https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Stare Miasto coraz mocniej łączy się z Grzegórzkami. Jeszcze dużo jednak brakuje, by było jak na wizualizacjach Parku Kolejowego

Piotr Tymczak
Wideo
od 12 lat
W Krakowie przyspieszyły prace związane z budową Parku Kolejowego pod estakadami kolejowymi między ulicami Grzegórzecką i Kopernika. Widać już tam ścieżkę, przebija się zieleń. Jest też już na razie prowizoryczne przejście łączące ulice Zyblikiewicza i Morsztynowską na Starym Mieście z ulicami Blich i Sołtyka na Grzegórzkach. Mieszkańcy zwracają jednak uwagę, że jeszcze wiele zostało do zrobienia, by doczekać się zaawansowania prac, by osiągnąć efekt prezentowany na wizualizacjach umieszczonych na ogrodzeniu placu budowy.

Park Kolejowy powstaje pod nowymi estakadami kolejowymi. Obiekty wybudowano w ramach inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe. Estakady zastąpiły nasyp kolejowy między ul. Kopernika a Miodową. Dzięki temu po ponad wieku Stare Miasto i Kazimierz mogą połączyć się z Grzegórzkami. Mają w tym pomóc ścieżki rowerowe i tereny rekreacyjne z zielenią, zaplanowane pod estakadami jako Park Kolejowy.

Na razie realizowany jest pierwszy etap Parku Kolejowego między ul. Kopernika i Grzegórzecką. Obecnie zrealizowana została praktycznie w całości betonowa ścieżka stanowiąca w głównej mierze zaplecze komunikacyjne parku. Wzdłuż ścieżki wykonane zostało jej oświetlenie, a z terenu pod estakadami wywieziono nieczystości, gruz, wykonano też zabezpieczenie skarpy.

Do przyszłorocznego budżetu miasta Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie zawnioskował o 7 mln zł, które pozwolą na zakończenie prowadzonych prac i udostępnienie mieszkańcom w całości tej części Parku Kolejowego. Jeżeli środki zostaną zabezpieczone, możliwe będzie podpisanie umów na wykonanie psiego wybiegu, ogrodu sensorycznego, małej architektury, drewnianych podestów uzupełniających ciągi komunikacyjne, a także drewnianej pergoli i mnóstwa zaplanowanych w tym miejscu nasadzeń zieleni.

Pierwszy etap Parku Kolejowego ma zostać udostępniony mieszkańcom w 2025 roku, przed wakacjami.

Drugi etap prac będzie przebiegał na odcinku między ulicami Grzegórzecką, a Miodową. W tym etapie przewiduje się trakty pieszo-rowerowe, zieleń i boiska w rejonie obecnych kortów tenisowych KS Olsza.

Zaplanowano też trzeci etap Parku Kolejowego, już po stronie Podgórza - pod estakadą kolejową na Zabłociu. Tam też przewidywana jest ścieżka pieszo-rowerowa i mała architektura.

- Prowadzone są intensywne działania w celu pozyskania środków zewnętrznych, które pozwoliłyby na stworzenie całości zamierzenia, jakim będzie Park Kolejowy pod estakadami - informują w Zarządzie Zieleni Miejskiej w Krakowie.

Znany youtuber zatrzymany przez CBŚP

od 7 lat
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska