https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków nie chce być gorszy od rumuńskiego Kluż. Radni przygotowali projekt rezolucji z upomnieniem się o unijne pieniądze na metro

Piotr Tymczak
W rumuńskim mieście Kluż-Napoka mają mieć metro dzięki pieniądzom z KPO. Władze Krakowa też chcą podziemnej komunikacji dofinansowanej z Unii Europejskiej.
W rumuńskim mieście Kluż-Napoka mają mieć metro dzięki pieniądzom z KPO. Władze Krakowa też chcą podziemnej komunikacji dofinansowanej z Unii Europejskiej. Urząd Miasta Kluż-Napoka
Z inicjatywy przewodniczącego Rady Miasta Rafała Komarewicza powstał projekt rezolucji grupy radnych w sprawie odblokowania środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy, tak by znalazło się finansowanie m.in. na budowę metra w Krakowie. W dokumencie jako przykład pokazywane jest rumuńskie miasto Kluż-Napoka, gdzie podziemna komunikacja może być realizowana dzięki KPO uruchomionego dla tego kraju.

- Pieniądze z KPO bardzo by się w Krakowie przydały. W Rumunii 33 proc. tamtejszego KPO przekazywane jest na inwestycje związane z rozwojem ekologicznego transportu. Dzięki temu w dużo mniejszym od Krakowie mieście Kluż-Napoka będzie mogło powstać metro. Dla nas to inwestycja kluczowa, której nie zrealizujemy bez zewnętrznego wsparcia. Rezolucja byłaby więc formą zwrócenia uwagi na to, że Kraków potrzebuje podziemnej komunikacji i finansowego wsparcia na ten cel - mówi przewodniczący Rafał Komarewicz z prezydenckiego klubu "Przyjazny Kraków".

Kluż-Napoka może liczyć na pieniądze na metro. Kraków czeka

W poniedziałek, 3 lipca, przewodniczący Rafał Komarewicz przedstawił projekt rezolucji. We wstępie dokumentu napisano: "Rada Miasta Krakowa apeluje o podjęcie wszelkich możliwych działań prawnych i politycznych, zmierzających do odblokowania unijnych środków finansowych zaplanowanych w Krajowym Planie Odbudowy dla Polski".

Przypomnijmy, że KPO jest programem, który dotyczy wsparcia odbudowy potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii, wzmocnienia konkurencyjność i podniesienia poziomu życia społeczeństwa. Polska do tej pory nie otrzymała środków z KPO. Jako powód Unia Europejska podaje nieprzestrzeganie standardów praworządności. Polski rząd zabiega o odblokowanie przez UE pieniędzy z KPO. Potrzebna do tego jest decyzja Trybunału Konstytucyjnego ws. nowelizacji ustawy o Sądzie Najwyższym.

"Kiedy w Polsce polityczna wojna „na górze" uniemożliwia uruchomienie środków z KPO, inne kraje rozwijają się już dzięki tym pieniądzom jak choćby nasi najbliżsi sąsiedzi - Słowacja czy Czechy, którzy rozdysponowują już unijne środki i przystępują do realizacji ważnych inwestycji. Wiele lat temu mieszkańcy Krakowa w drodze referendum wyrazili pragnienie budowy metra w stolicy Małopolski. Bez środków zewnętrznych, głównie z UE, nie będzie to możliwe. Gdy Krakowianie wciąż nie mogą się doczekać odblokowania środków w KPO, w 300-tysięcznym mieście rumuńskim - Kluż-Napoka realizowana będzie pierwsza linia metra. Właśnie dzięki środkom z UE. W Krakowie moglibyśmy również zrealizować np. rozbudowę ul. Kocmyrzowskiej czy budowę dodatkowego pawilonu dla potrzeb SOR wraz z wyposażeniem w Szpitalu Specjalistycznym im. Stefana Żeromskiego" - czytamy w projekcie rezolucji.

Proponuje bezkolizyjny tunel dla metra powiązany z siecią tramwajową

Pierwszą linię premetra w Krakowie zaproponowano z rejonu stadionu Wisły przez centrum do Nowej Huty. Budowa planowana jest na lata 2029-2033. Szacowany koszt przedsięwzięcia to ok. 3 mld zł. Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig w rozmowie z nami przyznał, że jest szansa na to, by w 90, a nawet 100 proc. inwestycja została sfinansowana ze środków unijnych, w tym w części z KPO.

W Krakowie trwają konsultacje społeczne dotyczące przebiegu pierwszej linii premetra (albo metra) z tunelem pod centrum miasta.

Premetro w Krakowie za trzy miliardy złotych. Jest szansa, ż...

Ostatecznie nie zadecydowano jeszcze, czy w Krakowie powstanie premetro (de facto tunel dla tramwajów) czy też metro, a więc osobny system z odrębnymi wagonami.

- Moim zdaniem powinniśmy budować metro, a więc w pełni bezkolizyjny transport. Przy stacjach metra powinno się tworzyć węzły przesiadkowe. Od głównej linii metra przecinającej miasto powinny odchodzić linie tramwajowe rozwożące pasażerów w różnych kierunkach - przekonuje przewodniczący Rafał Komarewicz.

Wiceprezydent Andrzej Kulig zapowiedział: - Zrobimy projekt tunelu, który ma być wykonany w takiej technologii, by mogło tam być premetro albo metro.

W mieście Kluż-Napoka w marcu 2023 r. wybrano wykonawcę projektu i budowy linii metra, a w maju podpisano umowę z wykonawcą prac. Wartość inwestycji szacowana jest na ponad 9 mld lei (ok. 8,6 mld zł).

Wzrasta popyt na rynku nieruchomości

od 16 lat
Wideo

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakus to debil
4 lipca, 11:12, Krakus:

Nareszcie ktoś myśli - dokładanie kolejnych autobusów na zakorkowane ulice już nic nie daje !!! Autobusy stoją w korku na bus pasach jeden za drugim. Natomiast tramwaje stoją na czerwonym świetle na skrzyżowaniu.

Tylko metro - reszta to łatanie dziur na krótki czas

Cóż, szkoda, że ów ktoś nie myśli o tym, żeby „odkorkować” te ulice, które przecież kiedyś były przejezde, a „zakorkowane” zostały w sposób sztuczny (Dietla, Meissnera, Saska itd.).

K
Krakus
Nareszcie ktoś myśli - dokładanie kolejnych autobusów na zakorkowane ulice już nic nie daje !!! Autobusy stoją w korku na bus pasach jeden za drugim. Natomiast tramwaje stoją na czerwonym świetle na skrzyżowaniu.

Tylko metro - reszta to łatanie dziur na krótki czas
D
Dziecko, ogarnij się!
4 lipca, 06:51, Krakus:

Bez sensu lokalizacja tego metra, najbardziej potrzebne jest na ruczaju a kończyć się na czyżynach.

Na siłę budowa metra i po co.

Rachunek ekonomiczny ma się wax 5 lat spłacić.

Metro to nie jest coś, co się kiedykolwiek „spłaci”; metro to jest udogodnienie, do którego już zawsze trzeba będzie dokładać! To KOSZTUJE — i zawsze będzie obciążeniem bieżącym! Trzeba mieć tego świadomość.

Gadanie, że „ma się spłacić” ma tyle samo sensu, co oczekiwanie, że np. telewizor, który sobie kupiłeś, „ma się spłacić”.

N
Nie podniecajcie się tak
Po pierwsze: Unia nic wam nie da.

Po drugie: nawet, jeśli Unia wam coś da, to na pewno nie 100% kosztów. Znowu jakieś miliardy(!) trzeba będzie „załatwić we własnym zakresie”.

Po trzecie: Unia NIE BĘDZIE dorzucać się do funkcjonowania (pre)metra — a to przecież będzie kosztowało. Skoro Kraków notorycznie wprowadza „letni rozkład jazdy” — taki pogorszony — to wy macie złudzenia, że Kraków stać na utrzymanie metra?

Po czwarte: http://dlugkrakowa.pl/

Po piąte: był tu niedawno artykuł o Dunajewskim (który „ma” ulicę w Krakowie). Otóż ten Dunajewski wyprowadził na prostą finanse CiK Austrii prostą zasadą: „niezbędne jest tylko to, na co jest pokrycie w dochodach”.

Po szóste: odrzućcie głupią postawę typu „boso, ale w ostrogach”,
K
Krakus
Bez sensu lokalizacja tego metra, najbardziej potrzebne jest na ruczaju a kończyć się na czyżynach.

Na siłę budowa metra i po co.

Rachunek ekonomiczny ma się wax 5 lat spłacić.
P
PL_74
Jeśli chodzi o Cluż - Napoka, to mimo że miasto jest mniejsze o połowe od Krakowa, to trzeba wiedzieć że jest ściśnięte w dolinie między górami, co gwarantuje duży potok pasażerski dla metra, coś jak SKM w trójmieście wzdłuż wybrzeża. W Cluż mają jedną linię tramwajową, Kraków ma ich 24. Można budować metro automatyczne w Krakowie, potrzebne są trzy linie docelowo, jednak trzeba liczyć się z likwidacją niektórych linii autobusowych i tramwajowych w zamian. Dla komunikacji tramwajowej to może być przyspieszenie tramwajów gdyż nie będą się wzajemnie blokować i korkować, bo będzie ich mniej.
Z
Zbigniew Rusek
W referendum głosowano za metrem, a nie za "premetrem", czyi de facto podziemnym tramwajem. Precz z tramwajami!!!
:D
3 lipca, 19:43, zzz:

bo niektórych długów nie warto spłacać przed czasem, co więcej, czasem warto zaciągnąć jeszcze więcej, zwłaszcza jak jest spora inflacja..... za parę lat może to być śmieszny pieniądz do spłacenia. Taki przykład - 10 lat temu może warto było wziąć kredyt na 300k i kupić kwadrat niż czekać 10 lat aż się uzbiera te 300k..... bo teraz trzeba 600k........ rozumisz?

Rozumim — odezwał się do nas pracownik banku, będący na procencie od udzielanych kredytów.

z
zzz
bo niektórych długów nie warto spłacać przed czasem, co więcej, czasem warto zaciągnąć jeszcze więcej, zwłaszcza jak jest spora inflacja..... za parę lat może to być śmieszny pieniądz do spłacenia. Taki przykład - 10 lat temu może warto było wziąć kredyt na 300k i kupić kwadrat niż czekać 10 lat aż się uzbiera te 300k..... bo teraz trzeba 600k........ rozumisz?
C
Centusie wymarli
Oczywiście o spłacie długu miasta nikt nawet nie myśli, prawda? Jedynie o dalszym jego zadłużaniu?

http://dlugkrakowa.pl/

No pewnie, po co… lepiej(?) rok-w-rok płacić od tego długu odsetki, jak ostatni idioci.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska