Lśniący wypolerowanym lakierem nowy obiekt MIT to model rozwojowy pojazdu produkowanego w nyskich Zakładach Samochodów Dostawczych od 1957 r. Został wprowadzony do sprzedaży wraz z siostrzanym modelem 521 w 1969 r.
"Najbardziej charakterystyczną zmianą dla Nysy 522 jest przebudowana maska samochodowa. Została ona wysunięta i jest otwierana na zawiasach. Zastosowanie tego rozwiązania ułatwiło dostęp do komory silnika. Pozwoliło także na zwiększenie powierzchni przedniej szyby o około 1/3 w stosunku do poprzednich modeli Nysy. To z kolei wpłynęło na dużo lepszą widoczność dla kierujących samochodem" - czytamy w opisie nowego obiektu w kolekcji Muzeum Inżynierii i Techniki.
Model 522 cieszyły się wielką popularnością. Aby podołać wyzwaniom stawianym przez liczne branże, które wykorzystywały Nysę do swoich potrzeb, samochód był produkowany w wielu wariantach.
"Powstały wersje takie jak towos (pojazd towarowo-osobowy), mikrobus, furgon, sanitarka, a nawet kinowóz. Do 1994 r. wyprodukowano łącznie 380 575 egzemplarzy samochodów dostawczych Nysa wszystkich modeli i rodzajów nadwozia" - informują muzealnicy.
Prezentowany egzemplarz to Nysa 522 w wersji „towos”, czyli pojazd towarowo-osobowy. Ten model auta umożliwiał przewóz towarów do 800 kg lub 7 osób i 275 kg ładunku. Jest zbudowany na stalowej ramie spawanej z profili tłoczonych. Jego napęd stanowi silnik górnozaworowy S-21 o mocy 51,5 kW przy 4000 obr./min, z czterobiegową skrzynią biegów i jednotarczowym sprzęgłem.
Nysa z MIT przeszła spektakularną metamorfozę dzięki umiejętnościom zespołu Moto Pasja Tarnów, który od lutego do października tego roku podjął się kompleksowych prac nad pojazdem.
- Nasza Nysa przeszła m.in. piaskowanie nadwozia, odnowienie układu napędowego, blacharkę i lakierowanie. Każdy element auta został dokładnie sprawdzony pod kątem oryginalności – wymieniono liczne niefabryczne części na autentyczne elementy z epoki. Dzięki temu nasza Nysa odzyskała dawny blask i charakter - informuje Edyta Gajewska z Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie - Ciekawostką jest, że podczas renowacji uwzględniono nawet najdrobniejsze historyczne detale, takie jak oryginalne opaski zaciskowe, rzadko spotykane w dzisiejszych czasach. Zachowano też oryginalne poszycia tapicerskie foteli oraz opony produkcji Stomil. Kolor karoserii odtworzono na podstawie fabrycznego lakieru, pozostawiając celowo pewne niedoskonałości, które były charakterystyczne dla pierwotnej jakości produkcji w fabryce.
Nysę 522 można już oglądać na wystawie stałej ''Miasto. Technoczułość'', prezentującej miasto z perspektywy dwunastu dziedzin inżynierii i techniki. Od hydrotechniki, energetyki, ciepłownictwa, przemysłu, handlu czy gazownictwa, przez architekturę, urbanistykę i mobilność, aż po zagadnienia z obszarów bezpieczeństwa, komunikacji, zdrowia publicznego czy ekologii. Tę opowieść tworzy ponad 600 zabytków techniki i interaktywne doświadczenia, są wśród nich, m.in. fonograf Edisona, pierwsze polskie telefony, maszyna szyfrująca Feldfernschreiber, odbiorniki radiowe Marconi 4LS/1 i Olympic-Z, luksusowy zestaw muzyczny Capello Roma, samochód Polski Fiat 508, komputer Odra 1305. Właśnie dołączyła do nich Nysa 522.
