Kraków. Nowy plac na Grzegórzkach taki jak w Berlinie?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zaktualizowano 
W czwartek (19 września) odbyła się druga część konsultacji z mieszkańcami w sprawie zagospodarowania terenów, jakie powstaną po wybudowaniu estakad kolejowych w centrum Krakowa. Tym razem spotkanie dotyczyło odcinka estakady kolejowej pomiędzy ul. Dietla i Grzegórzecką a ul. Miodową, w tym placu targowego, węzła transportowego i terenów sportowych.

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura

Spotkanie zorganizowano w szkole podstawowej przy ul. Blachnickiego. Uczestnicy konsultacji zostali podzieleni na trzy grupy, które przy stolikach ustalały, jak można zagospodarować teren pod estakadami. Mieszkańcy na planszach i mapach zaznaczali oraz rysowali, w jaki sposób można zagospodarować teren.

Wszystkie grupy były za tym, by umieścić tam maksymalnie dużo zieleni, np. w formie skwerów. Proponowano też wyznaczenie ścieżki rowerowej pod estakadami albo wzdłuż nich oraz przejść pieszych pod estakadami, którymi można byłoby się przedostać z Grzegórzek na Kazimierz. Wskazywano szczególnie konieczność wyznaczenia przejścia, które rozpoczynałoby się na terenie między lodowiskiem Cracovii i obiektami KS Olsza.

W rejonie wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką ma powstać przystanek kolejowy. W jego rejonie pod estakadą mieszkańcy proponowali m.in. parkingi rowerowe i dla hulajnóg, miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych, punkt informacji pasażerskiej, toalety, strefę z gastronomią. Pojawił się też pomysł by na części terenu pod estakadami wydzielić dodatkowe miejsce dla placu handlowego przy Hali Targowej.

Jedna z grup zaproponowała, by na węźle Grzegórzki (teren na ul. Grzegórzeckiej z przystankami tramwajowymi przed wiaduktem kolejowym - od strony Hali Targowej) powstał nowy miejski plac wzorowany na Alexander Platz w Berlinie. Ze względu na duży ruch pieszy związany z powstaniem przystanku "Grzegórzki" (ma z niego korzystać ok. 6 tys. osób na godzinę) planowane jest w jego rejonie zwężenie ul. Grzegórzeckiej i Dietla do jednego pasa ruchu w każdą stronę. Gdyby powstał plac, to utrzymany zostałby na nim przejazd samochodów, ale powstałaby większa przestrzeń dla pieszych, którzy mieliby zdecydowane pierwszeństwo.

Na wysokości lodowiska Cracovii i kortów Olszy mieszkańcy proponowali pod estakadami głównie funkcje sportowe i rekreacyjne (np. boiska do koszykówki, piłki nożnej, skatepark, otwarte siłownie, stoliki do szachów i tenisa stołowego, place zabaw). Pojawiła się też koncepcja utworzenia tam tzw. strefy rzadkich zawodów, czyli pawilonów usługowych np. dla szewca czy parasolnika. Wskazywano tam też miejsce dla siedziby straży miejskiej.

Mieszkańcy zastanawiali się też nad nową organizacją ruchu w rejonie estakad i sugerowali, by w jednokierunkowe zamieniły się ul. Starowiślna i Halicka. W związku z uwolnieniem terenów pod estakadami ul. Halicka może zostać przedłużona i połączona z ul. Wrzesińską. Pomysł jest więc taki, by ul. Starowiślna była jednokierunkowa w stronę mostu Powstańców Śląskich, a Halicką jeździłoby się w przeciwnym kierunku do ul. Wrzesińskiej i Dietla.

Przypomnijmy, że w środę (18 września) zorganizowano konsultacje dotyczące odcinka estakady kolejowej pomiędzy ul. Kopernika a ul. Dietla i Grzegórzecką.

Czytaj więcej: Mieszkańcy Grzegórzek mają już dość konsultacji w sprawie zagospodarowania terenu pod estakadami kolejowymi. Chcą tam zieleni

Konsultacje w imieniu władz miasta poprowadzą przedstawiciele firmy A2P2 architecture and planning z Gdańska, która została założona w 2015 r. z myślą o rozwiązywaniu złożonych problemów o profilu architektonicznym i urbanistycznym.

W kolejnym etapie konsultacji w środę (2 października, godz. 17) odbędzie się spotkanie w HistoryLandzie przy placu Jana Nowaka Jeziorańskiego 3. Natomiast na wtorek (15 października, godz. 18) zaplanowano prezentację wyników konsultacji (miejsce spotkanie zostanie podane w terminie późniejszym).

Jesienią ubiegłego roku w konkursie na zagospodarowanie terenów pod estakadami zwyciężyła koncepcja holenderskiego biura projektów Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. Projekt zakłada m.in. nadbudowanie estakad kolejowych z zadaszeniem, na którym miałyby znaleźć się tereny z zielenią i alejkami spacerowymi, czyli nowe Planty Krakowskie. Pod estakadami oprócz zieleni, przewidziano różne funkcje , np. miejsce spotkań kulturalnych - powstałyby kawiarnie czy sklepy.

Autorzy innych nagrodzonych koncepcji proponowali też m.in. stworzenie górnego poziomu nad obecnym placem targowym. Były też pomysły utworzenia alejek z zielenią obok estakad.

Estakady kolejowe z dodatkową parą torów na odcinku od ul. Miodowej do ul. Kopernika (ok. 850 m) powstają w ramach prac na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Nowy plac na Grzegórzkach taki jak w Berlinie? - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

B
BRAWO mieszkańcy !

mieszkańcy są w XXI wieku a niektórzy urzędnicy na pocz. XX nadal - może faktycznie siedzą w czyjejś kieszeni czasem...

Zaznaczam - niektórzy - bo dzięki urzędnikom są też te konsultacje - byleby nie były to konsultacje tylko "na papierze"

E
Eeee !

a dywelopery od dziada majchra i tak swoje zrobią

P
Precz do niemiec

Szwabska gazeta przemyca szwabskie info.

R
Rudy z Budy

No (po krakosku), niedaleko jest siedziba niemieckiej Gadzinowki Krakowskiej wiec moze nazwac by ten plac im. Goebellsa, patrona formy przekazu Gadzinowki. Beda se tam chodzily folksdojcze z redakcji i spozywaly bawarskie kielbaski z kapusta, popijajac niemieckim piwkem.

Czasami wpadnie tam Machlojski....i bedzie cacy czyli tak jak zawsze.

M
M

Hmm, proszę uważać z deklaracjami, że Grzegórzecka będzie zwężona i powstanie plac a'la Alexander Platz, bo Pana redaktora kierowcy

zamordują już jutro.

Byłem na konsultacjach i byłem dokładnie w tej grupie, o której mowa w tekście. Część z nas *chciałaby*, by powstało takie rozwiązanie: "plac" z hierarchicznym pierwszeństwem: komzbior > piesi > rowerzyści > kierowcy. Chcielibyśmy. A chcieć to se możemy.

Będzie pewnie po staremu: tłumy ze stacji kolejowej tłoczące się przed wzbudzanymi przejściami dla pieszych i szalejący kierowcy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3