FLESZ - Ile potrwa rowerowy boom?

- Na dniach kończy się remont ulicy Krakowskiej wraz z przebudową skrzyżowania z ulicą Dietla. Wykorzystując okazję zmniejszonego ruchu w rejonie objętym pracami Zarząd Dróg Miasta Krakowa wyremontował ulicę Dietla. Zakończenie powyższych prac jest dobrą okazją do kompleksowego usystematyzowania organizacji ruchu na tej ulicy - wyjaśnia Sebastian Kowal z Urzędu Miasta Krakowa.
Wprowadzane na ul. Dietla nowe rozwiązania organizacji ruchu obejmują m.in. uwolnienie chodników od parkujących pojazdów. - To umożliwi komfort poruszania się pieszo jak i zapewni dystans społeczny tak ważny przy obecnej sytuacji epidemiologicznej - podkreśla Sebastian Kowal.
Dotychczas ul. Dietla miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Teraz na zewnętrznych pasach zostanie wyznaczonych ponad 130 miejsc postojowych. Mają one powstać na całej długości, ale w odpowiedniej odległości przed skrzyżowaniami zamiast nich pojawią się dodatkowe pasy do skrętów. Zaplanowano też trzy stanowiska postojowe typu kiss&ride dla autobusów turystycznych w bliskim sąsiedztwie bulwarów wiślanych, Kazimierza i Wawelu, co ma ograniczyć niepotrzebny wjazd autokarów do ścisłego centrum.
Pozostałe ok. 5 metrów jezdni po każdej stronie jest dzielone dla samochodów i rowerzystów. - Zmiany wykonywane są tak, by w ramach działań na rzecz polepszenia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg, szeroka jezdnia nie zachęcała do zbyt szybkiej jazdy, jednakże, aby była ona nadal komfortowa, a rowerzyści czuli się bezpiecznie - informuje Sebastian Kowal. - Dla rowerzystów zostanie czytelnie oznaczony sposób ich poruszania się. Jednocześnie zmiany te, nawet przy parkowaniu równoległym na jezdni, nie ograniczą przejazdu pojazdom uprzywilejowanym - dodaje.
Pierwsze wymalowane pasy Krakowskiej Tarczy dla Mobilności pojawiły się na moście Grunwaldzkim oraz ul. Grzegórzeckiej i Wielopole. Zarząd Transportu Publicznego zapowiadał, że będzie kontynuacja zmian i teraz przyszedł czas na ul. Dietla. Aktualnie jest tam malowana m.in. droga dla rowerów. Na moście Grunwaldzkim wydzielono ją separatorami i palikami, na Dietla ścieżka dla jednośladów została wymalowana na jezdni. Na razie tylko na tej od strony Kazimierza, ale takie same zmiany zostaną wprowadzone na jezdni wyprowadzającej ruch z ul. Dietla na most Grunwaldzki.
- Należy zaznaczyć, że przed remontem ulicy Krakowskiej wprowadzono całodobowe parkowanie na ulicy Dietla z wykorzystaniem pasa ruchu. Zapewniło to, zgodnie z oczekiwaniami okolicznych mieszkańców, miejsca postojowe dla nich. Wprowadzone rozwiązania, pomimo obaw części sceptyków, nie doprowadziły do zablokowania ulicy. Jednocześnie w ramach organizacji ruchu, na czas robót, testowano różne rozwiązania mające na celu upłynnienie ruchu drogowego, w tym poprawę funkcjonowania komunikacji zbiorowej, w szczególności tramwajowej, a także, co równie ważne ułatwienia w poruszaniu się pieszo - zaznacza Sebastian Kowal. - Dlatego zmiany w docelowej organizacji ruchu są w dużej mierze wynikiem doświadczeń i obserwacji ruchu. Nowe rozwiązania zaoferują mieszkańcom jak najbardziej efektywne wykorzystanie dostępnej przestrzeni, zapewnienia bezpiecznego i efektywnego poruszania się możliwie wszystkim uczestnikom ruchu drogowego - dodaje.
Przepustowość ul. Dietla ma poprawić wyłączenie sygnalizacji świetlnej w niemal wszystkich miejscach. Nowa organizacja ruchu przewiduje jednak brak możliwości przejazdu samochodem na wprost pomiędzy ul. Krakowską i Stradomską, w obydwu kierunkach.
Całościowe wprowadzenie wszystkich nowych rozwiązań na ul. Dietla planowane jest do połowy września tego roku.
- Oto najdziwniejsze nazwy polskich wsi. W niektóre aż trudno uwierzyć
- Plaża jak nad morzem! Tłumy na nowym kąpielisku w Małopolsce
- Przedpremiera nowego katalogu IKEA 2021. Czym zaskoczy?
- Prywatny inwestor chce wybudować w Krakowie pięć linii metra
- Trasa Łagiewnicka: Trwa budowa tuneli [ZDJĘCIA]
- Kraków. Co z tą przebudową Krakowskiej jest nie tak?