Kraków. Igołomska na półmetku. Od dziś kilometr jazdy po nowej drodze

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zaktualizowano 
Kierowcy od lat czekają na nową drogę wyjazdową z Krakowa w kierunku Sandomierza. Od dziś będą mogli jeździć po ponad kilometrowym odcinku przebudowanej trasy. W całości dwupasmówka ma być gotowa w maju przyszłego roku.

Od dziś dla kierowców ma zostać oddany do użytku nowo wybudowany odcinek ul. Igołomskiej - o długości 1 360 m w kierunku Sandomierza, od skrzyżowania z ul. Nową Cementową do skrzyżowania z ul. Szymańskiego.

Na tym dwupasmowym fragmencie drogi krajowej będzie więc już można jeździć bez objazdu wyznaczonego po płytach betonowych. To jednak tylko oddanie części jednej jezdni z dwoma pasami. Nowa ul. Igołomska jest rozbudowywana do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.

Dotychczas można już było jeździć po równej drodze na jezdni w kierunku Sandomierza na odcinku od ul. Giedroycia do pętli w Pleszowie. Teraz zostanie oddany kolejny fragment, ale wciąż pozostaje wykonanie jezdni w kierunku Krakowa. - Jesteśmy na półmetku prac - przyznają w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.

Przypomnijmy, że w ramach I etapu prac przebudowano ul. Igołomską od skrzyżowania z ul. Brzeską do granic miasta. Obecnie realizowany II etap obejmuje odcinek o długości 7,5 km - od ul. Brzeskiej do ul. Giedroycia (rejon spalarni odpadów).

Obecny etap robót miał być zrealizowany do końca 2019 r. Skończyło się jednak na tym, że miasto podpisało z wykonawcą aneks do umowy, w którym uwzględniono dodatkowe roboty i termin wydłużono do 15 maja 2020 r. Wzrósł też koszt przedsięwzięcia - ze 179 mln zł do 248 mln zł.

To nie jedyna inwestycja dotycząca drogi wyjazdowej z Krakowa, która się opóźnia. Problemy są też z przebudową al. 29 Listopada (od skrzyżowania z ul. Opolską do granic miasta). Prace polegające na poszerzeniu trasy do dwóch, a miejscami trzech pasów w każdym z kierunków, miały się rozpocząć w 2018 r. Główny wykonawca nie uzyskał jednak pełnej dokumentacji i urząd wyjaśniał, że inwestycja może wystartować dopiero w I kwartale 2020 r.

Od lat kierowcy czekają też na budowę nowej wylotówki w kierunku Warszawy, a więc trasy S7 z Krakowa do granic województwa Świętokrzyskiego. Ma powstać za około trzy lata.

***

To ma być zupełnie inna ul. Igołomska. O tym jak komfortowo można jeździć po wylotówce z Krakowa w kierunku Sandomierza kierowcy przekonają się już od dziś, bowiem do ich dyspozycji ma być oddana przebudowana ul. Igołomska... ale tylko na odcinku jezdni o długości 1360 m, od skrzyżowania z ul. Nową Cementową do skrzyżowania z ul. Szymańskiego.

- Prace są na półmetku. Wykonawca będzie je kontynuował, by przekazać kierowcom do użytkowania kolejne odcinki. Na pewno w tym roku zostanie oddany następny, podobny fragment drogi - zapewniają w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.

Po rozbudowie ul. Igołomska ma mieć po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu, każdy po ok. 3,5 m. W ramach I etapu prac przebudowano odcinek od skrzyżowania z ul. Brzeską aż do granicy miasta. Przetarg na realizowany obecnie II etap robót, na odcinku o długości 7,5 km, wygrało konsorcjum firm: ZUE, Energopol i IMB Podbeskidzie. Teren budowy został przekazany wiosną 2017 r. Prace dotyczą przebudowy odcinka od ul. Brzeskiej do skrzyżowania z ul. Giedroycia (rejon spalarni odpadów). Projekt obejmuje budowę dwóch wiaduktów drogowych, przebudowę dwóch wiaduktów kolejowych, powstanie także tunel dla samochodów (w pobliżu skrzyżowania z ul. Brzeską), który ma służyć do przejazdu tranzytowego na wprost. Na poziomie zero zaplanowano rondo, na którym będzie można nawracać, aby np. dojechać do posesji sąsiadujących z drogą. Na całej długości powstają też m.in. ścieżki rowerowe.

- Trwają prace związane z budową jezdni głównych, chodników i ścieżek rowerowych - informują w ZDMK. Na ukończeniu jest pierwszy odcinek jezdni w kierunku Sandomierza - od skrzyżowania z ul. Giedroycia do pętli „Pleszów”. Prowadzone są też roboty na jezdni w przeciwnym kierunku. Zaawansowane są również prace przy budowie oświetlenia, sygnalizacji świetlnej, ekranów akustycznych, elementów odwadniających drogę, obiektów inżynieryjnych.

Prowadzone są roboty przy estakadzie w ciągu ul. Igołomskiej, obiekcie kolejowym Arcellor Mital, moście na potoku Suchy Jar i przepuście przy ul. Wyciąskiej. Powoli rozpoczynają się prace przy drugim, bezkolizyjnym połączeniu tj. estakadzie, która przeprowadzi ruch z ul. Rzepakowej ponad ul. Igołomską.

- Dokładamy wszelkich starań, aby inwestycja realizowana była z jak najmniejszą uciążliwością, jednak z uwagi na liczbę budowanych i przebudowywanych obiektów oraz konieczność zachowania ciągłości ruchu na ul. Igołomskiej, nieuniknione są zmiany w organizacji ruchu, w szczególności na końcowym odcinku, gdzie wykonywany jest tunel. Już wkrótce pojedziemy tam drogą technologiczną, przygotowywaną po południowej stronie obiektu - wyjaśniają w ZDMK.

W najbliższych tygodniach rozpocznie się także przebudowa wiaduktu kolejowego, która będzie wiązała się ze zmianami w organizacji ruchu, w założeniach pojawi się ruch wahadłowy na długości ok. 150 m.

II etap prac objął też przebudowę torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Igołomskiej oraz na pętli „Pleszów”. Tramwaje do Pleszowa zaczęły jeździć w październiku 2018 r.

Zgodnie z pierwotnymi planami II etap inwestycji miał zostać zrealizowany do końca 2019 r. Podczas prac pojawiła się jednak konieczność wykonania robót dodatkowych polegających na przebudowie odbiornika kanalizacji deszczowej oraz wzmocnieniu podłoża pod jezdnią. Podpisano aneks do umowy, uwzględniający zwiększenie zakresu prac i ich wydłużenie do 15 maja 2020 r. Wartość wynagrodzenia dla wykonawcy zwiększyła się z 179 mln zł do 248 mln zł.

Od 24 lipca br. trwa też remont mostu przez Wisłę (za 5,7 mln zł) w ciągu ul. Brzeskiej na trasie Kraków - Niepołomice. W ramach prac, do października, mają zostać wymienione m.in. izolacja i nawierzchnia jezdni i chodników, krawężniki, balustrady i bariery dźwiękochłonne. Na moście wprowadzono ruch wahadłowy. W pierwszym etapie została wyłączona z ruchu jezdnia i chodnik dla pieszych na kierunku do Niepołomic, zaś w następnym etapie wyłączona będzie jezdnia i chodnik w kierunku Krakowa.

Utrudnienia i zmiany w ruchu

W dniach 19-25 sierpnia zamknięty dla ruchu samochodowego zostanie przejazd kolejowy na ul. Fredry. Dla pojazdów objazdy wyznaczono przez ul.Turowicza i Połomskiego. Ruch pieszych na przejeździe zostanie utrzymany. Utrudnienia dla kierowców związane są z tym, że wykonawca modernizacji linii kolejowej, z Krakowa Płaszowa do Podborów Skawińskich, będzie pracował przy wymianie podbudowy torów na przejeździe i w jego bezpośrednim sąsiedztwie.

Przypomnijmy, że do 27 sierpnia zamknięty dla samochodów jest przejazd pod wiaduktem kolejowym na ul. Prądnickiej. Tą trasą mogą jedynie nadal przejeżdżać pojazdy komunikacji zbiorowej, obsługujące budowę i służb ratunkowych. Ruch pieszych odbywa się wyznaczonym korytarzem. Samochody osobowe kierowane są objazdem przez ul. Łokietka.

W dniach 19-30 sierpnia zaplanowano zawężenie chodnika przy rondzie Matecznego. Związane jest to z budową ścieżki rowerowej. Prace będą polegać na przebudowie wyspy w pasie dzielącym na wlocie ul. Konopnickiej do ronda Matecznego. Chodnik zostanie zawężony, ale przejście dla pieszych utrzymane.

Dziś, jeśli pozwoli na to pogoda, rozpocznie się układanie ostatniej warstwy asfaltu na ul. Radzikowskiego i ponownie na niej wprowadzony zostanie ruch wahadłowy. Utrudnienia mają trwać do końca dnia. Z powodu przebudowy ul. Karmelickiej, Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej tramwaje nadal nie kursują do Bronowic. W związku z przebudową ul. Krakowskiej tramwaje nie jeżdżą po niej, a także ul. Stradomską, Dietla, Monte Cassino i Kapelanka. We wrześniu ma być przywrócony ruch tramwajowy między Kapelanką a ul. Dietla, ale tylko do przystanku „Orzeszkowej”, gdzie umieszczona zostanie tzw. przejazdówka do zawracania wagonów dwukierunkowych.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Igołomska na półmetku. Od dziś kilometr jazdy po nowej drodze - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Na Królewskiej plaża, opalanie, papierosek a kasa leci.

T
Też gość
2019-08-19T11:41:35 02:00, Burmistrz Nowej Huty:

Najważniejsze że pasażerowie komunikacji miejskiej mogą korzystać z wyremontowanego torowiska do Pleszowa po którym nie mogą jeździć tramwaje niskopodlogowe. Nie pozwala na to przybysz z Sosnowca ponieważ taki tabor potrzebny mu jest w Krakowie do chwalenia się przed turystami którzy chętnie przyjeżdżają do Krakowa napić się wódki i wobec tego nie byliby w stanie wdrapac się do wrakow E1 oraz c3 nazywanych w tym mieście tramwajami

Torowiska na ul. Ptaszyckiego i Ujastek Mogilski są zdewastowane, tam żaden tramwaj jeździć nie powinien ale jeżdżą 10 km/h bo innej drogi do Pleszowa niema !

B
Burmistrz Nowej Huty

Najważniejsze że pasażerowie komunikacji miejskiej mogą korzystać z wyremontowanego torowiska do Pleszowa po którym nie mogą jeździć tramwaje niskopodlogowe. Nie pozwala na to przybysz z Sosnowca ponieważ taki tabor potrzebny mu jest w Krakowie do chwalenia się przed turystami którzy chętnie przyjeżdżają do Krakowa napić się wódki i wobec tego nie byliby w stanie wdrapac się do wrakow E1 oraz c3 nazywanych w tym mieście tramwajami

K
Kr
2019-08-19T11:19:24 02:00, Gość:

Oto dziennikarstwo wysokich lotów: "droga WYLOTOWA w kierunku Sandomierza"...

Poprawne określienie brzmi oczywiście: "droga WJAZDOWA do Krakowa".

Nie ma czegoś takiego jak drogi "wylotowe" bo auta nie mają możliwości latania, póki co.

Ale za to są "gazy WYLOTOWE" z aut,... Niestety....

G
Gość

Oto dziennikarstwo wysokich lotów: "droga WYLOTOWA w kierunku Sandomierza"...

Poprawne określienie brzmi oczywiście: "droga WJAZDOWA do Krakowa".

Nie ma czegoś takiego jak drogi "wylotowe" bo auta nie mają możliwości latania, póki co.

G
Gość

Wow. A myślałem, że nie dożyje. Chociaż nie wiadomo jeszcze. Do maja jednak daleko.

G
Gość

ponad 2 lata kilka km drogi. W normalnym kraju 100km autostrady można by w tym czasie wybudować.

Dramat i partactwo

r
rex

Półmetek ?? tą drogę robią od dobrych kilku lat to jest kpina

H
Hurrrrrrrrrrrrraaaaaaaaa

Półtora miesiąca temu też była na półmetku. TO jest półmetek stacjonarny. Biorąc pod uwagę że rozpoczęto ją w 2013 r to mamy przed sobą jeszcze 6 lat zaciętych robót budowlanych?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3