Kraków. Nowe trasy tramwajowe dopiero w 2019

Piotr RąpalskiZaktualizowano 
Kraków. Nowe trasy tramwajowe dopiero w 2019 <br>Linia tramwajowa na Azory ma trzy warianty przebiegu. Która zostanie wybrana?
Kraków. Nowe trasy tramwajowe dopiero w 2019 Linia tramwajowa na Azory ma trzy warianty przebiegu. Która zostanie wybrana?
Najwcześniej w roku 2019 Kraków doczeka się nowych linii tramwajowych: do Górki Narodowej i na Azory. W sprawie tej drugiej trasy rozpoczęły się właśnie konsultacje z mieszkańcami dotyczące trzech wariantów jej przebiegu. To obecnie priorytetowe inwestycje tramwajowe dla władz miasta, ale w kolejce czekają już następne torowiska: do Mistrzejowic, na Rybitwy, czy z os. Lipska do os. Dywizjonu 308. Trzeba jednak przyznać, że miasto wyhamowało z budową nowych połączeń.

W 2008 r. oddano do użytku tunel dla tramwaju po przebudowie ronda Mogilskiego, w 2010 - linię do Małego Płaszowa, a dwa lata później na Ruczaj. Natomiast w tym roku tramwaje wjechały na nową estakadę Lipska-Wielicka. Jak widać, wcześniej nowe torowiska uruchamiano co dwa lata, a na to ostatnie trzeba było czekać już trzy. Kolejne pojawią się dopiero za cztery lata, choć inwestycje mogą wydłużyć się do roku 2020. - Liczymy na to, że jeszcze w 2016 roku zdołamy ogłosić przetarg na zaprojektowanie i budowę linii do Górki Narodowej. Projektowanie i zbieranie dokumentacji może potrwać dwa lata, budowa kolejne dwa - przyznaje Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. 

Linia ma biec od pętli przy ul. Krodowerskich Zuchów, przeciąć Opolską dzięki dwupoziomowemu skrzyżowaniu i kierować się dalej ul. Pachońskiego, Siewną do nowej pętli przy ul. Bociana. Koszt inwestycji szacuje się na 363 mln zł.

Z kolei ogłoszenie przetargu na linię do Azorów planowane jest dopiero pod koniec roku 2016. Tu projektowanie również ma potrwać dwa lata, ale z budową urzędnicy mogą uwinąć się w rok, bo trasa jest krótsza niż ta do Górki Narodowej. Koszt inwestycji szacuje się na ok. 100 mln zł. Właśnie zaprezentowano trzy warianty trasy i poddano je pod  osąd mieszkańców.

Wariant A zakłada przedłużenie torowiska od pętli Krowodrza Górka na północ, a następnie położenie szyn wzdłż ul. Opolskiej aż do skrzyżowania wielopoziomowego ul. Weissa i ul. Opolskiej. Długość trasy to 1,6 km. Warianty B i C zakładają budowę torów od ulicy Bratysławskiej wzdłuż  ulic Wybickiego i Łokietka. Wg wariantu B tramwaj ma dojeżdżać do Opolskiej ul. Batalionu „Skała”, a w myśl wariantu A - ulicą Łokietka. Długość trasy w obu przypadkach to ok. 2,5 kilometra.  - Według mnie najlepszy jest wariant C, ponieważ zapewnia najlepszą obsługę osiedli mieszkaniowych  na Azorach - komentuje Stanisław Albricht, specjalista systemów transportowych firmy Altrans. - Dziwi mnie, że miasto wykazało się krótkowzrocznością i zaplanowało linię jedynie do Azorów, a nie do Bronowic, tak aby obsługiwane były bardzo szybko rozwijające się okolice Ikei i rejon, gdzie powinien być zlokalizowany parking przy ul. Jasnogórskiej - dodaje ekspert.

Wnioski i uwagi w sprawie inwestycji można przesyłać do  ZIKiT do 4 grudnia br., pocztą na adres  ul. Centralna 53, 31-596 Kraków, lub mailem na adres: sekretariatb@zikit.krakow.pl. 

Urzędnicy poddali pod konsultacje aż trzy, i to tak różne, warianty inwestycji. Mogą teraz spodziewać się lawiny uwag od mieszkańców i protestów.  - Mamy trzy możliwości, każda ma swoje zalety. Dzięki temu mieszkańcy mają pełniejszy obraz sytuacji i mogą bardziej świadomie zadawać pytania - tłumaczy Pyclik.

Ostatnio konsultacje prowadzono w sprawie linii tramwajowej od skrzyżowania  Meissnera, Mogilskiej i alei Jana Pawła II, przez Olszę, do Mistrzejowic. Większość mieszkańców biorących udział poparła inwestycję, choć nie obyło się też bez protestów części z nich. Początkowo budowa była planowana najpóźniej do roku 2019. Teraz mówi się o roku 2022. Koszt to ok. 160 mln zł. Tu dofinansowanie unijne jest najmniej pewne. Ponadto problemem jest planowana budowa metra. Dwa warianty jego przebiegu dublują trasę tramwaju na ul. Meissnera i Dobrego Pasterza. 

Podobnie sprawa wygląda z budową Trasy Łagiewnickiej, gdzie również planowana jest linia tramwajowa. Biegłaby od  pętli w Kurdwanowie na os. Ruczaj. Koszt szacowany jest na ok. 900 mln zł. Miasto planowało pozyskać pieniądze od spółki rządowej Polskie Inwestycje Rozwojowe i rozpocząć budowę w ciągu dwóch lat. Działania w tej sprawie jednak ucichły, a rząd się właśnie zmienił. Wraz z uruchomieniem połączenia Lipska-Wielicka podniosły się apele o budowę linii łączącej skrzyżowanie Lipskiej i Saskiej z os. Dywizjonu 308. Równocześnie grupa radnych miejskich chce przedłużyć  trasę z Małego Płaszowa do Rybitw.

Apetyty mieszkańców na lepszą komunikację rosną. 

Źródło: Gazeta Krakowska

polecane: 60 Sekund Biznesu: W internecie jest wygodniej i większy wybór.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 20

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

O wariantach można dyskutować, ale bardzo ważne jest aby ta linia nie kończył się na wysokosci ul. Weissa i ul. Opolskiej,  tylko dalej w rejonie Makro/Galeria Bronowice

e
ech

tramwaj na górkę miał być już dawno

 

oczywiście urzędnicy też zaplanowali sobie budowę highwayu którego koszt jest większy niż linii, i ponieważ mieszkańcy to oprotestowali, to teraz chyba z zemsty olali sprawę

a tramwaju brak

B
BBB

o to to Ty sie już martwić nie musisz

D
Duda

Stadion wisły - 600 mln

Tauron Arena - 400 mln

ICE - 360 mln

 

jakieś jeszcze pytania? :)

G
GruboMieszczanin

Przecież nie tak dawno pisaliście, że najwięcej szans na powstanie ma Trasa Łagiewnicka i tam wzdłuż niej, mimo tuneli i estakad. Wszak połączy rejony Trzmielo- i Majchrowsko-lubne ;-P

G
Grzesio z Puszczy

Szanowny Panie Redaktorze.

Proszę o informację gdzie w krakowie znajduje się osiedle dywizjonu 308.

E
Ed

Tu nie pisze sie o malopolsce jak podano w tytule.wyglada na to ze wszystko robi sie tylko dla krakowa a to nie jest cala Malopolska.

k
krakus

piszecie, że koszt Trasy Łagiewnickiej "szacowany jest na ok. 900 mln zł."

Dla niewtajemniczonych: 900mln to jest łączny koszt drogi "dla aut" i całej resszty. Sama linia tramwajowa kosztowałaby ledwie sto kilkadziesiąt mln.

Mieszkańcy od lat nie mogą się jej doczekać, a termin realizacji odsuwa się bez zażenowania z roku na rok. Podobnie będzie zapewne z linią na północy miasta(Azory,Górka Narodowa)

l
lolek

Nowe trasy dla tramwaju jak najbardziej, tylko nikt nie dostrzega innego problemu. Skąd wziąć taką ilość wagonów do obsługi nowych połączeń i gdzie je pomieścić ? Zajezdnie w Podgórzu i Nowej Hucie już powoli zaczynają pękać w szwach przez nowe wagony PESY. Najpierw trzeba pomyśleć nad budową nowej stacji obsługi, ewentualnie nad rozbudową tych dwóch wymienionych.

K
Kornik

os. Dywizjonu 308? Gdzie takie się znajduje?Ja znam tylko Dywizjonu 303

M
MLP

Igrzyska w ICE ?  Ciekawy pomysł.

K
Kazimierz Figiel

W moim odczuciu wariant "C" jest najlepszy - tak jak mówi pan Stanisław Albricht, dlatego że nowa linia powinna czemuś służyć, a w tym przypadku mieszkańcom Azorów, a nie dublować starej linni do pętli /wariant A/,  lub niczemu nie służacemu wariantowi Be.......który by mógł funkcjonować, ale tylko w takim przypadku, gdyby autobusy z kierunku Zielonek kursowały przez ul Wyki i było by to wtedy racjonalne ze względu na ewentualne przesiadki przy ul. Opolskiej.

K
Kazimierz Figiel

W moim odczuciu wariant "C" jest najlepszy - tak jak mówi pan Stanisław Albricht, dlatego że nowa linia powinna czemuś służyć, a w tym przypadku mieszkańcom Azorów, a nie dublować starej linni do pętli /wariant A/,  lub niczemu nie służacemu wariantowi Be.......który by mógł funkcjonować, ale tylko w takim przypadku, gdyby autobusy z kierunku Zielonek kursowały przez ul Wyki i było by to wtedy racjonalne ze względu na ewentualne przesiadki przy ul. Opolskiej.

 

M
Mistrzejowice

Było przyjśc na spotkanie z mieszkańcami -  jakoś żadnego głosu poparcia dla bzdurnej inwestycji nie było

M
MLP

Tjaaa, setki milionów na igrzyska... Wiadro wody na głowę. To pomaga.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3