https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków ma nowe pomysły na walkę ze smogiem

Karolina Gawlik
Głównym źródłem smogu w Krakowie są piece węglowe
Głównym źródłem smogu w Krakowie są piece węglowe Andrzej Banaś
Skuteczne zakazy palenia węglem i strefy wolne od starych aut - to pomysły posłów chcących pomóc w walce o czyste powietrze.

Poseł z Małopolski zachodniej Tadeusz Arkit (PO) chce poprawić ustawę o ochronie środowiska, tak aby samorządy lokalne mogły skutecznie wprowadzać ograniczenia co do palenia węglem i w ten sposób walczyć ze smogiem. Proponowane rozwiązanie uniemożliwiłoby zaskarżanie uchwał "antysmogowych", do czego doszło w minionym roku w Krakowie. Równocześnie zmiany prawa mają pozwolić wprowadzać zakazy wjazdu do centrów miast starym samochodom, które produkują najwięcej spalin.

Ustawa ma pozwolić określać władzom lokalnym, jakimi paliwami stałymi mieszkańcy mogą palić w piecach i kotłowniach. - Samorząd będzie też mógł określić dopuszczalne parametry dla kotłów i pieców, aby wielkość emisji niebezpiecznych związków była jak najniższa - mówi Tadeusz Arkit, przewodniczący sejmowej podkomisji ds. monitorowania i gospodarki opadami.

Projekt nowelizacji to też odpowiedź na sytuację, jaka miała miejsce w Krakowie. Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił zakaz palenia węglem w mieście, który miał wejść w życie od 2018 roku. Uznał, że sejmik województwa przegłosowując takie prawo, przekroczył swoje kompetencje określone w art. 96 ustawy o ochronie środowiska. Nowe zapisy mają doprecyzować ten artykuł, tak by uchwała nie mogła zostać podważona.

- Uznaliśmy, że podstawa w prawie ochrony środowiska jest wystarczająca, by oprzeć na niej uchwałę. Mimo to, sąd uznał inaczej - przypomina Mirosław Chrapusta, dyrektor wydziału prawnego w Urzędzie Wojewódzkim. Przypomina jednak, że od wyroku sądu odwołano się do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Pierwsza rozprawa dotycząca skargi kasacyjnej województwa odbędzie się w drugiej połowie roku.

Ale zmiana ustawy pozwoliłaby w międzyczasie przegłosować kolejny, pewniejszy zakaz. - Gdy uchwała funkcjonowała przez chwilę, wiele osób interesowało się wymianą pieców na ekologiczne źródła ogrzewania. Postawienie pewnej granicy motywuje mieszkańców - mówi Monika Chylaszek, rzeczniczka prezydenta Krakowa.

Propozycją zmian zainteresowane jest także Zakopane, gdzie jakość powietrza także jest zła. Na Podhalu nie ma mowy o całkowitym zakazie palenia węglem, bo nie pozwala na to sieć ciepłownicza i gazowa. Władze mogłyby więc wprowadzić dopuszczalne parametry urządzeń. - Jesteśmy za nowoczesnymi kotłami, takie zmiany prawa byłyby u nas dobrym narzędziem - mówi Wiktor Łukaszczyk, wiceburmistrz Zakopanego. Pomysł popiera też prezydent Tarnowa Roman Ciepiela.
Mniej entuzjazmu wykazują natomiast władze Nowego Sącza. "Mamy głęboką nadzieję, że projekt nowelizacji ustawy będzie konsultowany z samorządami i nie będzie rodził żadnych potencjalnych działań korupcyjnych, co mogłoby nastąpić w sytuacji np. zróżnicowania wymogów technicznych dla kotłów ciepłowniczych w poszczególnych województwach" - czytamy w oświadczeniu prezydenta Ryszarda Nowaka.

Ale określanie jakości paliw czy urządzeń do spalania to niejedyne rozwiązanie dobre dla poprawy stanu powietrza. Zmiany zakładają też możliwość wprowadzania przez rady miast stref ograniczonej emisji komunikacyjnej. Pojazdy niespełniające dopuszczalnych, europejskich norm emisji spalin (Euro4 i Euro5) miałyby zakaz wjazdu do takich stref. Chodzi głównie o samochody wyprodukowane przed rokiem 2005. Strefy objąć mogłyby centra miast i tereny rekreacyjne lub cenne przyrodniczo. Tak jest w wielu europejskich miastach.

Zwolennikiem zmian jest małopolski wojewódzki inspektor ochrony środowiska. - Dadzą większe możliwości ochrony powietrza wójtom, burmistrzom, prezydentom i radnym. To byłby krok milowy w walce ze smogiem - mówi Paweł Ciećko.
W ciągu kilku dni projekt nowelizacji ma trafić pod obrady Sejmu.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić!
Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 52

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
krakus od wiekow
smutek
mysle ze ;zamiast narzekac i komentowac nalezy cos czynic!!!
N
Nie-proszony
Jestem za ograniczeniem wjazdu dla samochodów ale nie może być to tylko na podstawie roku produkcji. Zakaz powinien obejmować także busy i taksówki.
b
btw
benzynowe bodaj 20 letnie spełniają!
b
btw
mam nadzieję że strefa przynajmniej obejmie Aleje - choć lepiej byłoby w ogóle
(takie auta to często busiki, busy, ciężarówki, procentowo niewiele pewnie osobowych)
J
JK
tak jest na całym świecie. To dobre rozwiązanie.
t
taka prawda
Nie zastanawiaja sie nad konsekwencjami swoich decyzji. Strefa wolna od starych samochodow? Moim zdaniem jest to kolejna dyskryminacja tym razem ze wzgledu na wiek samochodu (z ktorym bezposrednio wiaze sie cena samochodu). Sad nie pozostawi na tym pomysle suchej nitki.

Drodzy radni, prosimy o konstruktywne pomysly. Jak strefa wolna od aut, to od wszystkich.
O
Ola
Duda swoją charyzmą zatrzyma trucicieli powietrza w Krakowie - hahahaha
j
jag
Co ten powyższy, polityczny tekst (niemniej jednak ładna bajka, tylko nie tutaj...) lub inaczej agitka ma wspólnego z koniecznym i bardzo pilnym rozwiązaniem problemu zanieczyszczenia powietrza, zwłaszcza u nas w Krakowie, czy też w polskich uzdrowiskach i miejscowościach turystycznych?
- dyskusje trwają, różne lobby bronią swojego, a poprawy jak nie było tak nie ma.

"Większość samochodami to nawet na Kasprowy by wyjechała..."

Co prezydent państwa może zdziałać w tej sprawie? - nic, nie ma i nie będzie miał takich kompetencji.

Niestety z przykrością zauważam, że nie jest to logiczny (kolejny) tekst drogi @logical man.
k
krakus
Cała prawda o tych zakłamanych żydkach! Tak się zastanawiam.. tylko totalny debil z wypranym mózgiem minusuje takie komentarze, ale jak widać dużo takich zombie się szlaja po ulicach!
k
krakusy.blogspot.com
Pomyslec ze to myslenie koncepcyjne tych geniuszy odbywa sie za moja krwawice
c
c
Może ty inspektorzyno sie przesiądziesz w tramwaj bo twoje nowe auto zatruwa powietrze !!!!!!!!!!!!
n
nieomylny
Szczucie trwa.
Uśmiałem się... stare auto
M
Marek
Do logical man Wypociny długie nudne, a wyborcy i tak nie mają wielkiego wyboru jeden pijak drugi nawiedzony i zostaje Komorowski czyli nie mamy wyboru
M
Marek
Do logical man Wypociny długie nudne, a wyborcy i tak nie mają wielkiego wyboru jeden pijak drugi nawiedzony i zostaje Komorowski czyli nie mamy wyboru
b
backing vocals
W sandałach chodził Jezus! Ona PO ma raczej więcej wspólnego z najgorszym diabłem, niż z jakimkolwiek świętym.
A po za tym, zwyczajowo sandały są wykonane ze skóry i na podeszwie z kauczuku. Zapewne i Miałeś na uwadze,
że każdą zimą będą po salonach W-wy latać w tekstylnych trampkach, a na codzień w walonkach z azjatyckiego filcu
I masz rację, nie udało się opylić polskich lasów i kopalń, to trzeba biednym zabrać ich importowane graty bez TUV.
Jednak jak w PRL na półkach „Społem” pozostał ocet i ćwikła, wtedy pomyśleli i wybrali inaczej. Czyli może i dobrze,
ażeby graty wycofać z W-wy i innych miast. Jak już wycofają, wtedy ci ogołoceni zaczną od nowa myśleć. Już swoją głową, a nie pstrokatym TVN i dofinansowanym GW
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska