WIDEO: Magnes. Kultura Gazura
Spotkanie zorganizowano w szkole podstawowej przy ul. Blachnickiego. Uczestnicy konsultacji zostali podzieleni na trzy grupy, które przy stolikach ustalały, jak można zagospodarować teren pod estakadami. Mieszkańcy na planszach i mapach zaznaczali oraz rysowali, w jaki sposób można zagospodarować teren.
Wszystkie grupy były za tym, by umieścić tam maksymalnie dużo zieleni, np. w formie skwerów. Proponowano też wyznaczenie ścieżki rowerowej pod estakadami albo wzdłuż nich oraz przejść pieszych pod estakadami, którymi można byłoby się przedostać z Grzegórzek na Kazimierz. Wskazywano szczególnie konieczność wyznaczenia przejścia, które rozpoczynałoby się na terenie między lodowiskiem Cracovii i obiektami KS Olsza.
W rejonie wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką ma powstać przystanek kolejowy. W jego rejonie pod estakadą mieszkańcy proponowali m.in. parkingi rowerowe i dla hulajnóg, miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych, punkt informacji pasażerskiej, toalety, strefę z gastronomią. Pojawił się też pomysł by na części terenu pod estakadami wydzielić dodatkowe miejsce dla placu handlowego przy Hali Targowej.
Jedna z grup zaproponowała, by na węźle Grzegórzki (teren na ul. Grzegórzeckiej z przystankami tramwajowymi przed wiaduktem kolejowym - od strony Hali Targowej) powstał nowy miejski plac wzorowany na Alexander Platz w Berlinie. Ze względu na duży ruch pieszy związany z powstaniem przystanku "Grzegórzki" (ma z niego korzystać ok. 6 tys. osób na godzinę) planowane jest w jego rejonie zwężenie ul. Grzegórzeckiej i Dietla do jednego pasa ruchu w każdą stronę. Gdyby powstał plac, to utrzymany zostałby na nim przejazd samochodów, ale powstałaby większa przestrzeń dla pieszych, którzy mieliby zdecydowane pierwszeństwo.
Na wysokości lodowiska Cracovii i kortów Olszy mieszkańcy proponowali pod estakadami głównie funkcje sportowe i rekreacyjne (np. boiska do koszykówki, piłki nożnej, skatepark, otwarte siłownie, stoliki do szachów i tenisa stołowego, place zabaw). Pojawiła się też koncepcja utworzenia tam tzw. strefy rzadkich zawodów, czyli pawilonów usługowych np. dla szewca czy parasolnika. Wskazywano tam też miejsce dla siedziby straży miejskiej.
Mieszkańcy zastanawiali się też nad nową organizacją ruchu w rejonie estakad i sugerowali, by w jednokierunkowe zamieniły się ul. Starowiślna i Halicka. W związku z uwolnieniem terenów pod estakadami ul. Halicka może zostać przedłużona i połączona z ul. Wrzesińską. Pomysł jest więc taki, by ul. Starowiślna była jednokierunkowa w stronę mostu Powstańców Śląskich, a Halicką jeździłoby się w przeciwnym kierunku do ul. Wrzesińskiej i Dietla.
Przypomnijmy, że w środę (18 września) zorganizowano konsultacje dotyczące odcinka estakady kolejowej pomiędzy ul. Kopernika a ul. Dietla i Grzegórzecką.
Konsultacje w imieniu władz miasta poprowadzą przedstawiciele firmy A2P2 architecture and planning z Gdańska, która została założona w 2015 r. z myślą o rozwiązywaniu złożonych problemów o profilu architektonicznym i urbanistycznym.
W kolejnym etapie konsultacji w środę (2 października, godz. 17) odbędzie się spotkanie w HistoryLandzie przy placu Jana Nowaka Jeziorańskiego 3. Natomiast na wtorek (15 października, godz. 18) zaplanowano prezentację wyników konsultacji (miejsce spotkanie zostanie podane w terminie późniejszym).
Jesienią ubiegłego roku w konkursie na zagospodarowanie terenów pod estakadami zwyciężyła koncepcja holenderskiego biura projektów Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. Projekt zakłada m.in. nadbudowanie estakad kolejowych z zadaszeniem, na którym miałyby znaleźć się tereny z zielenią i alejkami spacerowymi, czyli nowe Planty Krakowskie. Pod estakadami oprócz zieleni, przewidziano różne funkcje , np. miejsce spotkań kulturalnych - powstałyby kawiarnie czy sklepy.
Autorzy innych nagrodzonych koncepcji proponowali też m.in. stworzenie górnego poziomu nad obecnym placem targowym. Były też pomysły utworzenia alejek z zielenią obok estakad.
Estakady kolejowe z dodatkową parą torów na odcinku od ul. Miodowej do ul. Kopernika (ok. 850 m) powstają w ramach prac na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej.
