https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Jest wykonawca na Trasę Łagiewnicką

Piotr Ogórek
Spółka Trasa Łagiewnicka rozstrzygnęła przetarg na budowę fragmentu trzeciej obwodnicy miasta. Wybrano najtańszą ofertę za 802 mln zł.

- Jeśli nie będzie odwołań, to umowa zostanie podpisana na początku stycznia – poinformował Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa ds. inwestycji. Wcześniej Kraków ma podpisać umowy kredytowe na finansowanie Trasy.

Czytaj również: Mieszkańcy zaniepokojeni budową Trasy Łagiewnickiej

Przetarg na Trasę Łagiewnicką ogłoszono w sierpniu. Czas na składanie ofert był do 4 października, ale wydłużono go do połowy listopada. Najważniejszym kryterium była cena (można było za nią uzyskać maksymalnie 60 proc. wszystkich punktów konkursowych). Kolejnym kryterium był wydłużony okres gwarancji (30 proc. punktów) oraz termin złożenia wniosków o wydanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych (10 proc. punktów).

Według tych wymagań najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Budimex S.A. i Ferrovial Agroman S.A. - cenę 802 mln zł i gwarancję wydłużoną o 48 miesięcy. I to właśnie konsorcjum wygrało przetarg. W sumie oferentów było pięciu.

- Zadanie będzie podzielone na kilka etapów. Najpierw wykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzje administracyjne. Następnie zostanie zrealizowana linia tramwajowa od os. Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej - informuje Jerzy Marcinko, prezes spółki Trasa Łagiewnicka. Ten element będzie współfinansowany ze środków unijnych. Zgodnie z planem, wniosek o dotację będzie złożony do końca tego roku. Trasa Łagiewnicka wraz z linią tramwajową ma powstać do 31 grudnia 2020 roku.

Trasa w 50 proc. ma być finansowana z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), w 30 proc. z kredytów z banków komercyjnych i w 20 proc. z dofinansowania z rządowej spółki Polski Fundusz Rozwoju. Z tym ostatnim zawarto porozumienie już pod koniec marca.

Trasa ma mieć 3,7 km długości i przebiegać od ulicy Grota-Roweckiego do skrzyżowania Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Towarzyszyć jej będzie linia tramwajowa do Kurdwanowa.

Trasa Łagiewnicka - wraz z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - jest jednym z elementów trzeciej obwodnicy Krakowa po zachodniej stronie miasta. To projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza.

Główny ciąg będzie miał dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzie planowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będzie dodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
k
ten komentarz dużo osób zaminusowało, ale wystarczy się trochę zastanowić i pomyśleć, a wtedy okazuje się, że jest najbardziej sensowny ze wszystkich
n
notyourbusiness
Czekaj, czekaj stracisz prace inie bedziesz mial na swoje wszystkie raty wtedy sam siegniesz po rower...a tak mialbys od miasta z wlasnych podatkow.
m
mrq
Mogłoby też ufundować słownik takim niedorozwojom jak Ty. A teraz zakładaj te swoje lateksowe gacie i wsiadaj na rowerek bo się do gimnazjum spóźnisz.
n
notyourbusiness
Gdy zadluzymy sie juz na miliardy u Sorosow budujac kolejne drogie estakady i tunele ktore jedyne co beda przynosic to coraz wieksze korki i odrobine lewej kasy dla wygranych przetargow zrozumiemy ze to droga do nikad i zamiast w beton, asfalt i samochody zaczniemy inwestowac w komunikacje publiczna i rowerowa. Tansza, zdrowsza bardziej fit i eko. Ale do tego czasu dlug miasta bedzie taki ze na obluge bedzie przyapdac tyle ze miasta nie bedzie stac na pokrycie bierzacych kosztow nie mowiac o inwestycjach... btw 1,3 mld pln za 4km ? SERIO ? Z czego do 0,5 mld na obsluge kredytu ? Moze ludzie nie wiecie ile to 1,3 mld ? uwaga to jest 1 300 000 000 pln ... za ta kase miasto mogloby ufundowac 1,3 miliona mieszkancow czyli calej aglomeracji Krakowskiej po rowerze za 1000 pln ... Jesli by nie chcialo placic kredytu mogloby zafundowac taki sam rower 800 tysiacom mieszkancow samego krakowa i nie miec dlugu, a miec zdrowe spoleczenstwo , mniejsze korki, mniejszy smog a wszystko to za cene raptem niespelna 4 km trowego odcinka tunelu. Poczujcie ten absurd...
w
wizjoner
budowanie nowych linii tramwajowych to nieporozumienie. SKA - tak, buspasy - tak, autobusy elektryczne - tak. Ale nowe linie tramwajowe? Po co? Tramwaj ma mnóstwo wad (torowisko i trakcja kosztuje majątek, hałasuje, a jak się zepsuje to blokuje cały ruch - właśnie na Wielickiej utknęły po raz kolejny tramwaje) i chyba tylko jedną zaletę, która zniknie za kilka lat (jeden motorniczy na większą liczbę pasażerów, co przestanie mieć znaczenie jak po naszych ulicach zaczną jeździć autobusy autonomiczne).
Inwestycja w nowe linie tramwajowe jest w dzisiejszych czasach bez sensu.
a
ats
3,7 km za 800 mln czyli bijemy rekordy najdroższego budowania. Będziemy to spłacać pokoleniami. Czyli drenowania i przewalania pieniędzy ciąg dalszy. A my zadłużeni będziemy stać w korkach (bo przecież Trasa Łagiewnicka praktycznie w niczym nie pomoże) i czekać pokoleniami na linie tramwajowe i przystanki SKA. A dzika deweloperka to nawet za okupacji została zablokowana. Kiedy wreszcie oswobodzimy się z tej sitwy niszczącej to miasto????
P
Podatnik
@mkrk: i do tego jeszcze ta nowa stacja przy Opolskiej. Ciekawe jak tamtędy przejedzie planowany tramwaj na Azory?
m
mkrk
żeby rozładować ruch na Krowodrzy to zróbcie północną obwodnice w końcu i jakieś sensowne przejazdy przez torowiska na Rydla i Łokietka bo wiecznie stoją w miejscu ! Łokietka szczególnie z ruchem wahadłowym pod tunelem i przejazdem zamykanym na 15min przed przejazdem pociągu. A deweloperka w tamtym rejonie rośnie jak na drożdżach, aż wszystko stanie w miejscu
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska