https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Młodzi mają ulgi, a urząd narzeka, że przez to musi okroić inwestycje

Piotr Tymczak
Młodzi ludzie do 26. roku życia mogą liczyć na zerowy PIT. Urzędnicy żalą się, że z tego powodu będzie mniej na remonty.
Młodzi ludzie do 26. roku życia mogą liczyć na zerowy PIT. Urzędnicy żalą się, że z tego powodu będzie mniej na remonty. Jarosław Jakubczak
Z powodu zmian w przepisach podatkowych znacznie zmniejszą się wpływy do budżetu miasta. Już brakuje milionów na inwestycje.

Z wyliczeń krakowskich urzędników wynika, że w związku ze zmianami dotyczącymi PIT (m.in. zerowy podatek dla osób do 26 roku życia), wpływy do budżetu miasta będą mniejsze w tym roku o ok. 58 mln zł, a w przyszłym o ok. 200 mln zł. Urzędnicy już więc szukają oszczędności i zapowiadają cięcia w wydatkach. Zarząd Dróg Miasta Krakowa zapowiada, że w tym roku musi zaoszczędzić 16 mln zł, które można było przeznaczyć na bieżące remonty torowisk, dróg i chodników. W ZDMK przyznają, że trzeba będzie też okroić realizację programu 70 ulic na 70-lecie Nowej Huty.

- O ile nie można zatrzymać ważnych strategicznych inwestycji, które już się rozpoczęły i na bieżąco są rozliczane, o tyle musimy poszukać cięć w zadaniach, które dopiero startują. Na przetargu na przebudowę ulicy Karmelickiej zaoszczędziliśmy ok. 16 mln zł. Planowaliśmy, że przeznaczymy je na dodatkowe remonty nakładkowe dróg czy prace związane z naprawą torowisk. W związku ze zmianami dotyczącymi podatku PIT pieniądze będą musiały zostać w budżecie - mówi Michał Pyclik z ZDMK.

Wspomina też, że mieszkańcy Nowej Huty wysłali 1,1 tysiąca zgłoszeń, które dotyczyły remontów w 157 lokalizacjach. Plan był taki, że w ciągu dwóch lat 70 ulic we wschodniej części miasta zyska nową nawierzchnię. - W związku z szukaniem oszczędności uda się zrealizować tylko część tych zadań, a pozostałe trzeba będzie rozłożyć na więcej lat - dodaje Pyclik.

ZDMK ma realizować zadania, które otrzymały największą liczbę zgłoszeń: remonty ul. Brzeskiej ( na odcinku łączącym Kraków z Niepołomicami) czy al. Solidarności. Pozostałe remonty dróg w Nowej Hucie mają być realizowane w miarę możliwości finansowych. Jesienią okaże się też,czy znajdą się pieniądze w przyszłorocznym budżecie miasta na inne ważne przedsięwzięcia, np. na przebudowę ul. Starowiślnej.

Nowe przepisy podatkowe mają mieć wpływ nie tylko na ograniczenia inwestycji ZDMK. W magistracie poinformowano nas, że rozważają tam całkowitą lub częściową rezygnację z takich zadań jak np.: adaptacja na biura pomieszczeń miejskiego stadionu przy ul. Reymonta dla potrzeb gminy, przygotowania do budowy Urzędu Stanu Cywilnego przy ul. Dobrego Pasterza czy przebudowy sali kinowej przy ul. Grunwaldzkiej.

- Decyzje będą podejmowane w zależności od sytuacji finansowej. W sytuacjach szczególnych decyzję o podpisaniu umowy osobiście będzie podejmował prezydent Krakowa - wyjaśnia Małgorzata Tabaszewska z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.

Wyliczono tam, że w skutek zmian w PIT wpływy podatkowe do budżetu miasta będą mniejsze w tym roku o ok. 58 mln zł, w tym z tytułu: zerowego PIT dla osób do 26. roku życia - 20 mln zł, obniżenia stawki PIT w pierwszej grupie podatkowej z 18 do 17 proc. - 22,5 mln zł, wzrostu kosztów uzyskania przychodu o 100 proc. - 15,5 mln zł.

Zerowy PIT dla młodych osób do 26. wszedł w życie 1 sierpnia. Zmiana ta została uchwalona przez Sejm - za przyjęciem ustawy w tej sprawie głosowało 419 posłów, przeciw było 4.

Nowych przepisów podatkowych bronią przedstawiciele PiS. - To korzystne dla obywateli rozwiązania. Nie powinno się ich wykorzystywać jako pretekstu do usprawiedliwienia nieudolności w realizacji miejskich inwestycji. Przecież co roku nie rozpoczyna się wielu zadań, które są zapisane w budżetach - zwraca uwagę Michał Drewnicki (PiS), wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa. Przekonuje, że za rządów PiS wzrosły dochody miasta. - Stało się tak dzięki m.in. uszczelnieniu podatku CIT, podwyżkom płac, zmniejszeniu bezrobocia. Dochody z samego PIT i CIT w Krakowie w latach 2015-2018 wzrosły o ponad pół miliarda złotych - wylicza radny Drewnicki. - Zerowy PIT poprawi finanse młodych ludzi, będą więcej wydawać pieniędzy w naszym mieście - dodaje.

O komentarz poprosiliśmy Mariusza Andrzejewskiego, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego, dziekana Wydziału Finansów i Prawa na tej uczelni. Jego zdaniem wprowadzenie zerowej stawki podatku dla osób poniżej 26 roku życia, nawet jeżeli to spowoduje nominalne obniżenie dochodów gmin, to doprowadzi do tego, że więcej osób „wejdzie w legalny rynek prawny” i pomoże to w likwidacji szarej strefy w zatrudnianiu młodych. - Ograniczy to także ich straty z braku odprowadzania dla nich składek ZUS, co jeżeli pracują w szarej strefie, nie daje im szansy na wyższe emerytury. A zatem potraktowanie tej kwestii li tylko jako nominalne obniżenie dochodów gmin jest nieprawidłowe i należy widzieć wiele innych korzyści z tym związanych także dla samorządów - zaznacza prof. Andrzejewski.

Andrzej Hawranek (PO, Koalicja Obywatelska), przewodniczący Komisji Budżetowej Rady Miasta Krakowa, komentuje: - Jak najbardziej powinno się wprowadzać ulgi dla młodych ludzi, ale nie może być tak, że rząd swoje obietnice realizuje kosztem samorządów.

Mają skorzystać młodzi

PIT 0, czyli zerowy PIT dla młodych osób do 26. roku życia to projekt, który wszedł w życie 1 sierpnia. Zwolnienie z podatku obowiązuje niezależnie od liczby umów lub liczby płatników, ale ograniczone jest limitem kwotowym: roczny wynosi 85 tys. 528 zł; w odniesieniu do dochodów uzyskanych w 2019 r. to 35 tys. 636,67 zł. Zdaniem ministerstwa dzięki tej zmianie młode osoby będą miały lepszy start na rynku pracy. Jak podaje Ministerstwo Finansów, na programie może skorzystać 2 miliony młodych ludzi. PIT 0 to jeden z postulatów tak zwanej nowej piątki PiS. Blisko 2 miliony pracowników mają skorzystać z tej nowej ulgi podatkowej. Pojawiają się jednak głosy krytyki, że PIT 0 to „trzynasta” pensja dla młodych, a także obawy o fikcyjne zatrudnianie młodych osób przez pracodawców. Konfederacja Lewiatan twierdzi, że PIT 0, który dedykowany jest tylko dla osób w określonym wieku i dotyczy konkretnych źródeł dochodów, bez umów o dzieło i własnej działalności to naruszenie równości wobec prawa.

WIDEO: Trzy Szybkie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Nie inwestycje, administrację okroic.
G
Gość
2019-08-14T09:15:15 02:00, Gość:

W przypadku Krakowa nie ma to większego wpływu, gdyż - niestety- prawie wszyscy studiują, a to opóźnia wejście na rynek pracy. Co do inwestycji, to niech zrezygnują z linii tramwajowych, a wreszcie wybudują przejścia podziemne na głównych arteriach autobusowych, by autobusy nie stały co krok na czerwonym świetle. Autobus powinien mieć autostradę a nie co krok sygnalizację!!! Urząd Stanu Cywilnego na Dobrego Pasterza? jeszcze jeden biurowiec? Granda. Wystarczy ten na Lubelskiej a jak nie chcą, to może wynająć w którymś z istniejących biurowców (wywalić z Krakowa Capghemini). Przynajmniej połowę pracujących w biurach należy zwolnić (a jeśli chodzi o biurowce korporacyjne - w ogole je wyrzucić z Krakowa) i odtworzyć przemysł.

Ręce opadają jak się czyta takie rzeczy. Autobus i autostrada w mieście. A co z korkami.

R
Rudy z Budy
A moze po prostu potrzeba miej krasc, obnizyc balonowe pensje urzedasow a zwlaszcza roznych kierownikow i dyrektorow co pierdza w stolki, a zwlaszcza obnizyc apanaze Machlojskiego.
G
Gość
Już uwierzę, jak robota w rękach pali urzędnikom krakowskim. Ciekawy pretekst i wytłumaczenie swojego lenistwa. Rozumiem, że ich wynagrodzenia nie ucierpią?
p
prawda
urzedasy bojasie o swoje premie na ktre podatnicy sie skladaja
G
Gość
2019-08-14T08:49:25 02:00, Nieprawda:

W 2020 roku, zanosi się na rekordowy budżet Krakowa. Może to będzie nawet 7 miliardów złotych ? Kto wie.

Jeszcze nigdy Kraków nie był tak bogaty i nie miał do dyspozycji takiej góry pieniędzy. Do tych 7 miliardów złotych można pozyskać kolejnych kilka z funduszy pomocowych, unijnych i z budżetu państwa. Gdyby tak nie było to nie budowana byłaby między innymi kosztowna Trasa Łagiewnicka. Kraków jest bogatym miastem i stać go na wszystko, włącznie z kosztownym metrem. Tylko trzeba umieć to robić. A jeżeli ktoś mówi że nie ma na coś w Krakowie pieniędzy to jest manipulantem i krętaczem.

2019-08-14T09:48:25 02:00, Krakus:

Jak jest taki bogaty to dlaczego trasę łagiewnicką na kredyt buduje ?

2019-08-14T14:24:48 02:00, O:

Biedny kredytu nie dostanie.

Dlatego przelewa się z pustego w próżne... i tworzy kolejną spółkę do zaciągnięcia kredytu. Z tym, że publiczne pieniądze są niczyje. Oznacza to, że można wywalić na prezesa, zastępcę i inne stołki kupę forsy w pensje bez rezultatów... ludzi się przesadza a spółka jak skończy spłacać kredyt, zostaje zlikwidowana.

O
O
2019-08-14T08:49:25 02:00, Nieprawda:

W 2020 roku, zanosi się na rekordowy budżet Krakowa. Może to będzie nawet 7 miliardów złotych ? Kto wie.

Jeszcze nigdy Kraków nie był tak bogaty i nie miał do dyspozycji takiej góry pieniędzy. Do tych 7 miliardów złotych można pozyskać kolejnych kilka z funduszy pomocowych, unijnych i z budżetu państwa. Gdyby tak nie było to nie budowana byłaby między innymi kosztowna Trasa Łagiewnicka. Kraków jest bogatym miastem i stać go na wszystko, włącznie z kosztownym metrem. Tylko trzeba umieć to robić. A jeżeli ktoś mówi że nie ma na coś w Krakowie pieniędzy to jest manipulantem i krętaczem.

2019-08-14T09:48:25 02:00, Krakus:

Jak jest taki bogaty to dlaczego trasę łagiewnicką na kredyt buduje ?

Biedny kredytu nie dostanie.

c
czytam, rozumiem, mysle
Radny Drewnicki udaje idiotę. Przecież oczywiste jest że danie kiełbasy wyborczej wsrodku roku ze środków samorządu jest problemem. Ja wiem że radny nigdy nie głosuje za budżetem i pewnie nie wie co w nim jest, ale są tam zarówno zaplanowane przychody i wydatki. Jeżeli decyzją rządu pod koniec roku obcina się część wpływów to oczywiste jest że samorząd podnosi alarm że musi ciąć inwestycje. W przyszłym roku nie będzie już tego problemu bo niższe przychody będą oszacowane.

Nawiasem mówiąc większość polityków przed wyborami ładnie chudnie, a radny jest chyba wyjątkiem...
m
mm
Widać że PO jast za jak największymi podatkami. Urzędnicy mogą wtedy więcej wydać, zaprzyjaźnione firmy więcej zarobić.
X
X
Hehe SPP powiększycie, kasa będzie.... nie bójcie się, kto ma zarobić nie utonie.
K
Krakus
2019-08-14T08:49:25 02:00, Nieprawda:

W 2020 roku, zanosi się na rekordowy budżet Krakowa. Może to będzie nawet 7 miliardów złotych ? Kto wie.

Jeszcze nigdy Kraków nie był tak bogaty i nie miał do dyspozycji takiej góry pieniędzy. Do tych 7 miliardów złotych można pozyskać kolejnych kilka z funduszy pomocowych, unijnych i z budżetu państwa. Gdyby tak nie było to nie budowana byłaby między innymi kosztowna Trasa Łagiewnicka. Kraków jest bogatym miastem i stać go na wszystko, włącznie z kosztownym metrem. Tylko trzeba umieć to robić. A jeżeli ktoś mówi że nie ma na coś w Krakowie pieniędzy to jest manipulantem i krętaczem.

Jak jest taki bogaty to dlaczego trasę łagiewnicką na kredyt buduje ?

b
bolek
Skoro obniżanie [podatków jest korzystne dla wszystkich to najlepiej w ogóle je zlikwidować a sporo zaoszczędzimy dodatkowo na kosztach urzędów skarbowych
G
Gość
2019-08-14T08:24:39 02:00, Gość:

mniej urzędników, mniej urzędów i spółek, mniej nagród, mniej udawania że się coś robi i pieniądze się znajdą. Jakie to szczęście, że PiS zwolnił młodych z PITu, bo przynajmniej jest na kogo zwalić winy za pustą kasę miasta i opieszałość urzędników. Nie trzeba będzie nawet się prężyć żeby jakoś mieszkańcom/wyborcom tłumaczyć niedyspozycje. Teraz za wszystko odpowie PiS.

Już Samorząd i inne urzędy narzekają? Spółki miejskie, pocioty, pensyjki,nagrody dla prezesów i innych pociotów, partyjniaków na na przechowanie, taka prawda

G
Gość
W przypadku Krakowa nie ma to większego wpływu, gdyż - niestety- prawie wszyscy studiują, a to opóźnia wejście na rynek pracy. Co do inwestycji, to niech zrezygnują z linii tramwajowych, a wreszcie wybudują przejścia podziemne na głównych arteriach autobusowych, by autobusy nie stały co krok na czerwonym świetle. Autobus powinien mieć autostradę a nie co krok sygnalizację!!! Urząd Stanu Cywilnego na Dobrego Pasterza? jeszcze jeden biurowiec? Granda. Wystarczy ten na Lubelskiej a jak nie chcą, to może wynająć w którymś z istniejących biurowców (wywalić z Krakowa Capghemini). Przynajmniej połowę pracujących w biurach należy zwolnić (a jeśli chodzi o biurowce korporacyjne - w ogole je wyrzucić z Krakowa) i odtworzyć przemysł.
G
Gość
a ta foczka w kolejce to też ma ulgi?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska