https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto zaprezentowało studium rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jak rozwinie się SKA? [ZOBACZ WARIANTY TRAS]

Piotr Tymczak
Radni miejscy w środę, 26 lutego, uchwalili rezolucję, w której zaapelowali do prezydenta Krakowa i jego urzędników m.in. o ukończenie prac nad studium dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), trwających od 2017 r. Po tygodniu magistrat odpowiedział, że studium jest gotowe i je zaprezentował. Przejdź do GALERII, by zobaczyć, jakie są możliwe warianty rozbudowy sieci kolejowej na terenie Krakowa.

WIDEO: Trzy Szybkie

Autorem studium jest krakowska firma Altrans. Jak informują w urzędzie dokument jest gotowy, a w ramach prac "szczególnej analizie zostały poddane możliwości uruchomienia przewozów pasażerskich na „dużej” i „małej obwodowej”. Przeanalizowano możliwości wykorzystania linii kolejowej do Łęgu jak również połączeń na osi wschód – zachód (m.in. od lotniska do Nowej Huty)".

Kraków. Po 21 latach połączenia kolejowe wracają do Nowej Huty

Opracowanie obejmowało przeprowadzenie prognoz i analiz ruchu w oparciu o aktualny model ruchu dla miasta Krakowa. Prognozy ruchu opracowano dla lat: 2020, 2035 oraz 2050. Analizie poddano uwarunkowania geologiczne, hydrogeologiczne oraz środowiskowe wraz z wpływem inwestycji kolejowej na stan środowiska. Opracowanie zawiera również wyniki przeprowadzonych analiz efektywności ekonomicznej dla proponowanych inwestycji.

Przeprowadzona analiza ekonomiczna wykazała, że jedynie trzy warianty są opłacalne. Jeden z nich firma Altrans zarekomendowała do wykonania. Jest nim przystosowanie do ruchu pasażerskiego trasy towarowej z Nowej Huty przez Luboczę, os. Piastów, Prądnik Czerwony, Prądnik Biały, al. 29 Listopada, ul. Prądnicką - i dalej po już istniejącej trasie SKA - do lotniska w Balicach. Koszt takiego przedsięwzięcia oszacowano na 330 mln zł.

Jako ekonomicznie opłacalny specjaliści z Altransu wskazali też wariant z ringiem kolejowym wokół miasta (Kraków Główny - Płaszów - Bieżanów - Nowa Huta - Prądnik Czerwony - Prądnik Biały). Za opłacalne uznali również połączenie z Płaszowa do Mydlnik.

Wizualizacja nowej linii tramwajowej

Kraków. Zapadła kluczowa decyzja w sprawie budowy linii tram...

Założenia przyjęte do opracowania studium objęły wskazanie:
• 5 nowych linii SKA z podwariantami
• 2 nowych linii autorskich SKA
• Częstotliwości kursowania pociągów:
– 15 min na liniach wewnętrznych
– 30 min na liniach zewnętrznych
• Średnia odległość między przystankami/stacjami - 1,5 km
• Prędkość handlowa - 40 km/h
• Długość przystanków - 200 m
• Okres realizacji - 2020/2023

Trudno jednak nie zauważyć, że przedstawione przez urzędników obecnie rozwiązania, to propozycje, jakie pojawiały się już trzy lata temu. Radni zwracają uwagę, że miasto niewiele robi, jeżeli chodzi o rozwój SKA w Krakowie. Oczekują, że prezydent znacznie przyspieszy działania w tym zakresie - o co zaapelowali w uchwalonej niedawno rezolucji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pradnik

Na pradniku kolej jak najbardziej ale bez parkingu P R . Na cmentarzu juz nie ma gdzie zaparkowac a jak tu dojdzie jeszcze park and ride, to juz w ogole caly pradnik zapelni sie autami, chcacymi uniknac oplaty za parkowanie !

G
Gość

To ja proponuję uporządkować linie SKA tak:

S1 - Lotnisko - Wieliczka,

S2 - Sędziszów - Skawina,

S21 - Słomniki - Skawina,

S3 - Kr. Mydlniki - Tarnów,

S31 - Kr. Mydlniki - Bochnia,

S4 - Oświęcim - Kr. Płaszów (p. Trzebinię),

S41 - Chrzanów - Kr. Płaszów,

S5 - Kr. N. H. Przyszłość - Kalwaria/Oświęcim,

S51 - Kr. N. H. Przyszłość - Skawina,

S6 - Kr. N. H. Przyszłość - Lotnisko

Dla wszystkich linii przechodzacych przez Kraków Główny alternatywa (z oznaczeniem A) trasą przez Olsze.

G
Gość
3 marca, 20:04, Patryk:

Nic na Niepołomice

podziękuj p. Kracikowi!! za rozbiór bocznicy do niepołomic

teraz by się przydała

G
Gość

Jeśli z Wieliczki SKA nie będzie kursowal co 15 min., problem 304 sardynek nie zniknie.

k
krakus

KOLEJ TO JEST TO co powinniśmy rozwijać, ale linia dworzec główny - plac centralny wydaje się niepotrzebna. Pociąg z Łegu powinien jechać w stronę Słomnik i Balic, a pasażerowie poruszający się z okolic placu centralnego mają tramwaj.

T
TomTom
3 marca, 17:19, Burmistrz Nowej Huty:

A kto tym będzie jeździł jeżeli linia prowadzi po obrzeżach miasta? Jeżeli coś ma w tym wszystkim sens to stacja kolejowa i to dla pociągów dalekobieznych na Os.Piastow której oczywiście dalej nie ma. Oczywiste jest ze SKA nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Krakowa bo to udogodnienie jedynie dla okolicznych wiejscowosci

A czy to nie o to chodzi? Gdyby kilka procent samochodów wjeżdżających do Krakowa zostało w garażach, to już by było luźniej na ulicach i mniej smrodu. Gdyby zadbano o jakość połączeń i sensowne koszty, to te kilka procent mogłoby wzrosnąć do kilkunastu... Ja popieram.

k
krak
3 marca, 17:23, Gość:

Linie idą opłotkami Krakowa, zwłaszcza ta do Nowej Huty, jedynie przystanek przy oś. Piastów ma sens na SKA 2 do/z Miechowa.

Linia z Łęgu do Placu Centralnego to jakiś absurd jak tramwaj „czwórka” jedzie 20 minut do Dworca Głównego.

3 marca, 18:11, Gość:

Kilkaset metrów od os. Piastów jest dworzec w Batowicach

Do tego dworca nie ma dojścia od strony miasta, dostać się tam można tylko od strony Batowic

P
Patryk

Nic na Niepołomice

J
JanK

Uwaga formalna: Szybka Kolej Aglomeracyjna (linie SKA) funkcjonuje już jako kolej regionalna - patrz: www.malopolska.pl). Czy władze Krakowa chcą się wpiąć w istniejącą sieć SKA czy planują jakąś kolej miejską - w tym przypadku powinniśmy raczej mówić o SKM.

G
Gość
3 marca, 17:23, Gość:

Linie idą opłotkami Krakowa, zwłaszcza ta do Nowej Huty, jedynie przystanek przy oś. Piastów ma sens na SKA 2 do/z Miechowa.

Linia z Łęgu do Placu Centralnego to jakiś absurd jak tramwaj „czwórka” jedzie 20 minut do Dworca Głównego.

Kilkaset metrów od os. Piastów jest dworzec w Batowicach

T
Tylko szybkie metro !

Tego co potrzeba to władze Krakowa mają opory żeby robić - czyli szybkiego metra, które można dopasować do najważniejszych obiektów i najważniejszych potoków pasażerskich w Krakowie.

Poza tym, jak zakończą się rozbudowy torów kolejowych w Krakowie i w pełni uruchomione zostaną SKA 1, 2, i 3 , czyli te obecne jak będą częściej jeździć, to okaże się że nie ma już miejsca na torach dla kolejnych linii SKA czy SKM. A jeszcze dochodzą pociągi regionalne i planowane do Myślenic i Olkusza.

G
Gość

Linie idą opłotkami Krakowa, zwłaszcza ta do Nowej Huty, jedynie przystanek przy oś. Piastów ma sens na SKA 2 do/z Miechowa.

Linia z Łęgu do Placu Centralnego to jakiś absurd jak tramwaj „czwórka” jedzie 20 minut do Dworca Głównego.

B
Burmistrz Nowej Huty

A kto tym będzie jeździł jeżeli linia prowadzi po obrzeżach miasta? Jeżeli coś ma w tym wszystkim sens to stacja kolejowa i to dla pociągów dalekobieznych na Os.Piastow której oczywiście dalej nie ma. Oczywiste jest ze SKA nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Krakowa bo to udogodnienie jedynie dla okolicznych wiejscowosci

G
Gość

Tak samo się rozwinie jak szybki tramwaj. A co z torowiskami w NH ?Na razie są umowne. Tory udają, że są i tramwaj udaje, że jedzie.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska