https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nowe trasy tramwajowe dopiero w 2019

Piotr Rąpalski
Kraków. Nowe trasy tramwajowe dopiero w 2019 Linia tramwajowa na Azory ma trzy warianty przebiegu. Która zostanie wybrana?
Kraków. Nowe trasy tramwajowe dopiero w 2019 Linia tramwajowa na Azory ma trzy warianty przebiegu. Która zostanie wybrana?
Najwcześniej w roku 2019 Kraków doczeka się nowych linii tramwajowych: do Górki Narodowej i na Azory. W sprawie tej drugiej trasy rozpoczęły się właśnie konsultacje z mieszkańcami dotyczące trzech wariantów jej przebiegu. To obecnie priorytetowe inwestycje tramwajowe dla władz miasta, ale w kolejce czekają już następne torowiska: do Mistrzejowic, na Rybitwy, czy z os. Lipska do os. Dywizjonu 308. Trzeba jednak przyznać, że miasto wyhamowało z budową nowych połączeń.

W 2008 r. oddano do użytku tunel dla tramwaju po przebudowie ronda Mogilskiego, w 2010 - linię do Małego Płaszowa, a dwa lata później na Ruczaj. Natomiast w tym roku tramwaje wjechały na nową estakadę Lipska-Wielicka. Jak widać, wcześniej nowe torowiska uruchamiano co dwa lata, a na to ostatnie trzeba było czekać już trzy. Kolejne pojawią się dopiero za cztery lata, choć inwestycje mogą wydłużyć się do roku 2020. - Liczymy na to, że jeszcze w 2016 roku zdołamy ogłosić przetarg na zaprojektowanie i budowę linii do Górki Narodowej. Projektowanie i zbieranie dokumentacji może potrwać dwa lata, budowa kolejne dwa - przyznaje Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. 

Linia ma biec od pętli przy ul. Krodowerskich Zuchów, przeciąć Opolską dzięki dwupoziomowemu skrzyżowaniu i kierować się dalej ul. Pachońskiego, Siewną do nowej pętli przy ul. Bociana. Koszt inwestycji szacuje się na 363 mln zł.

Z kolei ogłoszenie przetargu na linię do Azorów planowane jest dopiero pod koniec roku 2016. Tu projektowanie również ma potrwać dwa lata, ale z budową urzędnicy mogą uwinąć się w rok, bo trasa jest krótsza niż ta do Górki Narodowej. Koszt inwestycji szacuje się na ok. 100 mln zł. Właśnie zaprezentowano trzy warianty trasy i poddano je pod  osąd mieszkańców.

Wariant A zakłada przedłużenie torowiska od pętli Krowodrza Górka na północ, a następnie położenie szyn wzdłż ul. Opolskiej aż do skrzyżowania wielopoziomowego ul. Weissa i ul. Opolskiej. Długość trasy to 1,6 km. Warianty B i C zakładają budowę torów od ulicy Bratysławskiej wzdłuż  ulic Wybickiego i Łokietka. Wg wariantu B tramwaj ma dojeżdżać do Opolskiej ul. Batalionu „Skała”, a w myśl wariantu A - ulicą Łokietka. Długość trasy w obu przypadkach to ok. 2,5 kilometra.  - Według mnie najlepszy jest wariant C, ponieważ zapewnia najlepszą obsługę osiedli mieszkaniowych  na Azorach - komentuje Stanisław Albricht, specjalista systemów transportowych firmy Altrans. - Dziwi mnie, że miasto wykazało się krótkowzrocznością i zaplanowało linię jedynie do Azorów, a nie do Bronowic, tak aby obsługiwane były bardzo szybko rozwijające się okolice Ikei i rejon, gdzie powinien być zlokalizowany parking przy ul. Jasnogórskiej - dodaje ekspert.

Wnioski i uwagi w sprawie inwestycji można przesyłać do  ZIKiT do 4 grudnia br., pocztą na adres  ul. Centralna 53, 31-596 Kraków, lub mailem na adres: [email protected]

Urzędnicy poddali pod konsultacje aż trzy, i to tak różne, warianty inwestycji. Mogą teraz spodziewać się lawiny uwag od mieszkańców i protestów.  - Mamy trzy możliwości, każda ma swoje zalety. Dzięki temu mieszkańcy mają pełniejszy obraz sytuacji i mogą bardziej świadomie zadawać pytania - tłumaczy Pyclik.

Ostatnio konsultacje prowadzono w sprawie linii tramwajowej od skrzyżowania  Meissnera, Mogilskiej i alei Jana Pawła II, przez Olszę, do Mistrzejowic. Większość mieszkańców biorących udział poparła inwestycję, choć nie obyło się też bez protestów części z nich. Początkowo budowa była planowana najpóźniej do roku 2019. Teraz mówi się o roku 2022. Koszt to ok. 160 mln zł. Tu dofinansowanie unijne jest najmniej pewne. Ponadto problemem jest planowana budowa metra. Dwa warianty jego przebiegu dublują trasę tramwaju na ul. Meissnera i Dobrego Pasterza. 

Podobnie sprawa wygląda z budową Trasy Łagiewnickiej, gdzie również planowana jest linia tramwajowa. Biegłaby od  pętli w Kurdwanowie na os. Ruczaj. Koszt szacowany jest na ok. 900 mln zł. Miasto planowało pozyskać pieniądze od spółki rządowej Polskie Inwestycje Rozwojowe i rozpocząć budowę w ciągu dwóch lat. Działania w tej sprawie jednak ucichły, a rząd się właśnie zmienił. Wraz z uruchomieniem połączenia Lipska-Wielicka podniosły się apele o budowę linii łączącej skrzyżowanie Lipskiej i Saskiej z os. Dywizjonu 308. Równocześnie grupa radnych miejskich chce przedłużyć  trasę z Małego Płaszowa do Rybitw.

Apetyty mieszkańców na lepszą komunikację rosną. 

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
O wariantach można dyskutować, ale bardzo ważne jest aby ta linia nie kończył się na wysokosci ul. Weissa i ul. Opolskiej,  tylko dalej w rejonie Makro/Galeria Bronowice
e
ech
tramwaj na górkę miał być już dawno

 

oczywiście urzędnicy też zaplanowali sobie budowę highwayu którego koszt jest większy niż linii, i ponieważ mieszkańcy to oprotestowali, to teraz chyba z zemsty olali sprawę

a tramwaju brak
B
BBB
o to to Ty sie już martwić nie musisz
D
Duda
Stadion wisły - 600 mln

Tauron Arena - 400 mln

ICE - 360 mln

 

jakieś jeszcze pytania? :)
G
GruboMieszczanin
Przecież nie tak dawno pisaliście, że najwięcej szans na powstanie ma Trasa Łagiewnicka i tam wzdłuż niej, mimo tuneli i estakad. Wszak połączy rejony Trzmielo- i Majchrowsko-lubne ;-P
G
Grzesio z Puszczy
Szanowny Panie Redaktorze.

Proszę o informację gdzie w krakowie znajduje się osiedle dywizjonu 308.
E
Ed
Tu nie pisze sie o malopolsce jak podano w tytule.wyglada na to ze wszystko robi sie tylko dla krakowa a to nie jest cala Malopolska.
k
krakus
piszecie, że koszt Trasy Łagiewnickiej "szacowany jest na ok. 900 mln zł."

Dla niewtajemniczonych: 900mln to jest łączny koszt drogi "dla aut" i całej resszty. Sama linia tramwajowa kosztowałaby ledwie sto kilkadziesiąt mln.

Mieszkańcy od lat nie mogą się jej doczekać, a termin realizacji odsuwa się bez zażenowania z roku na rok. Podobnie będzie zapewne z linią na północy miasta(Azory,Górka Narodowa)
l
lolek
Nowe trasy dla tramwaju jak najbardziej, tylko nikt nie dostrzega innego problemu. Skąd wziąć taką ilość wagonów do obsługi nowych połączeń i gdzie je pomieścić ? Zajezdnie w Podgórzu i Nowej Hucie już powoli zaczynają pękać w szwach przez nowe wagony PESY. Najpierw trzeba pomyśleć nad budową nowej stacji obsługi, ewentualnie nad rozbudową tych dwóch wymienionych.
K
Kornik
os. Dywizjonu 308? Gdzie takie się znajduje?Ja znam tylko Dywizjonu 303
M
MLP
Igrzyska w ICE ?  Ciekawy pomysł.
K
Kazimierz Figiel
W moim odczuciu wariant "C" jest najlepszy - tak jak mówi pan Stanisław Albricht, dlatego że nowa linia powinna czemuś służyć, a w tym przypadku mieszkańcom Azorów, a nie dublować starej linni do pętli /wariant A/,  lub niczemu nie służacemu wariantowi Be.......który by mógł funkcjonować, ale tylko w takim przypadku, gdyby autobusy z kierunku Zielonek kursowały przez ul Wyki i było by to wtedy racjonalne ze względu na ewentualne przesiadki przy ul. Opolskiej.
K
Kazimierz Figiel
W moim odczuciu wariant "C" jest najlepszy - tak jak mówi pan Stanisław Albricht, dlatego że nowa linia powinna czemuś służyć, a w tym przypadku mieszkańcom Azorów, a nie dublować starej linni do pętli /wariant A/,  lub niczemu nie służacemu wariantowi Be.......który by mógł funkcjonować, ale tylko w takim przypadku, gdyby autobusy z kierunku Zielonek kursowały przez ul Wyki i było by to wtedy racjonalne ze względu na ewentualne przesiadki przy ul. Opolskiej.

 
M
Mistrzejowice
Było przyjśc na spotkanie z mieszkańcami -  jakoś żadnego głosu poparcia dla bzdurnej inwestycji nie było
M
MLP
Tjaaa, setki milionów na igrzyska... Wiadro wody na głowę. To pomaga.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska