FLESZ - Ile potrwa rowerowy boom?

Kraków, który w rankingu zajął siódme miejsce, oferuje swoim mieszkańcom trasy rowerowe o długości 253 kilometrów, które stanowią 24 proc. wszystkich dróg publicznych. W 2019 roku tylko na budowę infrastruktury rowerowej przeznaczono 15 000 000 złotych z budżetu miasta. Liderem pod względem inwestycji jest Gdańsk, który przeznaczył na ten cel ponad 26 milionów złotych. Z kolei w krakowskim budżecie obywatelskim na 2020 rok znalazło się 7 projektów rowerowych, które stanowiły 4 proc. wszystkich inicjatyw - informuje Centrum Rowerowe.
W rankingu Top 9 rowerowych miast Polski zwyciężyła Warszawa (68 pkt.), drugie miejsce zajął Wrocław (66 pkt.), a trzecie przypadło Poznaniowi (57 pkt.). Kraków z 43 pkt. zajął siódme miejsce, wyprzedzając Łódź (26 pkt.). Lepsze od stolicy Małopolski były także takie miasta jak Bydgoszcz (54 pkt.), Gdańsk, Lublin (52 pkt.), Białystok (46 pkt.).
W ramach rankingu rowerowych miast w Polsce, Centrum Rowerowe skierowało pytania do 10 największych miast w Polsce. Urząd miasta Szczecin nie udzielił żadnych informacji. W ramach rankingu wzięto pod uwagę takie kryteria jak: stosunek długości dróg rowerowych do dróg publicznych, stosunek długości ciągów rowerowo-pieszych i pieszo-rowerowych do wszystkich rodzajów dróg rowerowych, liczba kilometrów dróg rowerowych wybudowanych w 2020 roku, liczba stojaków i stacji napraw na jeden km. kw. powierzchni miasta. Zapytano także o odsetek budżetu miasta przeznaczonego na infrastrukturę rowerową, odsetek projektów rowerowych wśród inicjatyw obywatelskich, liczbę działających stowarzyszeń rowerowych oraz dostępność rowerów miejskich. Przenalizowane zostało także bezpieczeństwo rowerzystów oraz przewóz rowerów komunikacja miejską.
Najbardziej malownicze trasy rowerowe Krakowa i Małopolski. ...
Jak pokazują dane Centrum Rowerowego, najlepszy dostęp do rowerów miejskich mają Wrocławianie. Także stosunek tras rowerowych do dróg publicznych w stolicy Dolnego Śląska jest największy. Z kolei Warszawiacy mogą cieszyć się najszybszym wzrostem nowych ścieżek – w 2020 roku wybudowano ponad 45 kilometrów. Prawie połowę mniej we Wrocławiu (24,54 km) i 14,8 km w Krakowie.
Widzimy, że Polacy coraz chętniej korzystają z uroków jazdy na rowerze, dlatego postanowiliśmy sprawdzić w jakich warunkach podróżują w największych miastach. Zwróciliśmy uwagę nie tylko na długość tras rowerowych, ale także na liczbę stacji napraw, stowarzyszeń, czy budżet przekazany na projekty rowerowe. Dobrze rozplanowana infrastruktura to nie tylko komfort dla rowerzystów, ale przede wszystkim większe bezpieczeństwo dla wszystkich uczestników ruchu - podkreśla Patrycja Adamczyk, Specjalista ds. content marketingu z Centrum Rowerowego, organizatora rankingu.
Analiza zestawienia wypadków rowerowych w stosunku do liczby mieszkańców pokazała, że najbezpieczniejszym miastem jest Lublin. W 2019 roku w stolicy Lubelszczyzny ich liczba wyniosła 137. Na drugim miejscu znalazła się Bydgoszcz, a na trzecim Warszawa.
Ważnym aspektem bezpieczeństwa są także wspólne ścieżki dla pieszych i rowerzystów, które mogą powodować wiele niebezpiecznych sytuacji. W Warszawie, która jest liderem w tym zakresie, połączone ścieżki dla pieszych i rowerzystów stanowią tylko 12 proc. Najwięcej połączonych tras jest we Wrocławiu, gdzie stanowią ponad połowę wszystkich ścieżek rowerowych oraz w Lublinie, w którym ich odsetek wynosi 79 proc.
Źródło: www.centrumrowerowe.pl
- Te ZNAKI ZODIAKU będą obrzydliwie BOGATE
- Kto nie może wziąć ślubu kościelnego? Oto przypadki, gdy ksiądz odmówi narzeczonym
- Pod Krakowem powstaje niesamowity kościół w kształcie... korony!
- Celebryci pokochali śluby w górach! Zobaczcie kto i gdzie się żenił
- Budowa nowego odcinka S7 na północ od Krakowa. Koniec prac coraz bliżej