Kraków. Nowe przystanki wkrótce do dyspozycji podróżnych. Są nowoczesne, ale nie brakuje absurdów

Bartosz Dybała
Wkrótce pasażerowie pociągów będą mogli korzystać z nowych przystanków Kraków Zabłocie oraz Kraków Podgórze. Obiekty są nowoczesne, ale nie brakuje też absurdów.

Już 10 grudnia pociągi zaczną jeździć przez łącznicę kolejową Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, a pasażerowie korzystać z nowych przystanków Zabłocie oraz Podgórze. W przypadku pierwszego z nich na perony można wejść tradycyjnymi schodami lub skorzystać z ruchomych bądź wind.

Nad tzw. częścią kubaturową, czyli halą z poczekalnią dla podróżnych, na długości 70 m, perony są w pełni zadaszone. Na pozostałym odcinku teoretycznie osłonę przed deszczem powinny zapewnić wiaty, ale już wiadomo, że nie do końca spełnią swoją funkcję. Podczas ostatnich intensywnych opadów na peronach tworzyły się kałuże, a ławki były mokre. Dlaczego nie dało się w pełni zadaszyć całości przystanku? - Na tę liczbę pasażerów, jaka jest tutaj przewidziana, wystarczyło zadaszyć w pełni jedną trzecią - przyznaje Rafał Zahuta z PKP Polskich Linii Kolejowych.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Kolejowe absurdy, czyli zbudowali nową stację i... będą ją rozbierać

Nowy przystanek będzie musiał w przyszłości zostać częściowo rozebrany. Już w trakcie jego modernizacji kolejarze z PKP PLK rozpoczęli bowiem inną gigantyczną inwestycję, czyli dobudowę dodatkowych torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) między centrum Krakowa a Bieżanowem. Pojawią się one również przy stacji na Zabłociu. W związku z tym trzeba będzie zdemontować dopiero co zamontowane, nowe boczne ściany przystanku. Z

ostaną przeniesione kilka metrów dalej. Dlaczego nie można było tego zrobić od razu? Kolejarze tłumaczą, że nie wiedzieli, kiedy znajdą się pieniądze na drugą z inwestycji, czyli właśnie dobudowę torów. Jeżeli znalazłyby się wcześniej, zapewne udałoby się tak przebudować peron, by wkrótce nie trzeba go było częściowo rozbierać - tłumaczą. Uspokajają jednak, że gdy rozpoczną się prace przy dobudowie dodatkowych torów na Zabłociu, przystanek będzie czynny. - Mogą pojawić się czasowe wyłączenia którejś z krawędzi peronów - przyznaje Rafał Zahuta.

Trwa wielka inwestycja kolejowa w Krakowie [WIZUALIZACJE]

Przy nowym przystanku Zabłocie powstała nowa droga, która połączyła ulicę Zabłocie ze skrzyżowaniem ulic Przemysłowej i Lipowej. Pojawiły się miejsca parkingowe (zapewne w większości będą wykorzystywane przez najemców, którzy wprowadzą się do hali, gdzie mają być m.in. kioski), a także zatoki autobusowe.

Docelowo kolejarze będą chcieli przekazać ten teren gminie, która będzie mogła z kolei puścić tamtędy autobusy komunikacji miejskiej. Nie wiadomo, kiedy to nastąpi. Póki co z przystanku kolejowego najszybciej można dojść do przystanku tramwajowego Plac Bohaterów Getta.

Swoje oblicze zmienił również drugi z przystanków, Kraków Podgórze. Został przesunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej oraz "podwieszony" pomiędzy estakadami łącznicy. W przyszłości ma zostać docelowo połączony z dworcem autobusowym. Jednak w jego przypadku również nie obyło się bez absurdów. Jak niedawno informowaliśmy, kolejarze i miejscy urzędnicy nie pomyśleli o tym, aby połączyć schodami perony z pobliską kładką łączącą wzgórze Lasoty z kopcem Krakusa, którą szybko można się przedostać choćby do Rynku Podgórskiego.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
Luck

trochę za dużo narzekamy. Ok, są utrudnienia w poruszaniu się po mieście przez remonty, są opóźnienia w rozkładach etc., ale przecież to wkrótce się skończy i będzie nam się dużo łatwiej przemieszczać. Robią coś - ŹLE, gdyby nic nie robili też byłoby ŹLE.

R
Reader

Polska (w tym Małopolska w znacznym stopniu) kolej się bardzo rozwija. Nowe połączenia wymiana torowisk, modernizacja tras itp. Kurcze, ludzie wiem, że nie jest idealnie, ale naprawdę nie narzekajmy! 50 i 100 lat temu ludziom żyło się znacznie ciężej niż nam teraz a jednak nie narzekali zapewne aż tak jak my dziś. Cieszmy się, że powstają w naszym kraju nowe inwestycje, że mimo wszystko Polska się rozwija. Tak wiem, że to za nasze (podatników) pieniądze, ale z drugiej strony z tych dóbr też wszyscy korzystamy i ciężko na to pracujemy, dlaczego więc mają nie budować, remontować itp.? A każdy uczy się na błędach... Raz coś spierniczą, coś nie wyjdzie to następnym razem już dobrze zbudują. Trochę optymizmu i wiary w naszych polskich wykonawców. :)

J
Jak zwykle

"Kolejarze tłumaczą, że nie wiedzieli, kiedy znajdą się pieniądze" - no i co z tego? Skoro był projekt, to trzeba było od razu zbudować z rezerwą terenu!!! Prywatnemu inwestorowi miasto obcina skrawki działki na poszerzenie ulicy pomimo, że nastąpi ono np. za 20 lat. A juz teraz jest rezerwa. Ale widocznie dla tych jajowatych głów w PKP takie rzeczy są nie do wyobrażenia.,

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3