https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: modernizacja al. 29 Listopada. Wyburzą ponad 30 budynków, by zbudować drogę

Dawid Serafin
Mieszkańcy zaakceptowali plan przebudowy alei 29 Listopada. We wrześniu mają zostać wydane decyzje środowiskowe. Prace budowlane rozpoczną się w 2016 roku i potrwają dwa lata
Mieszkańcy zaakceptowali plan przebudowy alei 29 Listopada. We wrześniu mają zostać wydane decyzje środowiskowe. Prace budowlane rozpoczną się w 2016 roku i potrwają dwa lata ZIKiT
Mieszkańcy zaakceptowali koncepcję przebudowy al. 29 Listopada. Prace mają ruszyć za dwa lata. Przedtem trzeba wyburzyć domy.

Cztery pasy ruchu, ścieżki rowerowe, bus pasy, nowe oświetlenie, obustronne chodniki - tak po zmianach będzie wyglądać al. 29 Listopada na odcinku od skrzyżowania z ul. Opolską do wyjazdu z miasta. Przygotowana koncepcja wraz z poprawkami mieszkańców została zaakceptowana podczas konsultacji społecznych. We wrześniu będą wydane decyzje środowiskowe, które otworzą drogę do remontu. Przebudowa zacznie się w 2016 roku.

- Otrzymanie decyzji środowiskowych będzie stanowić pierwszy krok. Planujemy uzyskać całą dokumentację pozwalającą na rozpoczęcie prac do końca 2015 roku - wyjaśnia Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Wyburzą domy

Z powodu planowanych prac wyburzonych i wykupionych będzie ponad 30 budynków. W większości są to domy jednorodzinne.

- Większość mieszkańców patrzy na taki krok przychylnie, ze względu na odszkodowania czy możliwość zamiany gruntów - utrzymuje radny Dominik Jaśkowiec. - Ostatecznie liczba budynków do wyburzenia może być większa, ponieważ jeszcze kilku mieszkańców zabiega o przejęcie ich nieruchomości w związku z planowaną inwestycją - dodaje Jaśkowiec.
Na razie nie wiadomo, ile pieniędzy będzie trzeba przeznaczyć na wykupy wszystkich terenów. Szacuje się jednak, że wartość niektórych nieruchomości może sięgać nawet 1,5 mln złotych.

Mniej ekranów

Mieszkańcy chcą także, aby zrezygnowano z budowy ciągu ekranów akustycznych. Jednak na obecnym etapie urzędnicy nie mogą stwierdzić precyzyjnie, gdzie ekrany będą zlokalizowane i jaką będą miały wysokość. Odpowiedź na to pytanie ma dać analiza akustyczna.

W koncepcji przebudowy, na wniosek mieszkańców pojawiła się także budowa parkingu przy ulicy Chlebowej. Sama droga zostanie też naprawiona i wyasfaltowana. Podczas konsultacji z mieszkańcami pojawił się wreszcie pomysł zmiany projektu skrzyżowania z ulicą Siewną i wyeliminowania świateł. Jednak z powodu znajdującego się w pobliżu wiaduktu kolejowego nie ma możliwości np. zbudowania ronda.

Ile to będzie kosztować

Koszt budowy całej inwestycji to prawie 200 milionów złotych. Duża część z tej kwoty będzie przeznaczona na wykup gruntów.

Dla władz miasta taka kwota to spory wydatek. Dlatego wystąpiły one z wnioskiem o pozyskanie środków unijnych. Czy Kraków dostanie dotację, dowiemy się w pierwszym kwartale przyszłego roku.

- Gdyby udało się uzyskać unijne dofinansowanie, jest szansa, że inwestycja zostanie zrealizowana do końca 2018 roku - mówi Jan Machowski, kierownik biura prasowego Urzędu Miasta.

- Liczę, że tak właśnie będzie i uda się pozyskać te środki. Dla mieszkańców tych części miasta remont tej drogi oznaczałby nastanie normalności, na którą czekają od lat - kwituje radny Jaśkowiec.

Mieszkańcy pytają


Co ze ścieżkami rowerowymi w okolicy ulicy Woronicza, Opolskiej, Sadowej, Prandoty, Żmujdzkiej?

W rejonie ulicy Woronicza zostały wyznaczone przejazdy rowerowe. W przypadku ścieżek w okolicy pozostałych ulic - znajdują się one poza zakresem inwestycji.

Czy wykonanie sygnalizacji świetlnej na każdym skrzyżowaniu nie spowoduje korków?

Rozbudowa drogi do dwóch pasów oraz dodatkowych pasów do skrętu w rejonach istniejących skrzyżowań spowoduje zwiększenie przepustowości alei, jednakże dla umożliwienia wyjazdu i wjazdu z bocznych ulic zaplanowano sygnalizację.

CO TY WIESZ O WIŚLE? CO TY WIESZ O CRACOVII? WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE!"

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
DraGeT
Po to aby można było sensownie dać odszkodowania, po dokończeniu obwodnicy juz by to takie nie było takie zasadne nie mówiąc już o samym remoncie...
j
jelonek
A nie lepiej szanowny męski przedstawicielu owiec zamiast budować sieci-śmieci inwestować w nowe technologie jakimi są autobusy z silnikami elektrycznymi i powoli przymierzać się do wprowadzenia ZAKAZU wjazdu do centrum miast samochodom osobowym z silnikami diesla?? Czasami 15-20to letni trup osobowy na ropę bardziej "smrodzi" niż nie jedna ciężarówka....;]
N
Nina
Wszyscy radni zaprzyjaźnionego z prezydentem PO i Przyjaznego Krakowa głosowali za zniszczeniem Zakrzówka. PiS się wstrzymał jak zwykle zresztą. Wszyscy w/w radni byli za studium tylko jeden odważny głosował przeciw uchwaleniu studium zagospodarowania -, szkodliwego dla mieszkańców - p. radny Mirosław Gilarski. BRAWO! Chociaż jeden uczciwy w Radzie Miasta. Odrzucono ok. 10 000 wniosków i uwag mieszkańców! Skandal! Majchrowskiego i PO trzeba jak najszybciej zrzucić ze stołków. Dość już szkody narobili miastu.
M
Marek popiela
Na nowo zbudowanej aleji nalezy wresszcie utworzyc linie trolejbusowa i zlikwidowac ekologiczna katastrofe w postci autobusow. Trolejbusy sa ekologiczne i ekonomiczne, nie potrzebuja drogich torowisk jak te idiotyczne tramwaje a jedynie dwa druty zawieszone na slupach. Wszedzie na swiecie w nowoczesnych aglomeracjach wprowadza sie trolejbusy a prym w tym rozwiazaniu wiedzie Szwajcaria i sa one tam wszedzie. Taka linie mozna poprowadzic od Dworca az po Kollataja albo jeszcze dalej do szpitala dla slepych. Dlatego musimy siezlaczyc i jednym glosem zaczac wolac
"Trolejbusy na Aleji 29 Listopada".
j
jar
W pierwszej kolejności budowanym wjazdem od Warszawy to powinna być S7 i węzeł Nowohucki, a nie przebudowa 29-listopada, która to nic nie zmieni dla kierowców i mieszkańców (wąskie gardła pozostaną). No może poza paroma mieszkańcami, którzy dobrze na tym wyjdą...
Usuńmy niepotrzebny ruch z Krakowa, a dopiero później zajmijmy się przebudową ulic!!
s
skandalik
Po jakiego grzyba kolejna autostrada w miescie (3 pasy, bo 2 dla samochod i buspas podobno)??? Zajmijcie sie S7 na północ od Igołomskiej do przecięcia z DK7 w Widomej, i wyprowadzicie ruch bez problemu, a nie kolejne zabetonowane trasy z światłami co kilka metrów. Tam można zrobić remont, ale dopiero po zrobieniu S7 (jak wyżej), bo jaki sens? Ale taki remont że jeden pas plus buspas a nie dwa! Ciule wszędzie...
G
Gość
BRAWOOOOO !! WRESZCIE !!! BRAWO !!!! Nareszcie wjazd od warszawy będzie na poziomie.Ludzie jesteśmy 2 miastem w polsce .
a
asdf
Przecież miała być budowana trasa Galicyjska jako równoległa do al.29 listopada i odciążyć tę drogę. Przebudowa al. 29 Listopada to zwykła kosmetyka, nie rozwiązuje żadnego problemu. Znowu władze zajmują się lakierem podczas gdy zepsuł się silnik. Na skrzyżowaniu z Opolską i tak się wszystko zablokuje. Kluczowe to rozpoczęcie budowy S7 - wylot na Warszawę. Od 2007 roku prace projektowe S7 od Krakowa na północ zostały wstrzymane przez obecną bandę rządzącą w Warszawie, pomimo że natężenie ruchu wskazuje że odcinek ten powinien być budowany w pierwszej kolejności. Widać że obecna złodziejska ekipa po prostu nie chce budować tej drogi (nie ma interesu inwestować na terenie Małopolski). Tak naprawdę szansa na wybudowanie tego odcinka jest jedynie w momencie, gdy zmieni się rząd co miejmy nadzięję szybko nastąpi. Trasa Galicyjska (o której ostatnio całkowicie cicho) pozwoliłaby na ominięcie skrzyżowania z Opolską i udrożnienie ruchu. Przebudowa al. 29 Listopada to wyrzucanie pieniędzy w błoto i kompletny bezsens (Może ktoś ważny ma tam działki i chce zgarnąć za nie pieniądze)
p
poli
Oczywiście, mieszkaniec Myślenic popiera, bo kasę wyda Kraków, korki spotęgują się w Krakowie, smród i hałas będzie w Krakowie, a Myśleniczanin będzie sobie pomykał (o ile akurat nie utknie w korku, ale on pewnie nie rozumie zależności)
p
podpisek
umiesz czytać? jak autor pisze o 4 pasach to ma na myśli po 2 w każdą stronę, bo tyle jest. Jak piszę że 4 to za mało i proponuję 6 to chodzi o 3 w każdą stronę. Naucz się czytać ze zrozumieniem, mało kosztuje a honor ratuje.
R
Rafał
200 mln wyrzuconych w błoto. Lepiej przeznaczyć to na obwodnicę i S7 na Warszawę. Trzeba myśleć całościowo o tranzycie, a nie tylko udrożnić kawałek ulicy.
m
mackrk
Dominik jaskowiec to ten co glosowal za zabudowaniem betonem jednego z ostatnich zielonych terenow w krakowie. Zakrzowek, tam powinien powstac park z kapieliskiem dla mieszkancow a nie kolejne bloki!! Pamietajmy o nim przy wyborach! Radny powinien sluzyc mieszkancom a nie interesom firm deweloperskich. Czyzby pieniazki skusily??
P
Piotr
Tylko obwodnica północna rozwiąże problem z korkami. Dopóki cały tranzyt będzie musiał dojechać do Opolskiej, korki będą bez zmian.
g
gość
Głupku! Korek jest dalej w kierunku na warszawkę! Po co ci aż 6 pasów do michałowic.
n
nh2
bez kozery powiem pińcet pasów.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska