Kraków. Miasto zaprezentowało studium rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jak rozwinie się SKA? [ZOBACZ WARIANTY TRAS]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Radni miejscy w środę, 26 lutego, uchwalili rezolucję, w której zaapelowali do prezydenta Krakowa i jego urzędników m.in. o ukończenie prac nad studium dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), trwających od 2017 r. Po tygodniu magistrat odpowiedział, że studium jest gotowe i je zaprezentował. Przejdź do GALERII, by zobaczyć, jakie są możliwe warianty rozbudowy sieci kolejowej na terenie Krakowa.

WIDEO: Trzy Szybkie

Autorem studium jest krakowska firma Altrans. Jak informują w urzędzie dokument jest gotowy, a w ramach prac "szczególnej analizie zostały poddane możliwości uruchomienia przewozów pasażerskich na „dużej” i „małej obwodowej”. Przeanalizowano możliwości wykorzystania linii kolejowej do Łęgu jak również połączeń na osi wschód – zachód (m.in. od lotniska do Nowej Huty)".

Kraków. Po 21 latach połączenia kolejowe wracają do Nowej Huty

Opracowanie obejmowało przeprowadzenie prognoz i analiz ruchu w oparciu o aktualny model ruchu dla miasta Krakowa. Prognozy ruchu opracowano dla lat: 2020, 2035 oraz 2050. Analizie poddano uwarunkowania geologiczne, hydrogeologiczne oraz środowiskowe wraz z wpływem inwestycji kolejowej na stan środowiska. Opracowanie zawiera również wyniki przeprowadzonych analiz efektywności ekonomicznej dla proponowanych inwestycji.

Przeprowadzona analiza ekonomiczna wykazała, że jedynie trzy warianty są opłacalne. Jeden z nich firma Altrans zarekomendowała do wykonania. Jest nim przystosowanie do ruchu pasażerskiego trasy towarowej z Nowej Huty przez Luboczę, os. Piastów, Prądnik Czerwony, Prądnik Biały, al. 29 Listopada, ul. Prądnicką - i dalej po już istniejącej trasie SKA - do lotniska w Balicach. Koszt takiego przedsięwzięcia oszacowano na 330 mln zł.

Jako ekonomicznie opłacalny specjaliści z Altransu wskazali też wariant z ringiem kolejowym wokół miasta (Kraków Główny - Płaszów - Bieżanów - Nowa Huta - Prądnik Czerwony - Prądnik Biały). Za opłacalne uznali również połączenie z Płaszowa do Mydlnik.

Kraków. Zapadła kluczowa decyzja w sprawie budowy linii tram...

Założenia przyjęte do opracowania studium objęły wskazanie:
• 5 nowych linii SKA z podwariantami
• 2 nowych linii autorskich SKA
• Częstotliwości kursowania pociągów:
– 15 min na liniach wewnętrznych
– 30 min na liniach zewnętrznych
• Średnia odległość między przystankami/stacjami - 1,5 km
• Prędkość handlowa - 40 km/h
• Długość przystanków - 200 m
• Okres realizacji - 2020/2023

Trudno jednak nie zauważyć, że przedstawione przez urzędników obecnie rozwiązania, to propozycje, jakie pojawiały się już trzy lata temu. Radni zwracają uwagę, że miasto niewiele robi, jeżeli chodzi o rozwój SKA w Krakowie. Oczekują, że prezydent znacznie przyspieszy działania w tym zakresie - o co zaapelowali w uchwalonej niedawno rezolucji.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

P
Pradnik

Na pradniku kolej jak najbardziej ale bez parkingu P R . Na cmentarzu juz nie ma gdzie zaparkowac a jak tu dojdzie jeszcze park and ride, to juz w ogole caly pradnik zapelni sie autami, chcacymi uniknac oplaty za parkowanie !

G
Gość

Do 10 marca trwają konsultacje społeczne rządowego dokumentu pn.: Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, zakładającego m.in. budowę linii kolejowej pociągu szybkich prędkości na trasie Kraków-Olkusz. Na terenie północnej częsci Krakowa (Krowodrza, Prądnik) są proponowane 3 warianty przebiegu.Gminy podkrakowskie (Wielka Wieś, Jerzmanowice, Zielonki) poinformowały swoich mieszkańców o konsultacjach.

Możliwe jest składanie indywidualnych uwag bezpośrednio przez formularz elektroniczny https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/formularz-kolej - wybierając Ciąg 7, linie 111 i 113, arkusz 3 z 3

https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k07

G
Gość

To ja proponuję uporządkować linie SKA tak:

S1 - Lotnisko - Wieliczka,

S2 - Sędziszów - Skawina,

S21 - Słomniki - Skawina,

S3 - Kr. Mydlniki - Tarnów,

S31 - Kr. Mydlniki - Bochnia,

S4 - Oświęcim - Kr. Płaszów (p. Trzebinię),

S41 - Chrzanów - Kr. Płaszów,

S5 - Kr. N. H. Przyszłość - Kalwaria/Oświęcim,

S51 - Kr. N. H. Przyszłość - Skawina,

S6 - Kr. N. H. Przyszłość - Lotnisko

Dla wszystkich linii przechodzacych przez Kraków Główny alternatywa (z oznaczeniem A) trasą przez Olsze.

G
Gość
3 marca, 20:04, Patryk:

Nic na Niepołomice

podziękuj p. Kracikowi!! za rozbiór bocznicy do niepołomic

teraz by się przydała

G
Gość

Jeśli z Wieliczki SKA nie będzie kursowal co 15 min., problem 304 sardynek nie zniknie.

k
krakus
3 marca, ‎17‎:‎30, Tylko szybkie metro !:

Tego co potrzeba to władze Krakowa mają opory żeby robić - czyli szybkiego metra, które można dopasować do najważniejszych obiektów i najważniejszych potoków pasażerskich w Krakowie.

Poza tym, jak zakończą się rozbudowy torów kolejowych w Krakowie i w pełni uruchomione zostaną SKA 1, 2, i 3 , czyli te obecne jak będą częściej jeździć, to okaże się że nie ma już miejsca na torach dla kolejnych linii SKA czy SKM. A jeszcze dochodzą pociągi regionalne i planowane do Myślenic i Olkusza.

Metro jest w Krakowie zupełnie niepotrzebne. Jest infrastruktura kolejowa, którą przy współpracy z pkp można wykorzystać. Kolej to połączenie miasta z gminami ościennymi i zmniejszenie ilości samochodów wjeżdżających do miasta, a tym samym świetny środek lokomocji po mieście. W dużo rozleglejszym od Krakowa Dublinie jest DART, który może być przykładem dla naszego miasta jak powinno to działać.

k
krakus

KOLEJ TO JEST TO co powinniśmy rozwijać, ale linia dworzec główny - plac centralny wydaje się niepotrzebna. Pociąg z Łegu powinien jechać w stronę Słomnik i Balic, a pasażerowie poruszający się z okolic placu centralnego mają tramwaj.

T
TomTom
3 marca, 17:19, Burmistrz Nowej Huty:

A kto tym będzie jeździł jeżeli linia prowadzi po obrzeżach miasta? Jeżeli coś ma w tym wszystkim sens to stacja kolejowa i to dla pociągów dalekobieznych na Os.Piastow której oczywiście dalej nie ma. Oczywiste jest ze SKA nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Krakowa bo to udogodnienie jedynie dla okolicznych wiejscowosci

A czy to nie o to chodzi? Gdyby kilka procent samochodów wjeżdżających do Krakowa zostało w garażach, to już by było luźniej na ulicach i mniej smrodu. Gdyby zadbano o jakość połączeń i sensowne koszty, to te kilka procent mogłoby wzrosnąć do kilkunastu... Ja popieram.

k
krak
3 marca, 17:23, Gość:

Linie idą opłotkami Krakowa, zwłaszcza ta do Nowej Huty, jedynie przystanek przy oś. Piastów ma sens na SKA 2 do/z Miechowa.

Linia z Łęgu do Placu Centralnego to jakiś absurd jak tramwaj „czwórka” jedzie 20 minut do Dworca Głównego.

3 marca, 18:11, Gość:

Kilkaset metrów od os. Piastów jest dworzec w Batowicach

Do tego dworca nie ma dojścia od strony miasta, dostać się tam można tylko od strony Batowic

P
Patryk

Nic na Niepołomice

J
JanK

Uwaga formalna: Szybka Kolej Aglomeracyjna (linie SKA) funkcjonuje już jako kolej regionalna - patrz: www.malopolska.pl). Czy władze Krakowa chcą się wpiąć w istniejącą sieć SKA czy planują jakąś kolej miejską - w tym przypadku powinniśmy raczej mówić o SKM.

G
Gość
3 marca, 17:23, Gość:

Linie idą opłotkami Krakowa, zwłaszcza ta do Nowej Huty, jedynie przystanek przy oś. Piastów ma sens na SKA 2 do/z Miechowa.

Linia z Łęgu do Placu Centralnego to jakiś absurd jak tramwaj „czwórka” jedzie 20 minut do Dworca Głównego.

Kilkaset metrów od os. Piastów jest dworzec w Batowicach

T
Tylko szybkie metro !

Tego co potrzeba to władze Krakowa mają opory żeby robić - czyli szybkiego metra, które można dopasować do najważniejszych obiektów i najważniejszych potoków pasażerskich w Krakowie.

Poza tym, jak zakończą się rozbudowy torów kolejowych w Krakowie i w pełni uruchomione zostaną SKA 1, 2, i 3 , czyli te obecne jak będą częściej jeździć, to okaże się że nie ma już miejsca na torach dla kolejnych linii SKA czy SKM. A jeszcze dochodzą pociągi regionalne i planowane do Myślenic i Olkusza.

G
Gość

Linie idą opłotkami Krakowa, zwłaszcza ta do Nowej Huty, jedynie przystanek przy oś. Piastów ma sens na SKA 2 do/z Miechowa.

Linia z Łęgu do Placu Centralnego to jakiś absurd jak tramwaj „czwórka” jedzie 20 minut do Dworca Głównego.

B
Burmistrz Nowej Huty

A kto tym będzie jeździł jeżeli linia prowadzi po obrzeżach miasta? Jeżeli coś ma w tym wszystkim sens to stacja kolejowa i to dla pociągów dalekobieznych na Os.Piastow której oczywiście dalej nie ma. Oczywiste jest ze SKA nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Krakowa bo to udogodnienie jedynie dla okolicznych wiejscowosci

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3