https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Meleksy: będzie ich mniej, za to z tabliczką i cennikiem

Arkadiusz Maciejowski
Andrzej Banas
Jest wreszcie szansa na prawdziwą "meleksową rewolucję". Urzędnicy miejscy jeszcze w tym sezonie turystycznym chcą zmniejszyć z 230 do 160 liczbę wózków elektrycznych wjeżdżających do centrum Krakowa. Ujednolicony ma też zostać m.in. ich wygląd. Meleksiarze twierdzą, że to niszczenie ich biznesu.

Już w 2012 r. policyjna akcja "Meleks - ruch turystyczny" wykazała m.in. wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniu, nieprzepuszczanie pieszych na pasach, łyse opony i niesprawne oświetlenie w tych pojazdach. Były też przypadki, że prowadząca meleks kobieta wjechała w tramwaj, dwaj kierowcy ścigali się elektrycznymi wózkami na ulicy Szczepańskiej. Regułą stały się też nocne rajdy z głośną muzyką.

Niestety, władze Krakowa długo bagatelizowały problem, a liczba meleksów z roku na rok drastycznie rosła. Jeszcze cztery lata temu było ich około 100. Teraz jest ponad dwa razy więcej. Na przełomie 2013 i 2014 roku, w wyniku ustaleń krakowskich urzędników z przedsiębiorcami branży meleksowej, powstał specjalny raport, który zakładał ograniczenie liczby wózków elektrycznych. Idea nie została jednak wprowadzona w życie.

Teraz po raz kolejny urzędnicy obiecują, że ruch meleksów w Krakowie zostanie unormowany. - Powstał projekt zarządzenia, który został rozesłany do jednostek Urzędu Miasta Krakowa celem konsultacji. Niezwłocznie po zakończeniu uzgodnień zarządzenie będzie mogło być podpisane przez prezydenta i wprowadzone w życie - tłumaczy Michał Pyclik z ZIKiT.
Jak się dowiedzieliśmy, zarządzenie zakłada przede wszystkim zmniejszenie liczby meleksów wjeżdżających do stref A i B. Obecnie pozwolenie na to ma 230 wózków. Po zmianach ma ich być 160. Co więcej, ma być wprowadzony podział: połowa meleksów (czyli 80) będzie mogła poruszać się tylko w dni parzyste, a pozostałe w nieparzyste. Zmiany mają też dotyczyć wyglądu meleksów. Na pojeździe miałaby znaleźć się m.in. tabliczka z imieniem i nazwiskiem właściciela i jego adres, a ponadto cennik. Do pojazdów mogłoby też wsiadać naraz mniej osób.

Co znamienne, po raz pierwszy urzędnicy z ZIKiT piszą wprost, że cały program zmian powstał "z uwagi na pilną potrzebę poprawy bezpieczeństwa, ograniczenie liczby popełnianych wykroczeń oraz w celu ustalenia wysokich standardów obsługi ruchu turystycznego, co jest ściśle związane z wizerunkiem Krakowa". I podkreślają, że chcą, aby zmiany zaczęły obowiązywać jeszcze w tegorocznym sezonie turystycznym.

Wielu meleksiarzy nie kryje jednak oburzenia tymi planami. - Czy jeśli będę pracował co drugi dzień, to ktoś zmniejszy mi też ZUS i raty kredytów, które mam na pojazd? - pyta z rozgoryczeniem właściciel kilku meleksów (chce pozostać anonimowy). - Prawda jest taka, że urzędnicy prowadzą nagonkę na meleksy, zamiast zajmować się np. ograniczeniem liczby samochodów w centrum, które trują i powodują prawdziwe zagrożenie - dodaje.

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mieszkaniec Kazimierza
1. jest ich za dużo;
2. nie przestrzegają przepisów;
3. jeżdżą z głośną muzyką po godzinie 22.00 (nawet zdarzają się "pijane" meleksy koło północy);
4. wożą pijanych turystów, którzy niemiłosiernie drą się pod oknami mieszkańców i zakłócają ciszę nocną;
5. coraz bardziej popularna robi się usługa "wieczór kawalerski/panieński w meleksie" - kilkanaście wrzeszczących i piszczących pijanych panienek, muzyka na ful i kilka rundek wokół Starego Miasta (lub kilkunastu goryli, nabuzowanych wódą i testosteronem);
6. blokują miejsca parkingowe;
7. straszą rowerzystów, zajeżdżają im drogę, etc.
8. są niebezpieczne na drogach (a jeżdżą nie tylko po uliczkach Starego Miasta, ale też zapieprzają na pełnym gazie m.in. Krakowską i Starowiślną;
9. w ciągu dnia co chwila przejeżdżają z włączonymi na cały regulator nagranymi opisami zabytków i zakłócają spokój ludzi mieszkających w kamienicach,pod którymi się zatrzymują.
m
mieszkaniec centrum
Należy niewzłocznie zmniejszyć ilość miejsc parkingowych dla Melexów, przecież oni blokują nam możliwość parkowania w centrum.
p
p
Skoro uważasz że melexy są bezpieczne to może poprowadzisz melxa w czasie crash testu na zderzenie czołowe z samochodem ? ale tak realnie, jak jeżdżą na codzień - bez pasów, klatki bezpieczeństwa, stref zgniotu, poduszek itp
k
krakus
melex13--0 wazy tyle co samochód ,sama waga akumulatora 35kg razy 16 sztuk ,a co do wypadków policja ma statystyki Melexy są bezpieczne kierowcy w centrum ze spalinowymi silnikami tez pomysł ? np.w Londynie elektryki wjazd maja darmo w przeciwności do reszty użytkowników 10 funtów /dzień
w
wert
"Prawda jest taka, że urzędnicy prowadzą nagonkę na meleksy, zamiast zajmować się np. ograniczeniem liczby samochodów w centrum, które trują i powodują prawdziwe zagrożenie - dodaje"

To właśnie wasze meleksy spowalniają ruch w centrum wlekąc się 20km/h, a co za tym idzie, tworzą się korki = większe zanieczyszczenie powietrza. To meleksy są niebezpieczne na drogach, brak pasów bezpieczeństwa, brak strefy kontrolowanego zgniotu itp., kierowcami są małolaci bez doświadczenia za których to kierowcy aut muszą myśleć co też ten meleks zaraz wywinie?
j
jojojo
to w takim razie przedsiębiorca który bedzie pracował tylko co drugi dzień ma zapłacić połowe zusu? Wielu ma po jednym meleksie i po nowych regulacjach będzie zarabiał przez pół miesiąca....w takim razie pół zusu, pół podatków....pracownicy moze i owszem są na śmieciówkach( dziwne aby mieli umowy o prace na czas nieokreslony skoro pracuja zazwyczaj po 3-4 miesiące w roku, nawet w powaznych dużych korporacjach krakowskich zatrudniają na śmieciówki wiec tego sie nie czepiajcie!), ale własciciele mają założone legalne działalności gospodarcze, płaca tym samym wszelkie koszty ZUS-ów i podatków. Ograniczając ich liczbę, połowa ludzi tam pracujących zaleje Krakowski Urząd Pracy, bedzie brała zasiłki no i wiadomo zacznie szukać innej pracy, której i tak w Krakowie nie ma wiele....to strzał w kolano dla wszystkich, nie tylko na złość meleksom...Pozdrowionka :)
k
krakus
Ten wymógł jest najważniejszy , w razie reklamacji
g
gosc6543
Czyli spółka z której czerpie profity Majchrowski zostaje. Wcale mnie to nie zdziwiło bo koleżanka z zikitu juz tydzień temu opowiadała o naradzie, jak zlikwidować melexy i nie narazić się prezydentowi. Teraz jeszcze trzeba będzie ustawić losowanie, żeby było sprawiedliwie
K
K
Debil.
j
janek
z zikitem chyba jednak nie ma szans
k
krak
Mam nadzieję,że to prawda i w końcu ktoś zrobi porządek z tymi naciągaczami z meleksowej branży. Zus ,to oni widzieli chyba w tvn24
S
Stefan
i zmora pieszych - np. podczas wyprzedzania pojazdu, który zatrzymał się przed przejściem
O
Omko
Jakie zusy jak tam wszyscy na bezrobociu ?:D i kasiora w kopercie ;)
t
tekwoj
Czy ktoś uwierzył w ten żart ZIKiT-u? Oni tak co rok przed wakacjami.
m
maja
Ciekawe który z tych kierowców ma płacony zus jak to wszystko studenci na śmieciówkach...
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska