https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków przeorany. Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic - od pętli na północy po al. Jana Pawła II na południu

Piotr Rąpalski
To najdłuższy plac budowy w Krakowie: Pętla w Mistrzejowicach, Bohomolca, Dobrego Pasterza, rondo Barei, Lublańska, rondo Polsadu, Młyńska, rondo Młyńskie, Meissnera aż do skrzyżowania al. Jana Pawła II, Lema i Mogilskiej. Potężna inwestycja.
To najdłuższy plac budowy w Krakowie: Pętla w Mistrzejowicach, Bohomolca, Dobrego Pasterza, rondo Barei, Lublańska, rondo Polsadu, Młyńska, rondo Młyńskie, Meissnera aż do skrzyżowania al. Jana Pawła II, Lema i Mogilskiej. Potężna inwestycja. Szymon Korta
Nie ma już chyba miejsca na przebiegu przyszłej linii tramwajowej do Mistrzejowic, gdzie nie toczyłyby się prace. Wstęga przeoranej ziemi ciągnie się od zlikwidowanej pętli w Mistrzejowicach, aż po rondo Młyńskie i dalej. A zaczynało się tak niewinnie rok temu od wycinki drzew. Teraz to największy obecnie plac budowy w Krakowie. Zobaczcie go krok po kroku.

Wielki plac budowy na północy Krakowa

Pętla w Mistrzejowicach została już zupełnie zaorana, widać tam wielki plac pełen ziemi. Dalej wzdłuż ulicy Jancarza mamy wielkie góry usypanej ziemi. Dalej rozkopana ulica Bohomolca - tu tramwaj będzie przebiegał od oknami wybudowanych bloków. Może to nie podobać się ich mieszkańcom. Dalej linia biegnie przez Dobrego Pasterza do rozkopanego ronda Barei. Następnie Lublańska z wyciętymi drzewami i rozkopane rondo Polsadu. Zawężona Młyńska, utrudniony przejazd przez rondo Młyńskie i dalej prace na Meissnera.

Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a Generalnym Wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia Podmiotu Publicznego za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku.

Budowa tramwaju do Mistrzejowic - kolejny etap

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu budowy w ramach projektu Tramwaj do Mistrzejowic, od 17 lipca zostaną wprowadzone zmiany w ciągach pieszo-rowerowych w rejonie ulic Meissnera, Młyńskiej oraz Dobrego Pasterza.

Wzdłuż wschodniej części ulicy Meissnera, na odcinku od ulicy Stańca do ronda Młyńskiego osobny chodnik oraz ścieżka rowerowa zostaną przekształcone we wspólny ciąg pieszo-rowerowy.

Szymon Korta

Między rondem Młyńskim a rondem Polsadu zostanie zachowana możliwość ruchu pieszego, a ruch rowerowy zostanie przekierowany objazdem w ruchu ogólnym od ulicy Pilotów do al. Bora-Komorowskiego.

Po południowo-zachodniej stronie estakady przywrócony zostanie przejazd rowerowy oraz przejście dla pieszych (dojście wyłącznie do terenu budowy). Przejazd umożliwi rowerzystom włączenie się z jezdni do funkcjonującej ścieżki rowerowej po zachodniej stronie estakady.

Wzdłuż północnej części ulicy Dobrego Pasterza, na odcinku od ronda Barei do ulicy Aliny osobny chodnik oraz ścieżka rowerowa zostaną przekształcone we wspólny ciąg pieszo-rowerowy.

Nowa organizacja ruchu zostanie wprowadzona 17 lipca, od godziny 7.00.

Wcześniejsze zmiany na trasie do Mistrzejowic

10 lipca
Rozpoczął się kolejny etap przebudowy sieci ciepłowniczej wzdłuż zachodniej części ulicy Meissnera (częściowe zamknięcie chodnika). Prace są prowadzone na odcinku od ulicy Ugorek do przejścia w rejonie KS Wieczysta. Po zakończeniu prac technologicznych, chodnik będzie udostępniany do użytku w weekendy. Przewidywany czas trwania prac to około 3-4 tygodni

20 czerwca
Od najbliższego poniedziałku, 24 czerwca, zostanie zamknięta pętla Mistrzejowice. Wprowadzone będą zmiany w funkcjonowaniu linii KMK:

  • linia 9 będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Nowy Bieżanów P+R – … – Rondo Grzegórzeckie – al. Pokoju – Rondo Czyżyńskie – … – Rondo Piastowskie – Os. Piastów;
  • linia 14 będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Bronowice – … – Rondo Mogilskie – ul. Mogilska – al. Jana Pawła II – Rondo Czyżyńskie – … – Rondo Hipokratesa;
  • linia 16 będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Bardosa – … – Rondo Piastowskie – Os. Piastów.

Po zakończeniu wyłączenia torowiska tramwajowego w ciągu al. Powstania Warszawskiego, zakłada się skierowanie linii 14 do pętli Os. Piastów, a linii 9 do pętli Rondo Hipokratesa.

Wielki wybuch Etny

od 7 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska