Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: linia tramwajowa Lipska-Wielicka będzie tańsza aż sześć razy

Piotr Rąpalski
wizualizacje pxm projekt południ
Urzędnicy szacowali, że na połączenie torowiskiem ulic Lipska-Wielicka wydadzą 300 mln zł. Okazało się jednak, że po jego zaprojektowaniu koszty spadły do 216 mln zł. A po zwrocie podatku VAT wyniosą faktycznie 160 mln zł. Ponadto dostaniemy ok. 120 mln dofinansowania z Unii Europejskiej.

Tak będzie wyglądać estakada w Płaszowie [WIZUALIZACJE]

Miasto dostało właśnie zapewnienie w tej sprawie od Ministerstwa Transportu. Z budżetu miasta wydamy, więc tylko ok. 40-50 mln zł. Kraków musi się jednak spieszyć z realizacją inwestycji. Powinno zbudować ją i rozliczyć do końca 2015 roku. Dlatego jeszcze w maju zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę.

Linia ma liczyć 1,4 km. Nad torami kolejowymi w rejonie Płaszowa pobiegnie 600-metrową estakadą. Prace mogą ruszyć już w sierpniu tego roku. Zakończą się w lipcu 2015. - Ta linia była najlepiej przygotowana do realizacji. Tylko ją możemy zrealizować jeszcze w perspektywie unijnych dotacji 2007-2014 i rozliczyć do 2015 - powiedział Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent miasta ds. infrastruktury. - Dobrze, że radni poparli tę decyzję, bo inaczej stracilibyśmy 120 mln zł. - skwitował.

Dlaczego koszty inwestycji spadły? - Szacowaliśmy 300 mln zł, ale po wykonaniu dokumentacji technicznej i projektu okazało się, że będzie taniej. Zasilanie energetyczne przeprowadzimy z ulicy Wielickiej, a nie tunelem pod torami kolejowymi. Zmieniliśmy też technologię budowy estakady - tłumaczy Trzmiel. Na projekt wydaliśmy już ok. 2,5 mln zł

Po estakadzie jednak nie pojadą samochody osobowe. Tylko tramwaje, autobusy, rowery i oczywiście w nagłych przypadkach karetki pogotowia, policja i straż pożarna. Estakadą będą mogli przejść też piesi.

Czy trzeba, więc będzie w przyszłości wybudować kolejną estakadę dla aut? - Ewentualnie w ramach Trasy Nowobagrowej i III obwodnicy. Ale priorytetem jest budowa zachodniego obejścia miasta. Tras zwierzynieckiej, pychowickiej i łagiewnickiej. Natomiast czy drugą estakadę zrobimy zależy od budowy trasy S7. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce rozpocząć prace na odcinku Węzeł Rybitwy-Węzeł Igołomska i dalej na północ do granicy województwa w przyszłym roku. Jeśli trasa by powstała, wtedy rozkład ruchu na wschodzie Krakowa się zmieni i niekoniecznie druga estakada nad torami będzie potrzeba - mówi Tadeusz Trzmiel.

Wiceprezydent przyznaje, że następna nowa linia tramwajowa pobiegnie już na północy miasta. Wcześniej nowe torowiska kładziono tylko na południu, do Małego Płaszowa i na Ruczaj. - Kolejny projekt tramwajowy to linia Krowodrza Górka-Górka Narodowa, wraz z estakadą nad ul. Opolską - zapewnia Trzmiel. Ta linia w szacunkach urzędu ma kosztować 200 mln zł, ale kwota również może spaść jeśli dostaniemy dofinansowania unijne w latach 2014-2020. Jej realizacja jest możliwa do roku
2017. Już ogłoszono przetarg na zaprojektowania koncepcji jej przebiegu.

Dlaczego wcześniej nie przygotowano bardzie potrzebnej linii na północ? - Koncepcja pierwszej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju została stworzona już w latach 90 i przyjęto, że odcinek Lipska-Wielicka ją domknie. Po prostu konsekwentnie realizujemy te założenia - tłumaczy Trzmiel.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska