powstaje nowy przystanek, który będzie integrował podróże koleją z komunikacją miejską. Z dwóch w pełni zadaszonych peronów podróżni będą mogli odjechać w kierunku Tarnowa, Wieliczki, Skawiny, czy lokalnego lotniska - informują w PKP Polskie Linie Kolejowe.
Wygląd przystanku budzi duże emocje wśród mieszkańców. Najpierw komentowali, że historyczne centrum to nie miejsce na blaszaną konstrukcję peronów. W PKP PLK wyjaśniali, że okładzina z blachy to pierwszy etap prac i przekonywali, żeby poczekać na końcowy efekt. Teraz krakowianie zwracają uwagę, że to jednak nie lekkie, oszklone elewacje i dachy, jakie mogli wcześniej zobaczyć na wizualizacjach.
W mediach społecznościowych pojawiły się krytyczne komentarze. "Zastanawiam się jak można postawić coś takiego w historycznym centrum Krakowa. Już stacja Kraków Bonarka jest bardziej stylowa niż Grzegórzki" - skomentował pan Bartłomiej, "Czymkolwiek ta blacha nie będzie pokryta to finalny efekt będzie bardzo daleki od tego co było przedstawiane na pięknych wizualizacjach. Tego już się po prostu nie da w tym momencie uratować" - uważa pan Michał.
Kraków. Rusza przebudowa wiaduktu kolejowego nad ulicą Grzeg...
PKP PLK wyjaśnia, że blacha trapezowa nie będzie widoczna po zakończeniu budowy, bowiem to wewnętrzny szkielet konstrukcji zadaszenia. W kolejowej spółce podkreślają też: "projekt widział i zatwierdził Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków i Plastyk Miasta Krakowa. Prosimy poczekać aż prace będą zakończone".
W PKP PLK tłumaczą też, że wizualizacja przystanku przygotowana była na wcześniejszym etapie, w schematycznej formie, na podstawie wstępnej koncepcji i nie jest dokumentem wiążącym. Przypomnijmy, że przystanek powstaje w ramach inwestycji „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” za ponad 1 mld zł.
W ramach inwestycji budowana jest dodatkowa para torów dla szybkiej kolei aglomeracyjnej. Pomiędzy ul. Kopernika i Miodową XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiły dwie estakady, o łącznej długości 700 metrów. Budowa konstrukcji estakad kolejowych została zakończona. Teraz wykonawcy działają przy budowie torów na tych obiektach.
Prace w centrum Krakowa, w ramach robót na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice, rozpoczęły się w połowie 2017 r. Przedsięwzięcie obejmuje też budowę trzech nowych mostów nad Wisłą oraz ma zostać wybudowana kładka pieszo-rowerowa (powstanie przy finansowym współudziale gminy Kraków).
Inwestycja w pełni miała się zakończyć w pierwszej połowie 2021 r. Opóźnienia są związane m.in. z zawirowaniami wokół przebudowy zabytkowego wiaduktu nad ul. Grzegórzecką (przystanek Kraków Grzegórzki powstaje w jego sąsiedztwie), który także jest rozbudowywany o dodatkową parę torów. Ostatnio PKP PLK podało, że prace związane z przebudową wiaduktu potrwają do końca 2022 roku.