https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków staje przed ważną decyzją. Ruszą inwestycje za 3 mld złotych?

P.Rąpalski, M.Karkosza

jpg" style="width: 640px; height: 642px;" title="trzecia obwodnica krakow">

W tym tygodniu, w środę, radni miejscy mają podjąć decyzję, czy zgodzą się na powołanie nowej spółki miejskiej, która będzie budować Trasę Łagiewnicką. To jedna z trzech arterii, która ma domknąć zachodnią obwodnicę Krakowa. Później mają być budowane Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka. Choć inwestycje są planowane od lat 70. i mają odciążyć ruch w centrum miasta, głównie na Alejach Trzech Wieszczów i al. 29 Listopada, to wśród mieszkańców i samorządowców teraz rozgorzała dyskusja, czy mają sens. Budowę forsują urzędnicy, grupy mieszkańców protestują, a radni nie mają wyrobionego zdania. A chodzi o uruchomienie inwestycji wartych łącznie 3 mld zł - to jedna z najważniejszych decyzji do podjęcia w mieście w ciągu ostatnich 15 lat!

Władze mają plan

Miasto chce zacząć domykanie III obwodnicy Krakowa od Trasy Łagiewnickiej. Porozumiało się już ze spółką Państwowe Inwestycje Rozwojowe oraz z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie udzielenia atrakcyjnych pożyczek. Ma szansę dostać też 100 mln zł dotacji z Unii Europejskiej na budowę linii tramwajowej na części trasy. Projektowanie i budowa arterii w latach 2016-2021 ma kosztować 1,27 mld zł. Urzędnicy liczą, że w przetargu na wykonawcę wyjdzie taniej, a ponadto zwrócony ma zostać później podatek VAT - ok. 200 mln zł.

Miasto, zadłużone już na ponad 2,2 mld zł, nie może zaciągnąć takich pożyczek, dlatego potrzebna jest spółka. To ona weźmie kredyty, a od roku 2020 zacznie spłacać zadłużenie. Dostając jednak na to coroczne dokapitalizowanie z miasta w wysokości ok. 61 mln zł. (Na podobnych zasadach wybudowano Kraków Arenę). Urzędnikom się spieszy, chcą zgody na powołanie spółki już teraz, aby móc przygotowywać inwestycję, zdążyć zapewnić sobie unijną dotacje na linię tramwajową oraz jeszcze w tym roku podpisać umowy na pożyczki.

- Nie mamy alternatywnej drogi, która by na kierunku północ-południe Krakowa przejęła ruch samochodowy. Taką arterią  jest właśnie trzecia obwodnica, a przede wszystkim fragment tej trzeciej obwodnicy od ronda ofiar Katynia do Kurdwanowa - przekonywał już raz na obradach Rady Miasta Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa. Do argumentu o zmniejszeniu liczby aut w centrum, a z tym korków, dodaje ograniczenie smogu.

Pojawiły się jednak pytania, dlaczego domykania obwodnicy nie zacząć od Trasy Zwierzynieckiej, która przebiega równolegle do Alej Trzech Wieszczów, właśnie na kierunku z północy na południe? Trasa Łagiewnicka jest najlepiej przygotowana. Wykupiono większość potrzebnego pod nią terenu za ok. 64 mln zł. Łącznie ma pochłonąć to 70 mln zł. Przygotowano dokumentację, w tym decyzję środowiskową, która pozwala  na budowę i określa wytyczne co do ochrony przyrody w czasie jej trwania.

Mieszkańcy protestują

Stowarzyszenie na rzecz Zmiany Trasy Łagiewnickiej zwraca uwagę na to, że w referendum w 2014 roku mieszkańcy zdecydowali o budowie metra, a nie trasy, ale działania nad stworzeniem podziemnej kolei idą wolno i są dopiero we wstępnej fazie. Protestujący uważają jednak, że  wydając pieniądze na drogę, opóźni się budowę metra. 

Przeciwnicy inwestycji wyliczają „km autostrady w Niemczech - 40 mln zł, km autostrady w Alpach - 100 mln zł, km drogi w Soczi  - 148 mln zł, km obwodnicy Warszawy - 200 mln zł, km Trasy Łagiewnickiej - 320 mln zł”.

- Trasa ma sens, jeśli powstaną jeszcze Trasy Pychowicka i  Zwierzyniecka, na które też nie ma pieniędzy. Po co więc zaczynać budowę Łagiewnickiej, jeśli nie ma pomysłu na jej dalszy ciąg? Ma być przedłużeniem istniejącej już arterii od ulicy Witosa do  ulicy Grota-Roweckiego, a więc czy nie będzie to trasa donikąd?  - pyta Ewa Peldius ze stowarzyszenia.

Protestujący dodają, że trasa była planowana w tym miejscu, gdy nie było w okolicy zabudowy. Uważają, że stworzy się autostradę blisko centrum miasta i domów wielu mieszkańców, a szeroką drogą zachęci kierowców do wjazdu w ten rejon, zamiast korzystania z komunikacji miejskiej. Przeciwnicy uważają, że spaliny samochodów zanieczyszczą korytarz przewietrzania miasta, jakim jest koryto Wilgi. 

Protesty dotyczą też pozostałych tras. Część mieszkańców nie chce, aby Pychowicka przebiegała obok zielonego Zakrzówka, przecinała las Łęgowy i urokliwy kamieniołom Księża Góra w okolicy ul. Tynieckiej. Twierdzą, że trasa nie jest konieczna, bo aby odciążyć Aleje, wystarczy zrobić Trasę Zwierzyniecką. Akceptowalnym rozwiązaniem jest poprowadzenie  Pychowickiej tunelami pod kamieniołomem i Wisłą, a nie na powierzchni oraz po moście na rzece. 

Urzędnicy przypominają, że budowa pozostałych dwóch tras również jest ujęta w wieloletnich planach finansowych miasta, a ich przebieg może być jeszcze korygowany, choć był już konsultowany z krakowianami.

Radni i eksperci

Radni nie wiedzą jeszcze, jaką decyzję podejmą, popierają budowę, ale mają sporo wątpliwości co do finansowania i koncepcji wykonania inwestycji. 

- Budowa tras powinna być finansowana ze środków unijnych i rządowych. Mamy ministra Andrzeja Adamczyka, który jest z Małopolski, niech zrobi coś dla Krakowa. Trasy można by puścić w większej części tunelami, by uniknąć protestów - mówi Grzegorz Stawowy, radny PO. 

- Trasy powinny być zrealizowane, ale finansowanie ich z budżetu miasta jest nie do przyjęcia. Należy zastanowić się, czy w obliczu braku środków na budowę tras nie zastanowić się nad zmianą strategii wyprowadzania ruchu z centrum - uważa Włodzimierz Pietrus, radny PiS.

A eksperci przekonują. - Potrzebne są wszystkie trzy trasy. Gdyby miało nie starczyć środków, to pomyślmy nad domknięciem obwodnicy dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu i poszerzeniem o trzeci pas później - mówi prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej.  

- Trasa Zwierzyniecka jest potrzebna najbardziej, ale powinny powstać wszystkie trzy. Bez domknięcia obwodnicy niedługo miasto będzie przeładowane ruchem samochodowym - dodaje Stanisław Albricht, ekspert od systemów transportowych. 

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 21

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
pp
A co z odcinkami Ciepłownicza i Barowa?!
z
ziarrek
Oj huopie, chyba nie rozumiesz jaki jest główny cel takiej trasy obwodowej. A jest nim wyrzucenie ruchu przejeżdżającego na przestrzał przez centrum miasta. W tym ujęciu, Trasy Zwierzyniecka i Pychowicka są jedyną szansą na wyrzucenie tego ruchu z Alei Trzech WIeszczów. Z kolei Trasa Łagiewnicka dubluje de facto istniejące już połączenie, które obchodzi ścisłe centrum od południa - Nowohucka, Powstańców Śląskich, Tischnera, Brożka.

Więc nie analizuj takich spraw na huopski rozum, tylko posłuchaj co mówią specjaliści od transportu (chociażby ci obecni na dzisiejszej debacie Pod Jaszczurami).
K
Kazik
Trasa Zwierzyniecka jako priorytet na odcinku 2,3 później 4,5. Głupotą jest rozpoczynać odcinek trasy Łagiewnickiej do nikąd.
h
hjk
Precz z tą trasą Łagiewnicką. Znowu banda matołów chce podzielić kolejny rejon miasta autostradą po 3 pasy ruchu, gdzie piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej będą traktowani jako pomiot. NIE NIE NIE !!
p
pp
I tak dobrze że zaczynają od najbardziej potrzebnego elementu. TŁ łączy 2 osiedla-giganty Kurdwanów i Ruczaj z głównym centrum handlowym przy Zakopiance i największym Campusem + centrum technologiczne i jeszcze na dodatek z podwójnym centrum religijnym, przy którym MB Częstochowska wygląda jak rozeschnięta ikonka. Aż się prosi porządna droga między tym wszystkim i prowadząca dalej do Wielickiej, bo Mateczny już nie wydala.

Sama Trasa Zwierzyniecka przez zmodernizowaną 2x2 Ks. Józefa i istniejący Most Zwierzyniecki do Kapelanki też by sporo dała zdejmując nieco ruchu z Alej 3xW. Cały ruch z Dębnik, Kazimierza, Ludwinowa, Matecznego by tam uciekł o ile przepustowość tego dojazdu by pozwoliła. W stosunku do nakładów efekt więc będzie mizerny.

Tak naprawdę to efekt da dopiero cała trasa pod warunkiem że znów nie skończy się na półśrodkach w stylu obwodnicy jednojezdniowej lub 2x2. Wtedy obudzimy się w innym mieście a wieszcze odetchną wreszcie. A że jest mało kasy? To trzeba było nie budować tych głupich stadionów!
G
Gość
Ludzie ,nic nie poradzicie . Zrobią co będą tylko chcieli taj jak przez cały czas . Boguś wiecznieradny z ekipą ,głosujący z otoczeniem Majchrowskiego klepie wszystko co tylko Majchrowski chce .

Jesteście sami sobie winni . Po co ich wybieracie do władz raz za razem .

Macie za to największą strfę płatnego parkowania w Polsce , najwyższe opłaty za wieczyste użytkowanie dochodzące do 1500zł rocznie za średnie mieszkanie na białym prądniku , stadiony budowane za pieniądze podatników dla ....prywatnych drużyn piłkarskich , hale widowiskowe na krych krocie zarabiają organizatorzy imprez , gigantyczne korki i najbardziej zatrute powietrze w Europie .

Teraz pomyślcie jak chcecie żyć zanim bezmyślnie postawicie znak przy wyborach wciąż tych samych kombinatorów.
k
krakus
Racja. Witosa i Nowosądecka mają po dwa pasy, światła co skrzyżowanie a mimo to ruch niewielki. Jest przecież obwodnica z Wielickiej na Zakopiańską, 3 pasy, więc po co równoległa autostrada dzieląca Podgórze Duchackie. 

Z Kurdwanowa do Borku jest autobus co 12 minut, do Kampusu co 24, do Łagiewnik co 15 w małych autobusach - możliwości wzmocnienia połączeń są.

Nieźle to świadczy o mieście i priorytetach. Na reformę komunikacji zwiększająca częstotliwości kursowania i polepszenie podróżowania całemu miastu nie ma ledwie 20 MILIONÓW. Dlatego lepiej wydać 2 MILIARDY na drogę która nie jest potrzebna i zadłużyć miasto tak, że prawdopodobnie zza grobu się będzie śmiał dokąd spłaty będą,
x
xxx
Po co nowa spółka? To ZIKiT już się niczym nie zajmuje?
g
gniewko_syn_ryba
No i co z tego, że połączy 2 największe sypialnie ?... Zresztą już teraz są one połączone, co prawda wiejskimi dróżkami, ale nie zauważyłem, żeby te wiejskie dróżki były kiedykolwiek zakorkowane, więc po kiego budować 6-pasmową autostradę pomiędzy nimi ?...
j
ja to ja
Wczoraj wjeżdżałem od południowej strony z ul.Myślenickiej na A4 w kierunku na Tarnów - gościowi, który wymyślił cały węzeł Łagiewnicki należy się IgNobel. Wygląda na to, że ruch na skrzyżowaniu Podmokła-Herberta był za mały i trzeba było dorzucić tam jeszcze trochę samochodów. Jak ktoś mógł pożałować asfaltu na 100 m drogi od tego małego ronda po południowej stronie A4, tak żeby można było wjechać na A4 bezpośrednio, bez jeżdżenia najpierw na północną stronę A4, a potem z powrotem na południową. Jak tak będą projektowane te trasy, o których jest artykuł to szkoda na to kasy.
h
huop
@gniewko, idąc Twoim tokiem rozumowania - analogicznie, północna obwodnica też już istnieje dzisiaj, tylko jest prowadzona wiejskimi drogami (przez Zielonki) i te dróżki przez Zielonki też sie nie korkują. Więc rozumując na Twój sposób, po co budowac północną obwodnicę? Jest to oczywiście błąd myślowy.
J
Jatoja
Trasa Zwierzyniecka powinna być priorytetem! Jeśli chcemy odciążyć ATW, to w pierwszej kolejności należy myśleć nad tym odcinkiem. Tym bardziej, że końcowe punkty tej trasy już oferują odpowiednią przepustowość. Południe Krakowa jest natomiast dobrze skomunikowane i na chwilę obecną nie jest potrzebne tam odciążenie ruchu, a Trasa Łagiewnicka doładuje tylko ruch. Nie powinno zaczynać się budowy od tego odcinka!

Drodzy Radni, pomyślcie rozsądnie. Poczytajcie wypowiedzi/listy ludzi, którzy się na tym znają.
K
Kondor
Radny Stawowy jak zwykle ma dobre pomysły, "niech buduje rząd". Zapomniał wół jak cielęciem był. Szkoda jedynie, że ten człowiek dalej "działa" w polityce.
w
www
2,2 mld długu w Krakowie to wynik budowy deficotwych obiektów widowiskowych jak stadion Wisły i Cracovii, hala w Czyżnyach, ICE, Variete.wszystko budowane na kredyt i bez środków UE (oprócz ICE raptem 50 mln zł od Sowy).Jacek Majchrowski nie starał się o dotacje to ich poprostu nie dostał, zżucanie odpowiedzialności na Warszawę jest wygodne dla PO i Majchrowskiego. 
g
gniewko_syn_ryba
"km drogi w Soczi  - 148 mln zł, km obwodnicy Warszawy - 200 mln zł, km Trasy Łagiewnickiej - 320 mln zł”

 

Czyli nasi kradną 2 razy więcej niż Ruscy... ? ;))) I co na to CBA ?...
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska