https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaj z Bieżanowa do Borku i na Ruczaj. Potrzeba tylko małego łącznika

Piotr Ogórek
Dzięki łącznikowi na Wielickiej/Nowosądeckiej, tramwaje będą mogły szybszą drogą pojechać z Ruczaju do Bieżanowa
Dzięki łącznikowi na Wielickiej/Nowosądeckiej, tramwaje będą mogły szybszą drogą pojechać z Ruczaju do Bieżanowa Andrzej Banaś / Polska Press
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje nowa trasa tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. Teoretycznie możliwe byłoby więc - dzięki niej - uruchomienie bezpośredniego połączenia z Bieżanowa przez właśnie Kurdwanów do Borku i na Ruczaj. Ale jest jedno "ale". Na skrzyżowaniu ul. Wielickiej i Nowosądeckiej tramwaje jadące z Bieżanowa nie mają technicznej możliwości skrętu w lewo. O potrzebie budowy specjalnego torowego "łącznika" na naszych łamach pisaliśmy już w zeszłym roku. Jest szansa, że w tej ważnej dla pasażerów sprawie nastąpi przełom.

WIDEO: Krótki wywiad

Patrząc na mapę połączeń tramwajowych, aż trudno uwierzyć, że do dziś nie powstał łącznik na skrzyżowaniu Wielicka/Nowosądecka. Do tej pory może nie był on bardzo potrzebny, jednak po wybudowaniu nowego połączenia tramwajowego w ramach Trasy Łagiewnickiej wydaje się on niezbędny.

Brakujący łącznik

- Brak tego łącznika to spore niedopatrzenie, gdyż nowa trasa byłaby idealna choćby pod linię z Nowego Bieżanowa, przez Nowosądecką do kampusu na Ruczaju, zbliżoną w funkcjonalności do dawnego "23" - mówi Jacek Mosakowski, twórca Platformy Komunikacyjnej Krakowa.

Obecnie, by np. dojechać tramwajem z Bieżanowa do Borku Fałęckiego, trzeba jechać ul. Wielicką, Kalwaryjską i później ul. Zakopiańską. Natomiast do pętli przy ul. Czerwone Maki trzeba przejechać ul. Wielicką, Kalwaryjską i później przez ul. Brożka.

Przejazd na wspomnianych relacjach znacznie by się skrócił, gdyby wraz z linią tramwajową z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej powstał także dodatkowy odcinek torów pozwalający na skręt tramwaju jadącego od strony Bieżanowa z ul. Wielickiej w ul. Nowosądecką.

Przygotowania do przetargu

Teraz jest w końcu szansa, że łuki tramwajowe umożliwiające skręt z Wielicką w lewo w Nowosądecką, powstaną. Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) zwrócił się bowiem do innych urzędów o wydanie warunków dla projektu budowy torów na skrzyżowaniu Nowosądeckiej z Wielicką, w relacji Nowosądecka-Prokocim, o czym poinformował Jacek Mosakowski.

- Aktualnie zbieramy niezbędną dokumentację, aby przygotować przetarg - mówi Magdalena Wasiak z ZDMK. - Staramy się o zabezpieczenie środków na ten cel, bo póki co tego zadania nie mamy w budżecie - dodaje.

Jak dodaje Magdalena Wasiak same łuki tramwajowe to nie wszystko. Do tego dojdzie niezbędna zmiana układu drogowego oraz stworzenie stacji zasilającej. - Zależy nam na zrealizowaniu tego łącznika, bo widzimy potrzebę relacji tramwajowej Kurdwanów-Bieżanów - mówi Magdalena Wasiak. Urzędnicy chcieliby, aby łącznik został wybudowany w tym samym czasie, co Trasa Łagiewnicka, czyli do końca 2021 roku.

Kraków. Blisko 45 lat temu po mieście zaczęły kursować "akwa...

Zgranie z Trasą Łagiewnicką wątpliwe

Sceptyczny, co do realizacji łącznika w tym samym czasie, co Trasa Łagiewnicka, jest jednak Jacek Mosakowski. - To mniej niż dwa lata, podjęto dopiero pierwsze kroki. Szkoda, że tak późno zajęto się tym temat, ale dobrze, że w końcu ruszyli. Może czeka nas przyjemna niespodzianka, ale patrząc na tempo innych remontów i prac w Krakowie, to jednak jestem sceptyczny - dodaje Mosakowski.

Brakujący łącznik to także pomocne rozwiązanie na wypadek awarii torowiska na ul. Wielickiej - pomiędzy ul. Limanowskiego i Dworcową. Obecnie w takiej sytuacji tramwaje jadące od strony Bieżanowa w kierunku centrum nie mają alternatywnej trasy. Jeżeli powstałby łącznik, to pojazdy mogłyby skręcać w ul. Nowosądecką, następnie dojeżdżać do Kurdwanowa, dalej nową trasą do ul. Zakopiańskiej, a stamtąd mogłyby się kierować w stronę Podgórza i centrum.

Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km (w tym siedem tuneli o łącznej długości 2,3 km), do końca 2021 r. ma powstać na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.

W ramach inwestycji powstanie też nowa linia tramwajowa, która będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej.

Kraków. Wiosną na ulice wyjedzie nowy tramwaj zasilany bez s...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

to jest niedorzeczne i absurdalne przeciez jest połaczenie przez ulice Kalwaryjską i Limanowskiego . Trzeba rondo mateczny przebudowac na dwupoziomowe i juz sie ruch tam poprawi.

Kolejnym absurdem jest połaczenie tramwaju z Zakopiańską. Sądziłem do tej pory że tramwaj pojedzie dalej do Ruczaju dopóki nie zobaczyłem rozjazdu w rejonie sanktuarium. To jest chore żeby budowac kolejne skrzyzowanie i blokowac i ograniczac przepustowość drogi tak ruchliwej. Szkoda że autostrady nie przecina. I to sie nazywa usprawnianie ruchu w mieście.

M
Msti

Szkoda że zapomnieli też żeby przy okazji trasy Łagiewnickiej zrobić linię tramwajową na całej jej długości, a nie tylko do zakopiańskiej, w efekcie nigdy w przyszłości nie będzie mogła powstać sensowna tramwajowa obwodnica centrum od strony zachodniej (przy założeniu dalszej budowy trasy Pychowickiej też z równoległym tramwajem itd).

G
Gość

Ten łącznik może ma sens (chociaż ja nie lubię tramwajów), ale pod jednym warunkiem - przebudowa skrzyżowania Wielickiej z Kamieńskiego na (przynajmniej częściowo) dwupoziomowe, by autobusy jadące Wielicką i Kamieńskiego nie stały tyle na światłach. Powinno powstać chociaż przejście podziemne. i przynajmniej jedna estakada (lewoskręt z Wielickiej w Kamieńskiego na estakadzie) i tak rozplanowane przystanki, by AUTOBUSY jechały estakadą, bez postojów na światłach.

G
Gość

O ile sobie przypominam to nie jest pomysł urzędników a jednego z czytelników.Oho,już są chętni do podpięcia sie pod pomysł .Może jakaś premia,jakiś medalik, może wyższy stołeczek u Majchrowskiego?

G
Gość
24 lutego, 14:44, Burmistrz Nowej Huty:

Dlaczego na linii 21 nie kursuje wyłącznie niskopodlogowy tabor tylko podrzucany jest tam szrot E1 z wiedeńskiej lamusowni? Skoro na linii 16 nie mogą kursować składy N8 albo EU8N to jaki problem takie tramwaje dać na drugą nowohucka linie? Czyżby pan pre-zydent zabronił?

Wrzody na du..pie tak się traktuje

S
SROkular
24 lutego, 15:57, Sokular:

A KIEDY JAKAKOLWIEK INFO O TRASIE DO GÓRKI NARODOWEJ???????????????????????? Dzienniku - czekamy

W pupsku mamy ciebie i ten brukowiec

G
Gość

Zapachniało wyborami i kiełbasą :) rozliczcie najpierw obietnice złożone przed poprzednimi!

S
Sokular

A KIEDY JAKAKOLWIEK INFO O TRASIE DO GÓRKI NARODOWEJ???????????????????????? Dzienniku - czekamy

O
Oh, joy! :D

Będzie można z jednego blokowiska bezpośrednio przejechać tramwajem na inne blokowisko.

B
Burmistrz Nowej Huty

Dlaczego na linii 21 nie kursuje wyłącznie niskopodlogowy tabor tylko podrzucany jest tam szrot E1 z wiedeńskiej lamusowni? Skoro na linii 16 nie mogą kursować składy N8 albo EU8N to jaki problem takie tramwaje dać na drugą nowohucka linie? Czyżby pan pre-zydent zabronił?

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska