https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto ogłasza przetarg na koncepcje tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Okaże się czy pojedziemy tunelem pod Wisłą, czy też mostem

Piotr Tymczak
Trasa Zwierzyniecka ma zostać poprowadzona tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy
Trasa Zwierzyniecka ma zostać poprowadzona tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy Archiwum
Spółka Trasa Łagiewnicka w piątek, 20 grudnia, wykonała poważny krok, by ruszyć z budową tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej (z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy). Właśnie ogłoszono przetarg.

WIDEO: Krótki wywiad

W pierwszym kwartale 2020 r. powinniśmy poznać firmę, która opracuje koncepcję oraz przeprowadzi konsultacje społeczne dla obu tras. Zadanie powinno być wykonane do 2023 r.

- Podpisanie umowy z wykonawcą planujemy na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2020 roku. Później zwycięzca przetargu będzie miał 37 miesięcy na realizację zadania - informuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka, która odpowiada za dokończenie III obwodnicy Krakowa po zachodniej stronie.

Z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy

Zamówienie dotyczy opracowania dokumentacji związanej z wykonaniem wielowariantowej koncepcji, przeprowadzenia konsultacji społecznych i przygotowania materiałów do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla dwóch nowych tras.

Po stworzeniu koncepcji będzie wiadomo, jakie są wstępne koszty inwestycji. Wszystko będzie zależeć od wyboru wariantu przebiegu tras. Wykonawca ma stworzyć wariantową koncepcję podzieloną na dwa niezależne zadania wraz z wykonaniem badań geologicznych. Zadanie I obejmie odcinek Trasy Pychowickiej od zakończenia budowanej obecnie Trasy Łagiewnickiej przy ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa. Zadanie II dotyczyć będzie odcinka Trasy Zwierzynieckiej - od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia.

- Prace geologiczne związane z opracowaniem wariantów obejmować będą m.in. głębokie wiercenia. We wzgórzu św. Bronisławy, pod którym ma przebiegać Trasa Zwierzyniecka, odwierty mają sięgać 90 metrów - mówi Krzysztof Migdał.

Z nową pętlą tramwajową

Warunek zamówienia jest taki, że wykonawca opracuje warianty przebiegu tras z uwzględnieniem oczekiwań mieszkańców oraz możliwości technicznych i finansowych ich realizacji. W oparciu o te opracowania wybrany ma być wariant wynikowy, czyli najbardziej optymalny przebieg obu tras.

Zarówno Trasa Zwierzyniecka jak i Pychowicka przygotowane do realizacji będą w formie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. W rejonie skrzyżowania Trasy Pychowickiej z ul. Księcia Józefa planowane jest zlokalizowanie nowej pętli tramwajowo - autobusowej oraz parkingu park&ride i wykonanie odcinka linii tramwajowej do pętli Salwator.

- W rozwiązaniach wariantowych Trasy Pychowickiej analizowane będzie zarówno przekroczenie rzeki Wisły tunelem jak i obiektem mostowym, a także poprowadzenie linii tramwajowej wzdłuż obu tras - informuje Krzysztof Migdał.

Mają przyczynić się do zmniejszenia smogu

Planowane przez miasto arterie to element trzeciej obwodnicy Krakowa. Trasy Zwierzyniecka i Pychowicka będą kontynuacją Trasy Łagiewnickiej. Ich zadaniem ma być zachęcenie kierujących do rezygnacji z przejazdu przez centrum miasta Krakowa i skorzystanie z szybkiego i bezkolizyjnego połączenia międzydzielnicowego. Zwiększenie płynności ruchu na III obwodnicy ma przyczynić się do zmniejszenia ilości zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy, zarówno w centrum miasta jak i na obwodnicy.

Trasa Zwierzyniecka ma liczyć 4,65 km długości (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu). Na ponad połowie jej długości (2,4 km) znajdzie się tunel przebiegający pod doliną Rudawy i wzgórzem św. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki.

Z kolei Trasa Pychowicka, również ma mieć dwie jezdnie po trzy pasy, ma liczyć 2,1 km. W skład inwestycji ma wejść budowa mostu na Wiśle o długości 382 metrów albo - jeżeli zostanie wybrany taki wariant - przebieg tego fragmentu trasy w tunelu. O podziemne rozwiązanie na tym odcinku wnioskują okoliczni mieszkańcy.

Powstająca już Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km ma przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2021 r. O terminach budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej władze miasta mają zadecydować po 2022 r., kiedy będą już gotowe koncepcje obu dróg.

Konsultacje już były, ale... rozwiązano umowę

Przypomnijmy, że budowa tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej była kilka lat temu przygotowywana przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (obecnie Zarząd Dróg Miasta Krakowa). Ta jednostka doprowadziła do powstania koncepcji tras i w 2015 r. prowadziła konsultacje z mieszkańcami w sprawie ich budowy. ZIKiT rozwiązał jednak umowę z projektantem, który opracowywał koncepcję. Stało się tak, bowiem władze miasta uznały, że potrzebne są konsultacje w szerszym zakresie. W związku z tym spółka Trasa Łagiewnicka wszystko rozpoczęła od nowa.

O tym, że spółka Trasa Łagiewnicka odpowiedzialna za budowę fragmentu III obwodnicy o tej samej nazwie zajmie się także trasami Zwierzyniecką i Pychowicką, krakowscy radni zdecydowali w lipcu 2018 r. Na przygotowanie ich koncepcji przewidziano 11 mln zł - 2 mln w roku ubiegłym, 7 mln w tym i 2 mln w 2020 r. Ile ostatecznie trzeba będzie zapłacić za dokumentację okaże się po przetargu.

Wielu mieszkańców zwracało uwagę, że Trasa Łagiewnicka będzie drogą donikąd, jeżeli nie powstaną trasy: Zwierzyniecka i Pychowicka. Także zdaniem ekspertów to one są najbardziej potrzebne, by odciążyć ulice w centrum, a szczególnie zakorkowane Aleje Trzech Wieszczów.

- Trasa Zwierzyniecka może umożliwić wyprowadzenie części ruchu samochodowego z Alej Trzech Wieszczów, ponieważ wreszcie powstanie do tego sensowna alternatywa - komentuje Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 21

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Trasa powinna być przez sam Rynek taka trzy pasmowa szybka droga. Więcej tirów i samochodów do biurowców. Rozbudować miasto, po co komu średniowieczna zabudowa, lepsze są pudełka pełne słoików, którzy muszą dojechać do samego centrum. To prawie jak budowa NH

S
Skand

Już Skaldowie dawno śpiewali, że nie chodzi o to, by złapać króliczka, ale by gonić go. Kasa w błoto. Łagiewnicka to chyba jakiś cud.

K
KRKTSW

Jeżeli nie zmieni się obecna władza albo nowa będzie kontynuować nieudolność obecnej to w 2030 r. będziemy mieć znowu zablokowane miasto i rozkopane miasto oraz wykonawców wnioskujących o dodatkowe miliony.

M
Miki

Warto pisać całą prawdę.

Miasto poprzednie konsultacje wykonało w sposób, który można było podważyć przed organem odwoławczy, czy źle. A nie piszcie że uznało że chcą rozszerzyć konsultacje.

I warto napisać, że już były wydane warunki środowiskowe, lecz przegrali je z Panem Mariuszem. Po prosto spieprzyli dokumentację. I napiszcie ile kasy podatników urzędnicy wywalilido śmieci.

G
Gość

W koncepcjach ci urzędnicy są dobrzy, w konkretach już dużo gorzej. A kasa leci...

G
Gość

Przepraszam, gdzie jest ten konkret?

M
Maciek

Dlaczego w tunelu. Lagiewnicka robią pod oknami bez tunelu w wielu miekscach i na mieszkańców nie patrzą.

G
Gość
20 grudnia, 14:51, Dlatego takie wolne tempo:

37 miesięcy to kolejne 37 powodów żeby spółka miejska istniała i zatrudniała kolegów i przyjaciół na kolejne 3 lata.

20 grudnia, 16:54, SpirytuSSanktuarium:

Biorą przykład z gory czyli rządu . Ilu jest już darmozjadów jak np. Horała . Jakieś tam lotnisko w polu już budują czy dopiero po następnych wyborach ?

A rząd wziął przykład od majchrowskiego :)

S
SpirytuSSanktuarium
20 grudnia, 14:51, Dlatego takie wolne tempo:

37 miesięcy to kolejne 37 powodów żeby spółka miejska istniała i zatrudniała kolegów i przyjaciół na kolejne 3 lata.

Biorą przykład z gory czyli rządu . Ilu jest już darmozjadów jak np. Horała . Jakieś tam lotnisko w polu już budują czy dopiero po następnych wyborach ?

E
Ewa

Jeden pas! Będzie taniej!

K
Krakus
20 grudnia, 11:27, Krakus:

Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu? Nie za mało? Opolska i reszta ma na sporej części 3 pasy. A znając życie zaraz odezwą się jacyś aktywiści żeby jeden pas zabrać na rzecz buspasa...

20 grudnia, 12:17, Gość:

Bezwzględnie, wszędzie tam gdzie jezdnią jeżdżą autobusy a ma ona co najmniej 2 pasy w jednym kierunku to prawy pas powinien obowiązkowo być buspasem!!!!

Główne przelotówki powinny być 3-pasmowe. 2 pasy dla aut, 1 buspas. Bo jeden pas dla aut to za mało w mieście tych rozmiarów. No i wystarczy jeden gamoń w jakimś piździku aby skutecznie blokować taki pas.

B
Bez nowej spółki ?

Dlaczego przetarg na nową trasę ogłasza stara spółka ?

Przecież pan (niedo)rzecznik mógłby bajać na kilku etatach ...

D
Dlatego takie wolne tempo

37 miesięcy to kolejne 37 powodów żeby spółka miejska istniała i zatrudniała kolegów i przyjaciół na kolejne 3 lata.

M
MF
20 grudnia, 12:02, Gość:

Koncepcja do końca 2023! Ktoś jeszcze myśli, że urzędnicy powaznie myślą o budowie?

20 grudnia, 12:13, Gość:

To daj ćwoku pieniądze,będzie szybciej

Niestety krótkowzroczne urzędy o pieniądzach zaczną myśleć dopiero za 3 lata. A można by już dziś. Wtedy wydatek mniej boli.

M
MF

Masakra. 3 lata tylko na same konsultacje ?? Widać dlaczego administracja jest niewydolna. Nigdzie nikomu się nie spieszy.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska