https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Radny Łukasz Wantuch proponuje park zamiast Trasy Galicyjskiej

Piotr Tymczak
Radny Łukasz Wantuch proponuje, by zamiast budowy Trasy Galicyjskiej zrobić park dla mieszkańców.
Radny Łukasz Wantuch proponuje, by zamiast budowy Trasy Galicyjskiej zrobić park dla mieszkańców. Andrzej Banaś/ Infografika: Grażyna Gajewska
Radny Łukasz Wantuch z prezydenckiego klubu "Przyjazny Kraków" proponuje, by miasto wycofało się z budowy Trasy Galicyjskiej i na rezerwowanym na nią terenie utworzyło park.

FLESZ - Miliardowe inwestycje w Polsce zagranicznych firm

od 16 lat

"Zwracam się z prośbą o informacje dotyczące tzw. Trasy Galicyjskiej. Z wywiadu wiceprezydenta Andrzeja Kuliga sprzed dwóch lat przeczytałem, że zostały zawieszone prace nad nią. Być może należy rozważyć zatem uwolnienie terenów pod inwestycje projektowane pod Trasę Galicyjską" - napisał Łukasz Wantuch w interpelacji skierowanej do prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego.

- Już teraz domyślam się, jaka będzie odpowiedź. Budowa na razie jest zawieszona, ale budowa Trasy Galicyjskiej jest już niepotrzebna z kilku powodów - przekonuje radny Łukasz Wantuch.

Trwają prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej. W ramach tej inwestycji powstaje m.in. linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej.

Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej: nagrzewanie i intensywne...

Wśród tych powodów wymienia: rozbudowę al. 29 Listopada; budowę Północnej Obwodnicy Krakowa, która ma zmniejszyć ruch samochodowy w tej części miasta; gigantyczne koszty budowy Trasy Galicyjskiej (np. wiaduktu na torami kolejowymi, ul. Żmujdzką i Opolską); protesty mieszkańców.

- Trasa Galicyjska jest swego rodzaju reliktem przeszłości, teraz odchodzimy od budowy "autostrad w centrum miasta" - podkreśla radny Łukasz Wantuch. - Należy zatem zmienić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i zwolnić te tereny. Mogą one iść pod inwestycje, ale możemy również zrobić park! Przygotowałem projekt uchwały w tej sprawie. Początkowo myślałem, aby złożyć go samemu, ale poprzednio świetnie układała mi się współpraca z radnymi z Prądnika Białego, więc pomyślałem, że możemy to zrobić razem - dodaje.

Trasa Galicyjska ma być alternatywą dla zakorkowanej al. 29 Listopada. Trasa miałaby dwoma pasami biec od ul. Doktora Twardego do Opolskiej, a później poszerzać się do czterech pasów. Znaczną część jej przebiegu wyznaczono w ciągu al. 29 Listopada, poszerzonej na całej długości do czterech pasów, aż do planowanej północnej obwodnicy miasta.

Dla odkorkowania al. 29 Listopada zaplanowano też Trasę Wolbromską, która ma biec od Zielonek, od planowanej północnej obwodnicy Krakowa, następnie przeciąć ul. Pachońskiego i połączyć się z ul. Opolską. Ma mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Dalej od ul. Opolskiej do Doktora Twardego zawężać się tylko do dwóch jezdni. Ewentualnie trzech, ale w tym dwóch wyjazdowych z centrum. Kierowcy jadący z północy mają wcześniej zostawiać auta na trzech nowych parkingach w okolicy i przesiadać się do tramwajów.

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Matka Polka
Mam mieszane uczucia co do tego pomysłu. Z jednej strony na Prądniku jest wiele młodych rodzin z dzieciakami i nowy , zielony park byłby super. Z drugiej zaś strony czy trasa galicyjska jest potrzebna, będzie można ocenić po ukończeniu i wdrożeniu w życie obecnych inwestycji, mówię tu o 29 Listopada i Północnej Obwodnicy. Ja bym jeszcze poczekała z oceną potrzeb....
A
Andrzej Szydłowski
Co kombinujesz?? Czekamy 25 lat na tą drogę mieszkańcy Żabińca!!!!!
G
Gość
Po wantuch niczego mądrego nie należy się spodziewać
g
grzeg
Proponuję p. Wantuchowi, co następuje: niech założy jakiś mini-park (co jest chyba możliwe) i niech tam zamieszka w jakimś przytulnym szałasiku. Może będzie szczęśliwy sam ze sobą i przestanie starać się uszczęśliwiać innych.
a
alex
Może pan Wantuch zamiast być radnym w dużym mieście, powinien zostać sołtysem w Zalesiu Górnym albo w Dołach Głębokich?

Tam mógłby realizować swoje wizje. Chociaż mam przekonanie, że okoliczni mieszkańcy wynieśliby go na widłach.
Z
Zbigniew Rusek
Moim zdaniem ta trasa by się przydała, dla odciązenia ulicy Prądnickiej. Powinna miec bezkolizyjne (dwupoziomowe) skrzyżowania, przejścia podziemne (by uniknąć sygnalizacji) i po niej powinny być puszczone linie autobusowe - głównie przyśpieszone, zarówno miejskie, jak i aglomeracyjne. Ta trasa jest potrzebna dla autobusów. Nie może być tak, że autobusy stoją co krok na czerwonym świetle. Bezkolizyjne arterie (bez sygnalizacji świetlnych, zebr) emitują o wiele mniej spalin niż ulice z sygnalizacją "co krok", gdyż najwięcej spalin generuje się w korkach i przy jeździe typu jedynka - hamulec - jedynka - hamulec.
g
genowefa papużanka !
Budowanie jakichkolwiek tras i autostrad mija się kompletnie z sensem, bo za maksymalnie pięć lat cały prywatny ruch samochodowy i tak będzie musiał być wyprowadzony poza teren miasta. Natomiast tutaj, pod pozorem stworzenia tam dla pozoru parku, jakieś 90 % tego terenu zostanie udostępnione zapewne deweloperom. Wystarczy sobie na przykład zobaczyć, co jest odstawiane w Płaszowie w bezpośrednim rejonie Bagier. Barbarzyńska i patologiczna deweloperka, oraz zabudowywanie betonowymi szkaradami każdego jednego skrawka. Dosłownie, jedno ohydne betonowe gówino na drugim.
G
Gość
Co za dzban
K
Karol
Mam nadzieję, że reszta radnych nie podziela zdania pana Wantucha.

Po kiego grzyba w takim razie buduje się tunel i wiadukt z rondem nad ul. Opolską ? Połączenie ul. Wita Stwosza z ul. Dr. Twardego odciaży ul. Pradnicką i skrzyżowanie przy N.Kleparzu. Panie Wantuch jest pan lobbystą deweloperów ?
G
Gość
Kolejny lobbysta developerów. Przecież można zmienić parametry drogi
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska