https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: kłopot z nową strefą parkowania. Mieszkańcy obawiają się o miejsca

Piotr Tymczak
Mieszkańcy Zwierzyńca mają wątpliwości, czy nowa strefa parkowania ułatwi im życie. ZIKiT uspokaja, że obawy ludzi są płonne
Mieszkańcy Zwierzyńca mają wątpliwości, czy nowa strefa parkowania ułatwi im życie. ZIKiT uspokaja, że obawy ludzi są płonne Andrzej Banaś
Od 1 lutego 2014 r. strefa płatnego parkowania będzie poszerzona o Stare Podgórze, część Zwierzyńca, Krowodrzy i Grzegórzek. Mieszkańcy Zwierzyńca nie kryją obaw, że po 1 lutego br. będą mieli problem z parkowaniem aut.

Radny Dzielnicy VII Zwierzyniec Krzysztof Kwarciak krytykuje Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu - za to, że planuje on wprowadzić na Zwierzyńcu istotne zmiany w organizacji ruchu bez przeprowadzenia konsultacji społecznych i bez zasięgnięcia opinii rad dzielnic. Zaznacza, że na terenie Zwierzyńca, przy okazji wprowadzenia strefy, najważniejszymi modyfikacjami będą - wyznaczenie strefy skrzyżowań równorzędnych na całym Półwsiu Zwierzynieckim (z wyjątkiem ul. Kościuszki i al. Focha), ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę na tym obszarze i zmiana kierunków jazdy na niektórych ulicach. Michał Pyclik z ZIKiT nie zgadza się z tezą, że nie było konsultacji.

- One już się odbyły w 2013 r. Ich efektem jest choćby to, że nie ma strefy na Dębnikach, ponieważ taka była wola mieszkańców - wyjaśnia. Przekonuje, że to decyzja o rozszerzeniu strefy wymusiła zmiany w organizacji ruchu. - Wprowadzamy je tak, by wypracować kompromis między liczbą miejsc postojowych, a interesem np. rowerzystów - tłumaczy Pyclik. Informuje, że projekt zmiany organizacji ruchu jest prezentowany na stronie internetowej ZIKiT i można do niego zgłaszać uwagi.

- I były zgłaszane. Nad zasadnością każdej zastanawiali się autorzy opracowania i nasi pracownicy - mówi. Na Zwierzyńcu nie milkną spory, czy zasadne było wprowadzenie strefy. Mieszkaniec dzielnicy Tomasz Kędzierski przypomina, że w tym rejonie znajdują się: przychodnia przy ul. Komorowskiego, plac targowy, sieć sklepów, przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, Wojewódzki Urząd Pracy.

- I w takim miejscu robi się strefę płatnego parkowania, uniemożliwiając ludziom normalne życie. Proszę sobie wyobrazić ludzi czekających na wizytę u lekarza. Mają wykupiony bilet na dwie godziny, a wizyta jest po czterech. Albo rodzice czekający na odebranie dziecka ze szkoły, którzy muszą płacić codzienną opłatę za postój - mówi Kędzierski. Rozumie, że ścisłe centrum Krakowa może być bez samochodów, podobnie jak strefa do II obwodnicy, ale dzielnice peryferyjne - a taką jest Zwierzyniec - to już nie.

Pyclik odpowiada, że na Kazimierzu przed wprowadzeniem strefy nie było możliwości podjechania i zaparkowania bez kłopotów. Teraz nie jest to problemem. Jego zdaniem, podobnie będzie w nowej strefie.

- Dlaczego zakładamy, że lepiej jest krążyć przez 20 minut wokół szkoły szukając miejsca, niż zaparkować pod nią i zapłacić za to 1 zł?- mówi. Co więcej, szkoła czy instytucja może wykupić kopertę i wtedy jej klienci mogą na niej parkować za darmo - argumentuje. Wyjaśnia też, że jeśli ktoś będzie u lekarza czy na spotkaniu i obawia się, że się ono przedłuży, to może skorzystać nie z parkomatu, ale z płatności telefonem komórkowym.

Na stronie internetowej ZIKiT znajduje się zakładka poświęcona strefie płatnego parkowania. Można tam zobaczyć, jak ona wygląda obecnie, a jak będzie rozszerzona od 1 lutego. Są tam także informacje o tym, kto i na jakich zasadach może kupić abonament i bilet parkingowy. W styczniu informacje o zmianach w strefie trafią w formie ogłoszeń do prasy. W nowym roku ruszy też infolinia poświęcona strefie.

Wnioski o abonamenty w strefie parkowania można składać w trzech punktach: ul. Kalwaryjska 35, ul. Centralna 53, ul. Grunwaldzka 8 (wejście od Zalewskiego). ZIKiT apeluje o składanie ich poprzez internet. Dzięki temu nie trzeba stać w kolejce i dwa razy przychodzić do punktu wydawania abonamentów.

Napisz:
[email protected]

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 23

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
ja
Jak nie wszyscy sa z krakowa to jak im chcesz doplacac? Na lewo do kieszeni? Doplaci trzem czwartym a reszte zwolni moze lepiej? Typowe durne myslenie. Ty bys placil podatek nawet od oddychania jakby ci kazali i bys nie pisnal.
w
wyborca
podziękujmy radnym PO za bezsensowne strefy już w najbliższych wyborach.
a
ania
wszystkie gryzipiorki powinny placic za parkowanie bo wiekszosc z nich to wiocha a do roli i do pluga z nimi
p
pominiety
Co z ulicą Cystersów? Czemu nie została objęta strefą ?
S
Sliwek
Nie wiać z Krakowa! Nie uciekać od problemu! Ludzie! Obudźmy się z tego marazmu i wyjdźmy na ulice i zdetronizujmy władzę!!! Trzeba to zrobić we wszystkich polskich miastach, w których rządzi ta mafia - PO.
Q
Q
burdel na kółkach i naciąganie mieszkańców. Trza wiać z Krakówka i tyle:(
B
Blaszczu
Glosowaliscie na PO to teraz macie strefy platne parkowania. Jakby rzadzil Jaroslaw to by to wszystko bylo uporzadkowane i z miejscami parkingowymy nie byloby problemu.
m
miszkaniec
Ciekawi mnie czy Państwo z Zikidu myślą o mieszkańcach i całym otoczeniu Zwierzyńca czy o Galeriach i firmach robiących kasę z obsługi strefy. Ja mieszkaniec też mam firme na Zwierzyńcu i tak myśle że chyba wszyscy co robią zakupy na Placu na Stawach i innych sklepach zmienią miejsce może to otochodzi aby wybudować kolejna Galerię z bezpłatnym parkingiem i tam przekierować klientów. Już zniszczyli ulicę Długą budując galerię Krakowską zabierająć tramwaje. Teraz chcą zniszczyć dalsze elementy krakowa wcale nie ułatwiając życia mieszkańcom.
A tekst w artykule że szkoła może kupić sobie miejsce to śmiech na sali jeśli Państwo sprawdzaliście to koszt takiego miejsca 850 zł m-c czyli 10,200zł za rok.
Szkoda że tak mało mamy "mądrych" krakowian głosujących na naszego Pana Prezydenta Majchrowskiego. mam nadzieję żę jego żywot na tej ciepłej posadzie dobiega końca i Kraków będzie zarządzany ludzi dla mieszkańców. Bo przecież oni są wybrani dla nas. jestem załamany polityką prowadzoną przez władze:(
W
WKURBIONY
''By ludziom zylo sie lepiej'' No chyba tym z ZIKIT-u i tym co u koryta
Ktos z ZIKITU stwierdzil ze z rozszerzenia srefy spodziewaja sie zyskow no chyba z lapowek od firm obslugujacych strefe dla swojakow
Najpierw ceny biletow w gore a teraz strefa
Z
Zofia
Wybraliśmy oszustów i wyssysaczy naszych pieniędzy. Mam nadzieję, że już nikomu nie przyjdzie do głowy głosować na PO i Majchrowskiego.
W
Władek
ZiKiTowi brak już pieniędzy na wysokie pensje krewnych i znajomych króliczka. Niestety po podwyżkach biletów nie opłaca się jeździć komunikacją miejską. Zlikwidowano też i ciągle likwiduje się kursy więc jesteśmy zmuszeni jeździć samochodami. Wybierzmy tylko jeszcze raz Majchrowskiego i radnych z PO to strefą będzie obowiązywała w całym mieście jak już dawno planowali.
J
Ja
A może zamiast wynosić się w "cywilizowane" miejsce i dalej zatruwać Kraków spalinami, trzeba było pomyśleć o dopłacie do biletów okresowych dla pracowników?
K
KGH
Z takim ilorazem inteligencji nie reformuj komunikacji w Krakowie . Spróbuj pomyśleć racjonalnie i rzeczowo .Co to znaczy za dużo samochodów ? Za dużo bo ? No właśnie ,za dużo aut bo za mało miejsca .Stało się tak dlatego ,że w mieście przystosowanym do zamieszkania 400 tys ludzi mieszka teraz 1milion . Skąd się wzięli ? Wzięli się stąd ,że w Krakowie rządzą chwilowi urzędnicy samorządowi ,którzy przyszli objąć władzę w jakimś niejasnym celu . Sami promowali Kraków i zachęcali ( ?) do zamieszkania w Krakowie kogo się tylko dało . W tym interes mieli nie mieszkańcy Krakowa ( trujące powietrze, pogorszenie ogólnego komfortu życia itd.) lecz niewielka grupa biznesowa zbijająca krocie na sprzedaży nowobudowanych mieszkań i wynajmie biurowców dla sprowadzających się do Krakowa z okolicznych wiosek .W jednym szeregu z nimi stała branża gastronomiczna i hotelarska ,zainteresowana sprowadzeniem za wszelką cenę jeleni do dojenia ,która z Krakowa zrobiła zwykły chlew dla pijusów z wysp. Każdy ,kto umie czytać i pisać orientuje się ,że krakowska władza samorządowa nie działała w interesie ogólnospołecznym mieszkańców Krakowa lecz w interesie grup biznesowych zrzucających się na ich kampanie wyborcze , co świadczy o oczywistej interesowności.Wiadomo ,że statystyczny głosujący to tylko jeleń ,potrzebny do objęcia władzy ,który poza iluzoryczną chwilą władzy ( skreślanie w wyborach - a masz ) jest już niepotrzebny i nie ma nic do powiedzenia Tak samo jest z płatny parkowaniem .Komuś kiedyś spodobały się włoskie parkomaty ,i pomimo tego ,że takich w Polsce nikt nie widział znalazły swoje miejsce w Krakowie i to w zabytkowej jego części ,a co ciekawe operatorzy strefy się zmieniają ,ale parkomaty zawsze te same . Jak widać na załączonym obrazku urzędnicy ,albo sami nawarzyli piwa i poprzez swoją niekompetencję doprowadzili do paraliżu komunikacyjnego ,którego opanować nie potrafią ,albo wykorzystują sytuację i inwestują dziesiątki milionów w system płatnego parkowania bo ..............?
Zamiast kilkudziesięciu a wkrótce być może kilkuset milionów inwestycji była koncepcja wprowadzenia strefy ograniczonego postoju .Bez opłat ale czas postoju ograniczony do np. do 2h .Taki system nie wymaga żadnych kosztów inwestycyjnych ,tworzenia spółek i spełnia oczekiwania mieszkańców czyli eliminuje wielogodzinne parkowanie przyjezdnych a pozwala znaleźć miejsca dla mieszkańców .Bardzo proszę ,aby Pyclik wyjaśnił rzeczowo , skoro twierdzi ,że chodzi o interes mieszkańców ,dlaczego nie wprowadzono strefy ograniczonego postoju tylko strefę płatnego parkowania .Dla niewtajemniczonych przypomnę tylko ,że strefa ograniczonego postoju(ZAKAZ POSTOJU PONAD 2 H ) ,a nie strefa płatnego parkowania ,obowiązywała w centrum KRAKOWA od 1988 do 2000r (sic)
.
Teren miasta to teren nasz, wspólny, a więc nie może być tak, że jedni darmo parkują swoim złomem gdzie popadnie, zawłaszczając przestrzeń życiową pozostałych mieszkańców. Chesz parkować za darmo? To kup sobie garaż.
W Krakowie jest zdecydowanie za dużo samochodów. A to jest hałas, spaliny i to nas wszystkich zabija. Musimy to znosić bo wygodnickim nie chce się korzystać z komunikacji miejskiej.
x
x y z
Pracuję tutaj ok. 40 osób, 90% dojeżdża samochodem. Od marca firma przenosi siedzibę w bardziej cywilizowane miejsce, gdzie za postój nie trzeba płacić. Dodam tylko, że prawie każda z tych 40 osób robiła zakupy na pobliskim placu, w sklepach, zamawiała jedzenie z pobliskich knajp itp Teraz skorzystają inni .... brawo panowie z złykytu ....
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska