https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków po zmianach w komunikacji. Urzędnicy: jest świetnie, coraz więcej rowerzystów

Piotr Tymczak
Specjaliści ds. transportu w Urzędzie Miasta Krakowa podsumowali wprowadzane w ostatnich miesiącach zmiany w komunikacji miejskiej. Przekonują, że dane jakie zebrami potwierdzają, iż krakowianie coraz częściej stawiają na rowery. Znacznie spadła natomiast liczba podróży tramwajami i autobusami. Zmieniły się też zachowania kierowców samochodów.

FLESZ - Nie będzie szlabanów na państwowych autostradach?

Największą rewolucję komunikacyjną można zaobserwować w centrum, gdzie na moście Grunwaldzkim, ul. Dietla, Grzegórzeckiej, czy Wielopole pojawiły się drogi dla rowerów, więcej przestrzeni zyskali piesi. Wszystko odbyło się kosztem kierowców, bowiem zwężono pasy dla ruchu samochodowego.

W magistracie przekonują, że zmiany miały na celu dostosowanie się do zaleceń sanitarnych związanych z pandemią koronawirusa, ale przyznają też, że pokrywały się z założeniami polityki transportowej miasta.

"Dynamicznie dostosowywaliśmy się do sytuacji, zmieniających się obostrzeń. Wszystkie zmiany staraliśmy się tak komponować, by efekt przyczyniał się do długoterminowej poprawy jakości życia i wpisywał się w politykę transportową miasta"

- podkreśla Łukasz Gryga, dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa.

Znacznie mniej pasażerów w tramwajach i autobusach
Analizy przeprowadzone przez urzędników potwierdziły, że z powodu pandemii duża część krakowian zrezygnowała z korzystania z oferty komunikacji miejskiej. We wrześniu zanotowano 34 proc. mniej pasażerów w porównaniu ze styczniem i lutym 2020 r. (szacunek na podstawie informacji o sprzedaży biletów).

Badania wykazały też, że 11,5 proc. krakowian zamieniło komunikację zbiorową na inne środki transportu. - Na szczęście wszyscy nie przesiedli się do samochodów, a znaczna część z tych osób wybrała rowery lub komunikację pieszą - informuje Łukasz Gryga.

Coraz więcej rowerzystów
Z analiz wynika, że krakowianie coraz częściej stawiają na rowery. Zdaniem urzędu wpływ na to mają także inwestycje m.in. budowa nowych ścieżek rowerowych, w tym najdłuższej kładki pieszo-rowerowej w Polsce wzdłuż ul. Kamieńskiego, malowanie oznakowania dla rowerów, kontrapasów, przejazdów rowerowych itp.

- Na bazie automatycznych liczników rowerowych zainstalowanych w Krakowie porównaliśmy dane z września 2019 i 2020 roku. Ruch rowerowy w tym roku w dni robocze zwiększył się o 26 procent, w weekendy - o 62 procent, a nawet w dni deszczowe - o 40 procent - wylicza Łukasz Gryga.

  • Podaje też przykład, że na ul. Grzegórzeckiej porównanie ruchu rowerowego (w 2018 i 2020 r.) wykazało wzrost o 92 proc. w szczycie porannym i o 256 proc. w szczycie popołudniowym (nawet 12 proc. udziału wszystkich pojazdów).
  • Z kolei na moście Grunwaldzkim udział ruchu rowerowego w lipcu, sierpniu, wrześniu sięgał nawet 20-30 proc. udziału wszystkich pojazdów w godzinach szczytu.

Od czerwca wzrastał ruch samochodowy

Badania potwierdzają, że od marca zmniejszył się dobowy ruch samochodowy, ale już nie można powiedzieć, że przez cały czas pandemii znacznie mniej aut jest na drogach w godzinach szczytu. Pomiary natężeń ruchu wykonywano przede wszystkim na rondzie Mogilskim, które uznano za wzorcowe, ponieważ najrzadziej „się korkuje”. Badania przeprowadzano od lutego do października br. i porównano je do analogicznego okresu z 2018 i 2019 r. W lutym tego roku natężenia ruchu niemal się pokrywały z poprzednimi dwoma latami. W kwietniu wprowadzono największe obostrzenia związane z pandemią i natężenia ruchu spadły o około połowę. Od czerwca ruch samochodowy na rondzie Mogilskim wzrastał i zbliżał się do danych z lat poprzednich, a we wrześniu wykresy były zbliżone (w godzinach szczytu popołudniowego niemal się pokrywały).

Radni miejscy mają wątpliwości

Zdaniem miejskich radnych badania przeprowadzone przez urzędników nie są jeszcze podstawą do tego, by wprowadzane zmiany już uznać za sukces. - Trzeba pamiętać, że wprowadzano je w okresie szczególnym, podczas pandemii. Myślę, że jeżeli mielibyśmy normalne czasy, to samochodów na ulicach byłoby znacznie więcej i na zwężonych drogach w centrum auta grzęzłyby w korkach - komentuje radny Michał Drewnicki (PiS).

Podobne uwagi ma radny Andrzej Hawranek (PO), który dodaje: - Jak najbardziej jestem za tym, żeby coraz więcej osób przesiadało się na rowery. Zobaczymy jednak, jakie będą wyniki analiz w okresie jesienno-zimowym. Inna sprawa, że tego typu badania powinno się zlecić komuś z zewnątrz, a tak urzędnicy sami ocenili swoją pracę.

Najbardziej malownicze trasy rowerowe Krakowa i Małopolski. ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Te sk........ syny manipulują danymi robiąc z ludzi idiotów. Nie słuchają się nikogo odnośnie burdelu jaki robią na drogach, także specjalistów z WORD. https://www.youtube.com/watch?v=8v0yy7F7T64 . Oglądnijcie z linku odcinek programu jedź bezpieczie i posłuchajcie opini specjalisty na temat wpływu na bezpieczeństwo i ekologię obecnej organizacji ruchu w Krakowie. Podpisujcie petycje o odwołanie Łukasza Franka osoby odpowiedzialnej za ten stan rzeczy. Nie pozostajmy bierni, link dostępny w komentarzach poniżej. To wasze miasto, wasz czas i wasze bezpieczeństwo.

A
A ty?
5 listopada, 22:09, Won!:

Podpiszcie na "petycje online " petycję o odwołanie Łukasza Franka dyrektora ZDMK człowieka odpowiedzialnego za paraliż miasta; samozwańczego tzw. "specjalisty d/s ograniczania ruchu samochodów". Musimy działać, jednoczyć się - bo z jednostkami Majchrowski i jego urzędasy się nie liczą.

https://www.petycjeonline.com/dymisja_ukasza_franka_urzdnika_odpowiedzialnego_za_baagan_w_krakowie

Sami podpiszcie i przekażcię tę informację dalej - znajomym, rodzinie... nie pozostańmy bierni!

podpisane

G
Gość
4 listopada, 13:30, Gość:

jestem ZA. a reszta niech sie P.,.,li . zakażcie wjazdu wiesniakom spod krakowa- nie bedzie korków. albo zróbcie opłaty za wjazd na teren miasta. jak na zachodzie. też już nie bedzie korków

Ale jesteś głupi....

C
Czytajmy ze zrozumieniem

Przyjrzyjmy się "rewelacjom" Grygi:

"- Na bazie automatycznych liczników rowerowych zainstalowanych w Krakowie porównaliśmy dane z września 2019 i 2020 roku. Ruch rowerowy w tym roku w dni robocze zwiększył się o 26 procent, w weekendy - o 62 procent, a nawet w dni deszczowe - o 40 procent - wylicza Łukasz Gryga."

Co to znaczy? Ano tyle, że skoro - jak "wyliczył" Łukasz Gryga - "ruch rowerowy w tym roku w dni robocze zwiększył się o 26 procent", to znaczy, że z ok. 1% ogólnego udziału w ruchu kołowym (być może, jeśli to w ogóle prawda) "tu i ówdzie" wzrósł do 1,26%.

I dla tego (załóżmy, że) niewiele ponad procenta SEZONOWEGO ruchu rowerowego zwęża się i "korkuje" NA STAŁE, na cały rok, coraz więcej ulic...

Z
Za kogo nas masz, pismaku?

"Urzędnicy: jest świetnie, rowery rządzą" - to jedno zdanie jest dowodem, że ci ludzie chyba kompletnie "odlecieli" - albo mieszkają gdzieś poza Krakowem i swoją tzw. "pracę" wykonują "zdalnie", bawiąc się Krakowem jak jakąś grą komputerową - a pojęcia nie mając o problemach i rzeczywistych preferencjach mieszkańców.

Jeżeli 25% ruchu kołowego to samochody, a raptem ok. 1% to rowery - to skąd wzięło się to dziarskie, radosne oświadczenie "rowery rządzą"?

P
Przyjrzyjmy się zdjęciom

Zdjęcie 2 - JEDEN rowerzysta

Zdjęcie 3 - ŻADNEGO (pusta "ściezka rowerowa", wykrojona z ulicy)

Zdjęcie 4 - dwóch rowerzystów (czyli "sukces"!)

Zdjęcie 5 - pusta ścieżka rowerowa...

Zdjęcie 6 - pusty pas rowerowy, zrobiony oczywiście kosztem jezdni

Zdjęcie 7 - oho, rowerzystka!

Zdjęcie 8 - kolejny pojedyńczy rowerzysta

Zdjęcie 9 - znowu jeden na rowerku

Zdjęcie 10 - kolejny PUSTY pas rowerowy

Zdjęcie 11 - kolejny PUSTY pas rowerowy

Zdjęcie 12 - ooo, człowiek na rowerze (jeden)!

Zdjęcie 13 - kolejny PUSTY pas rowerowy

Zdjęcie 14 - "pełen sukces"! DWÓCH rowerzystów

...i tak dalej.... ...i tak dalej...

Ale "Specjaliści ds. transportu w Urzędzie Miasta Krakowa podsumowali wprowadzane w ostatnich miesiącach zmiany w komunikacji miejskiej. Przekonują, że dane jakie zebrami potwierdzają, iż krakowianie coraz częściej stawiają na rowery.".

Skoro tak, to - patrząc na zdjęcia - można dojść do wniosku, że skoro "Krakowianie coraz częściej stawiają na rowery", to znaczy, że dotychczas W OGÓLE nie "stawiali na rowery".

O
Okłamują nas

Popatrzcie, jak prostacko manipulują statystykami: "75% piesi, rwoerzyści pasażerowie" - co ma sugerować, że niby "mniej-więcej po 1/3".

Tymczasem rowerzyści - tak nachalnie forowani od lat przez jakieś tajemnicze "lobby" - stanowią niewiele ponad 1%...

A
A22

To jest coś strasznego. CZy miasto będzie nas zmuszać do korzystania z rowerów jesienią i zimą?

v
vinci

Pomiary natężeń ruchu wykonywano przede wszystkim na rondzie Mogilskim, które uznano za wzorcowe, ponieważ najrzadziej „się korkuje” Co za brednie Rondo Mogilskie na górnym poziomie zostało już kompletnie skopane w fazie projektowania! Skoro ruch tramwajowy,pieszy i rowerowy odbywa się na dolnym poziomie i tam rozwiazano to prawie idealnie to górny poziom ze zupełnie niepotrzebną sygnalizacją świetlną to porażka! Tego ronda nie da się przejechać bez zatrzymywania 1-2 razy na światłach Po co? Należało zrobić normalne rondo z ruchem okrężnym

Z
Zbigniew Rusek

Rower na taki deszcz, gdy leżą liście? Samobójstwo!!! Cyklista się przewróci i wpadnie pod pojazd (nieraz ciężki, np. autobus czy ciężarówkę).

G
Gość

jestem ZA. a reszta niech sie P.,.,li . zakażcie wjazdu wiesniakom spod krakowa- nie bedzie korków. albo zróbcie opłaty za wjazd na teren miasta. jak na zachodzie. też już nie bedzie korków

Z
Zbigniew Rusek

Niestety, zwężenie jezdni dla pojazdów na ul. Dietla (i oddanie pasów ruchu rowerzystom) stało się powodem nieprzywrócenia przejazdu autobusu linii 184 ul. Dietla i Grzegórzecką. Autobus powinien być ważniejszy od roweru a mieć pierwszeństwo!!! Dlatego też powinno się przywrócić po 2 pasy w każdą stronę na ul. Dietla oraz kursowanie nią linii 184 i 484 (w newralgicznych miejscach jeden z pasów w każdym kierunku powinien być zarezerwowany dla autobusu z dopuszczeniem po nim ruchu taksówek, ale nigdy nie rowerów).

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska