https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Parkingi na 1200 aut przy Błoniach? Mają być konsultacje społeczne w sprawie przebudowy stadionu Wisły i jego otoczenia

Piotr Tymczak
Miasto przygotowuje się do przebudowy stadionu miejskiego Wisły Kraków przy ul. Reymonta za ok. 20 mln zł oraz budowy w jego sąsiedztwie dwóch naziemnych parkingów za 60 mln zł. Projekt zmian ma być konsultowany z mieszkańcami i piłkarską spółką "Białej Gwiazdy". Podczas środowej sesji, 8 stycznia, sprawą zajęli się miejscy radni, którzy mieli wątpliwości, czy powinny powstać tak duże parkingi przy Błoniach, generujące duży ruch. Poruszali też inne kontrowersyjne kwestie związane z tą inwestycją.

WIDEO: Krótki wywiad

- Wiem, że parkingi przy stadionie były planowane, ale przez ostatnie 10 lat zmieniła się polityka miasta dotycząca parkowania. Teraz oczekuje się, by parkingi powstawały na obrzeżach miasta a nie w centrum. Plany sprzed lat można zmienić. Budowa parkingu na 1200 aut i 60 autokarów obok Błoń spotka się z ogromnymi protestami. Apeluję o przemyślenie całej strategii - mówił radny Andrzej Hawranek (PO).

Podkreślał, że oczekuje stworzenia całościowej koncepcji i skonsultowania jej z mieszkańcami i klubem. - Przygotuję projekt uchwały dotyczący tego, by przeprowadzić szerokie konsultacje społeczne dotyczące przebudowy stadionu, ale też zagospodarowania jego otoczenia - dodał radny Hawranek.

Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa (ta jednostka przygotowuje przebudowę stadionu), zapewnił, że odbędą się konsultacje dotyczące modernizacji obiektu.

CZYTAJ TAKŻE: JAK ŁAMANO PRAWO PRZY BUDOWIE STADIONU WISŁY

Wyjaśnił też, że budowa parkingów jest planowana, bowiem tak zakłada miejscowy plan zagospodarowania dla tego terenu. - Konsultacje zostaną przeprowadzone na etapie prac projektowych - przez opiekujący się stadionem Zarząd Inwestycji Sportowych. Obejmą nie tylko kwestię zagospodarowania powierzchni pod trybunami, ale też koncepcję budowy dwóch parkingów kubaturowych - mówił dyr. Hanczakowski.

Przyznał, że koncepcja budowy dwóch parkingów była skonsultowana z Zarządem Transportu Publicznego. Pomysł jest taki, że parking powstanie przy stadionie, ale też w sąsiedztwie przystanku tramwajowego od strony al. 3 Maja i to rozwiąże m.in. problem autokarów przywożących turystów do miasta - mogliby się oni tam przesiadać do tramwaju. Drugi parking mógłby powstać w rejonie trybuny zachodniej (od strony Cichego Kącika) albo przy ul. Reymonta.

Wisła Kraków. Krótka historia stadionów „Białej Gwiazdy”, cz...

Przypomnijmy, że miasto planuje przebudowę stadionu Wisły w związku z przygotowaniem tego obiektu do organizacji igrzysk europejskich w 2023 r. Na stadionie miałaby się odbyć ceremonia rozpoczęcia i zakończenia tej imprezy. W ramach inwestycji mają być przebudowane m.in. powierzchnie pod trybunami, by poprawić funkcjonalność obiektu oraz budowę wspomnianych parkingów.

- Nie wyobrażam sobie, by w rejonie stadionu nie było miejsc postojowych. W dniach, w których odbywają się mecze mamy do czynienia z dzikim parkowaniem w promieniu kilku kilometrów od stadionu, jest tam wolna amerykanka. Projekty dotyczące budowy parkingów będą konsultowane również z Wisłą Kraków. Takie parkingi stworzą nowe możliwości. Na przykład klub będzie mógł wykorzystać do swoich potrzeb powierzchnie na dachach tych obiektów. Parkingi przynosiłyby dodatkowe dochody pozwalające współfinansować utrzymanie obiektu - podkreślał dyr. Hanczakowski. Przyznał, że miejscami postojowymi w tej okolicy zainteresowana jest Akademia Górniczo-Hutnicza, jednostki miejskie mające swoje siedziby w pomieszczeniach pod trybuną od strony parku Jordana, jak i klub.

Dyrektor Hanczakowski wyliczył też, że przebudowane byłyby powierzchnie pod trybuną południową (od strony Błoń), gdzie kiedyś mieściły się szatnie piłkarskie i baseny odnowy biologicznej, a od lat - odkąd Wisła wyprowadziła się do centrum treningowego w Myślenicach - są opuszczone i niszczeją. Plany są też takie, by poprawić wygląd elewacji poszczególnych trybun stadionu. Zmodernizowany ma też zostać system wentylacji i zadaszenie. Przypomnijmy, że zakończenia dachów trybun przed laty zostały zdemontowane (po tym jak z jednego dachu na drugi spadł lód i go uszkodził) i do dziś ich nie przywrócono. Jest też pomysł ożywienia ul. Reymana poprzez połączenie jej z parkiem Jordana - zniknęłoby więc ogrodzenie oddzielające stadion od parku. W parterowych częściach trybuny sąsiadującej z parkiem mogłyby natomiast zostać wydzielone przestrzenie np. na kawiarnie.

Aby jednak przeprowadzić przebudowę stadionu, w sumie za ok. 80 mln zł, najpierw miasto musi pozyskać prawa autorskie do projektu piłkarskiej areny od spółki Archetus. - Bez praw autorskich nie będziemy mogli nic zrobić na tym stadionie - podkreślił radny Stanisław Moryc (PiS), przewodniczący Komisji Sportu Rady Miasta Krakowa.

Dyrektor Hanczakowski wyjaśnił: - Mamy ofertę dotyczącą wykupu prac autorskich za 7 mln zł. Zleciliśmy wycenę tych praw, by sprawdzić, czy oferta odpowiada rynkowej wartości.

Jarosław Gowin, wicepremier, minister edukacji i szkolnictwa wyższego

Kto ze znanych osób zasiada w loży prezydenckiej na stadioni...

Co na to wszystko władze "Białej Gwiazdy"? - Klub wielokrotnie składał propozycje dotyczące zmian na stadionie, jakie są konieczne, byśmy mogli zostać jego operatorem. Ten stadion jest naszym domem i chcielibyśmy, żeby dalej nim pozostał, a zmiany na nim były z nami konsultowane. Z jednej strony mówi się, że będą konsultacje, ale z drugiej strony słyszymy, że toczą się już prace związane z planowaniem konkretnych zmian i przebudów - powiedział Piotr Obidziński, p.o. prezesa Wisły Kraków SA.

Radni dzielili się też obawami, by nie zdarzyło się tak, że miasto wykupi prawa autorskie, zapłaci za projekty, a później okaże się, że nie ma pieniędzy na realizację nowej wizji.

- Planowano, że przebudowa stadionu będzie związana z igrzyskami europejskimi. Czy mamy gwarancje współfinansowania tego dzieła ze strony rządowej? - dopytywał Dominik Jaśkowiec (PO), przewodniczący Rady Miasta Krakowa.

Dyrektor Hanczakowski odpowiedział: - Kwestia dofinansowania przez stronę rządową nie jest ostatecznie rozstrzygnięta. Gościł w Krakowie wicepremier Jacek Sasin, który to zapowiadał. Są deklaracje, ale za wcześnie mówić o konkretach.

Oto ranking TOP 30 krakowskich klubów. Po raz drugi prezentujemy ranking, w którym punktem odniesienia jest liczba lajków na oficjalnych stronach Facebooka (stan na 30 marca 2020 roku).

Ranking krakowskich klubów na Facebooku. Oto piłkarskie druż...

od 7 lat
Wideo

Magazyn GOL 24 - podsumowanie kolejki Ekstraklasy

Komentarze 64

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kankan

Skoro parkingów naziemnych ni buduje się poza centrum to w centrum tym bardziej. Wolak samochodowy mus wreszcie zrozumieć że przestrzeń nie jest z gumy i [wulgaryzm] z i pod łóżko nie dowiezie, musi czasem prześc 10 metrów a nawet - o zgrozo -wejść do wypełnionego plebsem tramwaju!

G
Gość
8 stycznia, 12:48, Olo:

Na parking powinni przebudować stadion Wisły. Przynajmniej mniejsze koszty dla miasta

8 stycznia, 14:07, Gość:

celna propozycja.

8 stycznia, 21:32, CC:

Popieram

Nareszcie rozsądna propozycja

G
Gość

Najbardziej ekonomicznie byłoby ten teren zaorać i włączyć do Parku Jordana. Nie byłoby burd pseudokibiców, policja i inne służby zajęłyby się poważnymi sprawami a nie obstawą marnych meczów, mniej byłoby szkód na ulicach i środkach transportu, same plusy

ś
św. NH

Klany Gogo i Gigi Gruba i Cuppi pijawki na ciele Krakowa. Szczury w kilku blokach przy samych Błoniach. Majch lubi na wznak czekoladę i kankana.

W
Witold

A później te wybudowane za pieniądze krakowian (20 mln złotych z podatków) parkingi przekażą w użytkowanie prywatnym firmom, które będą doić krakowian z pieniędzy nie inwestując w ten biznes ani złotówki !!!

R
RR
8 stycznia, 12:50, Gość:

My ekolodzy mówimy nie!!!

8 stycznia, 21:33, RR:

Wy ekolodzy to pilnujcie, żeby dziki nie atakowały ludzi w okolicach Lasu Borkowskiego...

9 stycznia, 09:54, Fred:

Dziki nie atakują bez powodu, zabraliśmy ich dom las to co się dziwisz.

Dlaczego protestujecie przeciwko polowaniom pod urzędem miasta. Zorganizujcie protest w Lesie Borkowskim. Może byście przynajmniej raz na żywo dzika zobaczyli. Ekolodzy z kartonu

G
Gość

kiedyś szło się na błonia na spacer i oddychanie świeżym powietrzem! dziś słoiki już zabudowały połowę okolicy błoń i planują władować tam 1200 aut! dla zdrowia Krakusów! co za idioci! i kto takich wybiera! wstyd!!!

F
Fred
8 stycznia, 12:50, Gość:

My ekolodzy mówimy nie!!!

8 stycznia, 21:33, RR:

Wy ekolodzy to pilnujcie, żeby dziki nie atakowały ludzi w okolicach Lasu Borkowskiego...

Dziki nie atakują bez powodu, zabraliśmy ich dom las to co się dziwisz.

P
Pocotylekasywtopchać?

Ludzie, ten stadion powinien być wyremontowany najniżsyzm kosztem tak żeby spełniał wymagania, których teraz nie spełnia (jakieś pożarowe, dach, organizowanie koncertów i te powierzchnie biurowe. To można zarobić pewnie do 10mln i oddać ten bubel klubowi w użytkowanie nawet za złotówkę byle do niego nie dopłacać jak teraz to ma miejsce.

p
polak

Od strony Reymonta to powinien być skuty beton i zlikwidowany parking, zrobienie trawniki, kilka alejek i drzew (coś a la niewielki skwer), a parking wrzucić pod ziemię, nawet niewielki. Zdecydowanie otworzyć stadion od ul. Reymana na świat. Budowa wieliego parkingu nie wydaje się sensowna w ciągle zakorkowanym mieście.

k
krakus

Parking dla autokarów TAK, ale dla samochodów NIE. Po co zapraszać ludzi do korkowania miasta i budować kolejnego br[orbaźliwe]ego kloca w tak przyjemnym rejonie miasta?

B
Bartek
8 stycznia, 19:56, Tomala1979:

W normalnym kraju na mecz pilkarski pojechalbym wraz z rodzina metrem. Wysiadlbym ubrany w stroj klubowy pod stadionem I poszedl ogladac sportowe widowisko na najwyzszym poziomie w LM.

8 stycznia, 21:15, bgd:

W normalnym kraju właściciel prywatnej drużyny piłkarskiej ,który zarabia na jej grze sam buduje stadion ,żeby miał gdzie robić biznes.

Podobnie czy w normalnym kraju kupiec nie załatwia sobie u kolegów radnych ,żeby za pieniądze podatników gmina wybudowała mu supermarket na Błoniach w którym poźniej będzie prowadził handel nie musząc inwestować ?

A gdzie taki kraj jest?

C
Ctsk

Ctsk ctsk mp3 tetowo

Zulia z kerfura

H
Heh

Za 60 mln to tramwaj mozna zbudowac z Kapelankimdo Wisly

C
Cracus
8 stycznia, 19:51, Gość:

Judaszki. Czy pękły wam żyłki?

Mi to już chyba że trzy żyłki...

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska