Kraków. Ile zapłacimy za reklamy w mieście? Zdecydują radni

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
2,7 zł plus 24 gr za każdy metr kwadratowy powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego – tak kształtują się proponowane dzienne stawki tzw. opłaty reklamowej. Razem z obowiązującą od 1 lipca tego roku uchwałą krajobrazową ma ona być narzędziem w walce o uporządkowanie przestrzeni publicznej. Czy takie prawo wejdzie w życie? Dyskutują o tym radni miejscy.

FLESZ - Lex Uber wchodzi w życie

Obowiązek uiszczenia opłaty reklamowej ciążyłby na: właścicielu, użytkowniku wieczystym lub samoistnym posiadaczu nieruchomości lub budynku, na których znajdowałaby się tablica lub urządzenie reklamowe. Nie obejmowałaby ona tylko reklam niewidocznych z przestrzeni dostępnych publicznie lub stanowiących szyld reklamowy (informujących o działalności gospodarczej prowadzonej na danym terenie).

W prezydenckim projekcie uchwały zapisano, że obowiązek uiszczenia opłaty powstawałby w dniu, w którym na danej nieruchomości umieszczono tablicę lub urządzenie reklamowe. Podmioty zobowiązane do uiszczenia opłaty reklamowej składałyby specjalne deklaracje w terminie 7 dni od dnia zaistnienia tablicy lub urządzenia reklamowego. Deklaracje miałyby być przesyłane za pomocą Krakowskiego Portalu Podatnika lub e-PUAP. Z kolei sama opłata byłaby regulowana co kwartał, a na jej poczet liczony ma być zapłacony podatek od nieruchomości. Wszystko po to, by – jak czytamy w uzasadnieniu uchwały – opłata reklamowa stanowiła jedno z narzędzi porządkowania przestrzeni publicznej, a nie tylko dodatkowy dochód dla gminy.

Uchwała miałaby wejść w życie 1 lipca 2021 r.

Przypomnijmy, miasto mogłoby pobierać opłatę reklamową, bo spełnia warunek konieczny do jej wprowadzenia - na jego terenie obowiązuje już (od 1 lipca tego roku) uchwała krajobrazowa, która określa gdzie i jakie reklamy mogą się znajdować.

Radny Łukasz Wantuch twierdzi jednak, że takie zmiany w dobie pandemii i kryzysu gospodarczego mogą źle się odbić na przedsiębiorcach. Proponuje rozbicie wprowadzenia opłaty na lata:

1) część stała opłaty reklamowej:

1. od 1.01.2022- 0,70 zł dziennie
2. od 1.07.2022- 1,40 zł dziennie
3. od 1.01.2023- 2,10 zł dziennie
4. od 1.07.2023- 2,70 zł dziennie,

2) część zmienna opłaty reklamowej:

1. od 1.01.2022- 0,10 zł dziennie
2. od 1.07.2022- 0,15 zł dziennie
3. od 1.01.2023- 0,20 zł dziennie
4. od 1.07.2023- 0,24 zł dziennie

"Wprowadzanie nowej opłaty w środku największej epidemii od 100 lat może doprowadzić wiele firm do bankructwa, zarówno bezpośrednio związanych z reklamą zewnętrzną jak i pośrednio. Są to setki miejsc pracy w Krakowie. W tej sytuacji należy zastanowić się, kiedy można wprowadzić nowe obciążenie podatkowe" - pisze Wantuch uzasadniając poprawkę do projektu uchwały o opłacie.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie