Park Kolejowy powstaje pod nowymi estakadami kolejowymi. Obiekty wybudowano w ramach inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe. Estakady zastąpiły nasyp kolejowy między ul. Kopernika a Miodową. Dzięki temu po ponad wieku Stare Miasto i Kazimierz mogą połączyć się z Grzegórzkami. Mają w tym pomóc ścieżki rowerowe i tereny rekreacyjne z zielenią, zaplanowane pod estakadami jako Park Kolejowy.
Na razie realizowany jest pierwszy etap Parku Kolejowego między ul. Kopernika i Grzegórzecką. Obecnie zrealizowana została praktycznie w całości betonowa ścieżka stanowiąca w głównej mierze zaplecze komunikacyjne parku. Wzdłuż ścieżki wykonane zostało jej oświetlenie, a z terenu pod estakadami wywieziono nieczystości, gruz, wykonano też zabezpieczenie skarpy.
Do przyszłorocznego budżetu miasta Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie zawnioskował o 7 mln zł, które pozwolą na zakończenie prowadzonych prac i udostępnienie mieszkańcom w całości tej części Parku Kolejowego. Jeżeli środki zostaną zabezpieczone, możliwe będzie podpisanie umów na wykonanie psiego wybiegu, ogrodu sensorycznego, małej architektury, drewnianych podestów uzupełniających ciągi komunikacyjne, a także drewnianej pergoli i mnóstwa zaplanowanych w tym miejscu nasadzeń zieleni.
Pierwszy etap Parku Kolejowego ma zostać udostępniony mieszkańcom w 2025 roku, przed wakacjami.
Drugi etap prac będzie przebiegał na odcinku między ulicami Grzegórzecką, a Miodową. W tym etapie przewiduje się trakty pieszo-rowerowe, zieleń i boiska w rejonie obecnych kortów tenisowych KS Olsza.
Zaplanowano też trzeci etap Parku Kolejowego, już po stronie Podgórza - pod estakadą kolejową na Zabłociu. Tam też przewidywana jest ścieżka pieszo-rowerowa i mała architektura.
- Prowadzone są intensywne działania w celu pozyskania środków zewnętrznych, które pozwoliłyby na stworzenie całości zamierzenia, jakim będzie Park Kolejowy pod estakadami - informują w Zarządzie Zieleni Miejskiej w Krakowie.
Znany youtuber zatrzymany przez CBŚP
