https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Ruchoma kładka z AGH pomoże w transporcie i ruchu pieszych

Piotr Tymczak
AGH
Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zbudowali nożycową kładkę dla pieszych. Składana konstrukcja może znaleźć zastosowanie jako ruchoma przeprawa nad przeszkodami i pełnić funkcję tymczasowego mostu. Projekt jest nietypowym w budownictwie połączeniem mechanizmu ruchomego z konstrukcją zwykle nieruchomą, jaką jest pomost dla pieszych czy pojazdów.

WIDEO: Trzy Szybkie

Kładka stworzona przez studentów z AGH ma 7 m długości i ok. 2 m szerokości i jest w stanie utrzymać ciężar do 500 kg. Rozłożenie ważącego niemal tonę mechanizmu trwa 20 sekund. Model składa się z 6 drewnianych segmentów i 24 stalowych ramion poruszanych za pomocą dwóch siłowników hydraulicznych. Możliwe jest także zwiększenie ilości elementów stanowiących konstrukcję nośną kładki, dzięki czemu jej zastosowanie rośnie i zmienia się w zależności od potrzeb.

Skonstruowana przez studentów kładka ma wiele zastosowań. - W przyszłości rozbudowany i ulepszony model mógłby pełnić funkcję przejścia dla pieszych w nietypowych miejscach, np. w miejscu zerwanych mostów i przejść, w okolicy rzek czy nadmorskich nabrzeży.

Pomost mógłby z powodzeniem być elementem np. ogrodu botanicznego, obszarów chronionych czy parków narodowych, gdzie budowa stałych konstrukcji jest niemożliwa - informuje Anna Żmuda-Muszyńska, rzecznik prasowy AGH. - Rozwiązanie studentów może być alternatywą w przeprawie w sytuacji, gdy różnica wysokości między przeszkodą, a lądem jest zbyt mała, by wybudować stały most lub gdy jego budowa jest nieopłacalna. Obecność kładki nie jest uciążliwa dla poruszania się np. statków czy innych jednostek pływających - dodaje.

Kraków. Tak będzie wyglądał nowy budynek Wydziału Fizyki i I...

Projekt stworzyli studenci Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii, inż Adrianna Pustelnik, inż. Oskar Mencel i inż. Jonasz Stępień. Twórcy kładki należą również do Koła Naukowego Mechaniki Konstrukcji „Aksjator”. Opiekunami projektu byli dr inż. Henryk Ciurej oraz dr inż. Michał Betlej z WGiG. Prace projektowe i wykonawcze nad modelem trwały 10 miesięcy.

Model wpisuje się w obecny trend wprowadzania ruchu w konstrukcje budowlane i jest doskonałym przykładem połączenia kilku dziedzin: budownictwa, mechaniki i architektury. Warto dodać, że to już kolejna tego typu ruchoma kładka stworzona przez Koło Naukowe „Aksjator”. Poprzednia kładka powstała w 2018 roku i zwijała się gąsienicowo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

N
Nadinżynier

Zapatrzyli się w wieszak na mokre ręczniki

G
Gość

Niech postawią kładki nad jezdniami, by zlikwidować zebry z sygnalizacją, gdyż te ostatnie to zmora komunikacji autobusowej (autobusy mają wieczne "czerwone fale' i trwonią paliwa od zatrzymywania się na światłach). Na arteriach autobusowych powinny być kładki lub przejścia podziemne a nie zebry z sygnalizacją (sygnalizacje można stawiać tramwajom, gdyż tramwaj hamując zwraca prąd do sieci).

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska