FLESZ - W czerwcu zapłaciliśmy w sklepach mniej niż w maju

- Zgodnie z deklaracjami wykonawcy, teren budowy w rejonie ulic Banacha – Kuźnicy Kołłątajowskiej został uprzątnięty z błota, które naleciało wraz z nawalnymi opadami deszczu. Prace związane z budową linii tramwajowej są więc tam kontynuowane bez zakłóceń - informuje Jan Machowski z ZIM.
Kraków. "Tramwaj wodny" do Górki Narodowej. Rzeka błota zala...
W tej miejskiej jednostce przekonują, że poza niespotykaną do tej pory intensywnością opadów deszczu, bezpośrednią przyczyną zaistniałej w zeszłym tygodniu sytuacji, w której rzeka błota zalała część placu budowy oraz sąsiednie osiedla, była niedrożna studzienka kanalizacyjna, wybudowana przez jednego z deweloperów, powyżej terenu inwestycji linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Okazało się, że woda, zamiast zostać przyjęta przez instalację, wdarła się na elementy konstrukcji oporowej wybudowanej przez wykonawcę miejskiej inwestycji, a następnie przedostała się na teren niżej położonych nieruchomości przy ul. Marczyńskiego.
- Mając na uwadze doraźne zabezpieczenie placu budowy oraz nieruchomości sąsiadujących, wykonawca linii KST podjął natychmiast działania, by zminimalizować spływ wody wydostającej się z niedrożnej studzienki - poinformował Łukasz Szewczyk, dyrektor ZIM. - Doraźnie działania nie rozwiążą jednak problemu, jakim jest wspomniana studzienka kanalizacji deszczowej. Problem z wadliwie działającą instalacją wykonaną w ramach inwestycji mieszkaniowej był już wcześniej zgłaszany do dewelopera, a także do odpowiednich służb miejskich. Również w dniu, gdy doszło do zdarzenia, zarówno wykonawca inwestycji, jak i nadzorujący budowę Zarząd Inwestycji Miejskich ponownie zgłosili problem nieprawidłowo działającej instalacji przeciwdeszczowej do dewelopera i odpowiednich służb. Mamy nadzieję, że zostaną podjęte działania, by nie dopuścić w przyszłości do podobnej sytuacji - dodał.
W ZIM zapewnili też, że infrastruktura powstająca w ramach budowy linii do Górki Narodowej będzie wyposażona we wszelkie przewidziane przepisami budowlanymi instalacje przeciwdeszczowe. Ich celem ma być przejęcie wód opadowych, by nie dopuścić do zalania zarówno linii tramwajowej, jak i okolicznych nieruchomości.
Wykaz prowadzonych obecnie prac związanych z budową linii tramwajowej do Górki Narodowej:
- ul. Opolska – trwają roboty związane z budową magistrali ciepłowniczej przebiegającej od szpitala im. Jana Pawła II, przez ul. Opolską i rzeką Sudół i dalej wzdłuż ul. Nad Sudołem;
- ul. Nad Sudołem – Pachońskiego – powstaje kładka dla pieszych oraz odcinek Trasy Wolbromskiej;
- ul. Pachońskiego – rzeka Białucha – prowadzone są prace w zakresie budowy/przebudowy ul. Pachonskiego – Białoprądnickiej oraz budowy mostu nad rzeką Białuchą;
- ul. Górnickiego – Pachońskiego – Siewna – wykonywany jest przepust na potoku Bibiczanka oraz trwają prace w zakresie budowy nowej jezdni ul. Pachońskiego;
- Rondo Siewna – Mackiewicza – przebudowywany jest ciepłociąg na wlocie ul. Siewnej, w przyszłym tygodniu rozpoczęte zostaną roboty drogowe oraz budowa kanalizacji deszczowej;
- ul. Bociana – trwają prace polegające na przebudowie sieci (woda, gaz, en teletechnika);
- ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej – Banacha – budowane są tzw. wanny żelbetowe w torowisku tramwajowym;
- ul. Banacha – Pętla Górka Narodowa – prowadzone są prace ziemne (wykopy) dotyczące budowy trasy tramwajowej i układu drogowego. Trwają tam też m.in. roboty polegające na wzmocnieniu stateczności skarpy gwoździami gruntowymi.
Przypomnijmy, że linia KST z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej w sumie będzie miała ponad 5 km długości i ma pozwolić na wygodny przejazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Ponad 60 proc. torowiska ma być zielona. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Termin zakończenia prac wyznaczono na koniec 2022 roku.
Pętla końcowa linii tramwajowej ma się znajdować w pobliżu al. 29 Listopada. Przy niej zlokalizowany zostanie parking park&ride (dwa pozostałe takie parkingi powstaną przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego).
W przypadku pętli problemem jest to, że znajduje się na terenie ze skażoną ziemią, którą trzeba usunąć (miasto zabiega o prawo do tego terenu i skompletowanie decyzji potrzebnych do przeprowadzenia rekultywacji).
Miasto poinformowało też, że w piątek, 23 lipca, podpisało umowę z PKO Bankiem Polskim na emisję obligacji w wysokości 620 mln zł. Środki te pozwolą na sfinansowanie m.in. budowy linii tramwajowej KST z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej i powstającego w ramach tego zadania dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ul. Opolskiej.
- Ranking TOP 15 najpiękniejszych plaż nad Bałtykiem. Są zachwycające!
- Najpopularniejsze rasy psów w Polsce. Które z nich są ulubieńcami Polaków? [TOP 12]
- Fryzury damskie 2021: Modne i łatwe uczesania na upały! [ZDJĘCIA]
- Oferty pracy w Krakowie. Kogo szukają pracodawcy? TOP 33 fachowców
- Wielka impreza w Energylandii! 7. urodziny parku rozrywki i kolejki Ekipy
- Ogromna plaża pod Krakowem zachwyca nawet w pochmurne dni [ZDJĘCIA]