Kraków. Powstanie koncepcja linii tramwajowej Azory – Cichy Kącik

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie szuka firmy, która przygotuje koncepcję linii tramwajowej pomiędzy osiedlem Azory a pętlą Cichy Kącik. W ramach tego zlecenia ma też zostać uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ) dla tego zadania. Oferty w przetargu można składać do 8 czerwca.

W urzędzie rozpoczynają się przygotowania do zaprojektowania kolejnej inwestycji komunikacyjnej. Tym razem chodzi o trasę tramwajową, która ma połączyć osiedle Azory z pętlą Cichy Kącik. – Szukamy firmy, która zajmie się przygotowaniem wielobranżowej i wielowariantowej koncepcji dla tego przedsięwzięcia, a także uzyska – w naszym imieniu – decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach – informuje Łukasz Szewczyk, dyrektor ZIM w Krakowie.

Punktem wyjścia dla projektantów będzie opracowane na zlecenie miasta w 2014 r. „Studium wykonalności dla połączenia drogowego ul. Piastowska – ul. Głowackiego – ul. Weissa w Krakowie”. Jeden z wariantów tego dokumentu proponuje realizację na odcinku od osiedla Azory do pętli Cichy Kącik linii tramwajowej.

– Na bazie tego opracowania, chcemy przygotować aktualną koncepcję przebiegu, z propozycjami konkretnych rozwiązań technicznych, szczególnie na styku z już istniejącą infrastrukturą drogową i kolejową. Zadaniem projektantów będzie też oszacowanie kosztorysu inwestorskiego, a także przygotowanie dokumentów i uzyskanie w imieniu miasta tzw. decyzji środowiskowej. To na jej podstawie, w kolejnych latach będzie mogła zostać opracowana dokumentacja potrzebna do uzyskania decyzji zezwalającej na realizację – mówi dyr. Łukasz Szewczyk.

Zgodnie z istniejącym studium wykonalności, nowa linia tramwajowa ma się zaczynać od ulicy Weissa, gdzie ma się łączyć z planowaną trasą szybkiego tramwaju z Krowodrzy Górki do osiedla Azory. Następnie linia ma przekroczyć magistralę kolejową wschód – zachód, dojść do ul. Głowackiego i biec wzdłuż tej ulicy w kierunku południowym do skrzyżowania z ulicą Podchorążych. Tam ma powstać skrzyżowanie z już istniejącym układem torowym, zapewniające możliwość poprowadzenia komunikacji tramwajowej w różnych kierunkach. Na dalszym odcinku linia będzie biegła w kierunku południowym wzdłuż ul. Piastowskiej aż do pętli Cichy Kącik. Po drodze mają zostać zaproponowane przez projektantów nowe skrzyżowania z ulicami Lea, Armii Krajowej oraz Reymonta.

Inwestycji tramwajowej ma też towarzyszyć układ drogowy oraz nowe ścieżki rowerowe i chodniki. – Jeśli chodzi o ulice, zakładamy, że będzie to przebudowa już istniejącego układu, a nie jego rozbudowa o kolejne pasy – zaznacza dyrektor ZIM w Krakowie.

ZIM chce też, by projektanci opracowali dokumentację i uzyskali decyzję środowiskową dla przebudowy odcinka od pętli Cichy Kącik do ul. Królowej Jadwigi wraz z nowym mostem nad Rudawą i ścieżkami rowerowymi. Tu również nie planuje się poszerzenia istniejących ulic, za to infrastruktura miałaby się wzbogacić o dodatkowe rozwiązania dla osób korzystających z jednośladów.

Czytaj także

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pietrek

A co z tzw. koleją metropolitalną? Przecież przez Azory przebiega linia kolejowa niezbyt obciążona jakimkolwiek ruchem (widzę ją ze swojego okna). Nie da się tego jakoś wykorzystać do transportu? Naprawdę wolimy wozić przez miasto stal z huty zamiast ludzi? Infrastruktura już jest, więc wykonanie zupełnie bezinwazyjne w tkankę miejską. Szynobusy mają jakby jeden standard rozstawu szyn - nie to co tramwaje szyte na miarę, więc drogie. Jadą bezkolizyjnie z innymi potokami ruchu drogowego. Dlaczego brniemy w rozwiązania rodem z XIX w., gdzie na koniec i tak okaże się, że aby je zrealizować potrzebne jest PPP i firma z umową typu "płacz i płać" Krakowie przez 20 lat, ponieważ w miejskiej kasie pusto?

z
zgr-edo

Jednak urzędnicy czytają komentarze internautów.

Miiło mi, że to już drugi mój pomysł który podchwycili. Pierwszy dotyczył bus-pasa na ul Prądnickiej, a teraz ten z budową linii tramwajowej z Cichego Kącika na Azory. Oczywiście nikt się z urzędników do tego nie przyzna, ale mi to obojętne.. Ważne, że ktoś to podchwycił i uznał że to dobra inspiracja do działania. Ktoś poszedł nawet dalej z tym pomysłem, bo wydłużył linię aż do Krowodrzej Górki, choć ja nie jestem tego zwolennikiem i widziłbym raczej wydłużenie linii z Azorów w okolice IKEI/ Galerii Bronowice. Pisałem pod różnymi nickami, ale IP jest to samo.

Z
Zbigniew Rusek

Po co tyle tych linii tramwajowych! Może by tak dali wreszcie priorytet autobusom na sygnalizacjach świetlnych (by autobusy nie stały co krok na czerwonym świetle, często z powodu byle przejścia przez jezdnię czy wyjazdu z parkingu) i zwiększyli częstotliwość kursowania autobusów. Nie może być tak, że tramwaj jedzie jeden za drugim a autobus ma ogromne przerwy pomiędzy kursami. Ropa na światowych rynkach staniała, więc powinno się stawiać na komunikację autobusową.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3