https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaj z Bieżanowa do Borku i na Ruczaj. Potrzeba tylko małego łącznika

Piotr Ogórek
Dzięki łącznikowi na Wielickiej/Nowosądeckiej, tramwaje będą mogły szybszą drogą pojechać z Ruczaju do Bieżanowa
Dzięki łącznikowi na Wielickiej/Nowosądeckiej, tramwaje będą mogły szybszą drogą pojechać z Ruczaju do Bieżanowa Andrzej Banaś / Polska Press
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje nowa trasa tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. Teoretycznie możliwe byłoby więc - dzięki niej - uruchomienie bezpośredniego połączenia z Bieżanowa przez właśnie Kurdwanów do Borku i na Ruczaj. Ale jest jedno "ale". Na skrzyżowaniu ul. Wielickiej i Nowosądeckiej tramwaje jadące z Bieżanowa nie mają technicznej możliwości skrętu w lewo. O potrzebie budowy specjalnego torowego "łącznika" na naszych łamach pisaliśmy już w zeszłym roku. Jest szansa, że w tej ważnej dla pasażerów sprawie nastąpi przełom.

WIDEO: Krótki wywiad

Patrząc na mapę połączeń tramwajowych, aż trudno uwierzyć, że do dziś nie powstał łącznik na skrzyżowaniu Wielicka/Nowosądecka. Do tej pory może nie był on bardzo potrzebny, jednak po wybudowaniu nowego połączenia tramwajowego w ramach Trasy Łagiewnickiej wydaje się on niezbędny.

Brakujący łącznik

- Brak tego łącznika to spore niedopatrzenie, gdyż nowa trasa byłaby idealna choćby pod linię z Nowego Bieżanowa, przez Nowosądecką do kampusu na Ruczaju, zbliżoną w funkcjonalności do dawnego "23" - mówi Jacek Mosakowski, twórca Platformy Komunikacyjnej Krakowa.

Obecnie, by np. dojechać tramwajem z Bieżanowa do Borku Fałęckiego, trzeba jechać ul. Wielicką, Kalwaryjską i później ul. Zakopiańską. Natomiast do pętli przy ul. Czerwone Maki trzeba przejechać ul. Wielicką, Kalwaryjską i później przez ul. Brożka.

Przejazd na wspomnianych relacjach znacznie by się skrócił, gdyby wraz z linią tramwajową z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej powstał także dodatkowy odcinek torów pozwalający na skręt tramwaju jadącego od strony Bieżanowa z ul. Wielickiej w ul. Nowosądecką.

Przygotowania do przetargu

Teraz jest w końcu szansa, że łuki tramwajowe umożliwiające skręt z Wielicką w lewo w Nowosądecką, powstaną. Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) zwrócił się bowiem do innych urzędów o wydanie warunków dla projektu budowy torów na skrzyżowaniu Nowosądeckiej z Wielicką, w relacji Nowosądecka-Prokocim, o czym poinformował Jacek Mosakowski.

- Aktualnie zbieramy niezbędną dokumentację, aby przygotować przetarg - mówi Magdalena Wasiak z ZDMK. - Staramy się o zabezpieczenie środków na ten cel, bo póki co tego zadania nie mamy w budżecie - dodaje.

Jak dodaje Magdalena Wasiak same łuki tramwajowe to nie wszystko. Do tego dojdzie niezbędna zmiana układu drogowego oraz stworzenie stacji zasilającej. - Zależy nam na zrealizowaniu tego łącznika, bo widzimy potrzebę relacji tramwajowej Kurdwanów-Bieżanów - mówi Magdalena Wasiak. Urzędnicy chcieliby, aby łącznik został wybudowany w tym samym czasie, co Trasa Łagiewnicka, czyli do końca 2021 roku.

Kraków. Blisko 45 lat temu po mieście zaczęły kursować "akwa...

Zgranie z Trasą Łagiewnicką wątpliwe

Sceptyczny, co do realizacji łącznika w tym samym czasie, co Trasa Łagiewnicka, jest jednak Jacek Mosakowski. - To mniej niż dwa lata, podjęto dopiero pierwsze kroki. Szkoda, że tak późno zajęto się tym temat, ale dobrze, że w końcu ruszyli. Może czeka nas przyjemna niespodzianka, ale patrząc na tempo innych remontów i prac w Krakowie, to jednak jestem sceptyczny - dodaje Mosakowski.

Brakujący łącznik to także pomocne rozwiązanie na wypadek awarii torowiska na ul. Wielickiej - pomiędzy ul. Limanowskiego i Dworcową. Obecnie w takiej sytuacji tramwaje jadące od strony Bieżanowa w kierunku centrum nie mają alternatywnej trasy. Jeżeli powstałby łącznik, to pojazdy mogłyby skręcać w ul. Nowosądecką, następnie dojeżdżać do Kurdwanowa, dalej nową trasą do ul. Zakopiańskiej, a stamtąd mogłyby się kierować w stronę Podgórza i centrum.

Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km (w tym siedem tuneli o łącznej długości 2,3 km), do końca 2021 r. ma powstać na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.

W ramach inwestycji powstanie też nowa linia tramwajowa, która będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej.

Kraków. Wiosną na ulice wyjedzie nowy tramwaj zasilany bez s...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

to jest niedorzeczne i absurdalne przeciez jest połaczenie przez ulice Kalwaryjską i Limanowskiego . Trzeba rondo mateczny przebudowac na dwupoziomowe i juz sie ruch tam poprawi.

Kolejnym absurdem jest połaczenie tramwaju z Zakopiańską. Sądziłem do tej pory że tramwaj pojedzie dalej do Ruczaju dopóki nie zobaczyłem rozjazdu w rejonie sanktuarium. To jest chore żeby budowac kolejne skrzyzowanie i blokowac i ograniczac przepustowość drogi tak ruchliwej. Szkoda że autostrady nie przecina. I to sie nazywa usprawnianie ruchu w mieście.

M
Msti

Szkoda że zapomnieli też żeby przy okazji trasy Łagiewnickiej zrobić linię tramwajową na całej jej długości, a nie tylko do zakopiańskiej, w efekcie nigdy w przyszłości nie będzie mogła powstać sensowna tramwajowa obwodnica centrum od strony zachodniej (przy założeniu dalszej budowy trasy Pychowickiej też z równoległym tramwajem itd).

G
Gość

Ten łącznik może ma sens (chociaż ja nie lubię tramwajów), ale pod jednym warunkiem - przebudowa skrzyżowania Wielickiej z Kamieńskiego na (przynajmniej częściowo) dwupoziomowe, by autobusy jadące Wielicką i Kamieńskiego nie stały tyle na światłach. Powinno powstać chociaż przejście podziemne. i przynajmniej jedna estakada (lewoskręt z Wielickiej w Kamieńskiego na estakadzie) i tak rozplanowane przystanki, by AUTOBUSY jechały estakadą, bez postojów na światłach.

G
Gość

O ile sobie przypominam to nie jest pomysł urzędników a jednego z czytelników.Oho,już są chętni do podpięcia sie pod pomysł .Może jakaś premia,jakiś medalik, może wyższy stołeczek u Majchrowskiego?

G
Gość
24 lutego, 14:44, Burmistrz Nowej Huty:

Dlaczego na linii 21 nie kursuje wyłącznie niskopodlogowy tabor tylko podrzucany jest tam szrot E1 z wiedeńskiej lamusowni? Skoro na linii 16 nie mogą kursować składy N8 albo EU8N to jaki problem takie tramwaje dać na drugą nowohucka linie? Czyżby pan pre-zydent zabronił?

Wrzody na du..pie tak się traktuje

S
SROkular
24 lutego, 15:57, Sokular:

A KIEDY JAKAKOLWIEK INFO O TRASIE DO GÓRKI NARODOWEJ???????????????????????? Dzienniku - czekamy

W pupsku mamy ciebie i ten brukowiec

G
Gość

Zapachniało wyborami i kiełbasą :) rozliczcie najpierw obietnice złożone przed poprzednimi!

S
Sokular

A KIEDY JAKAKOLWIEK INFO O TRASIE DO GÓRKI NARODOWEJ???????????????????????? Dzienniku - czekamy

O
Oh, joy! :D

Będzie można z jednego blokowiska bezpośrednio przejechać tramwajem na inne blokowisko.

B
Burmistrz Nowej Huty

Dlaczego na linii 21 nie kursuje wyłącznie niskopodlogowy tabor tylko podrzucany jest tam szrot E1 z wiedeńskiej lamusowni? Skoro na linii 16 nie mogą kursować składy N8 albo EU8N to jaki problem takie tramwaje dać na drugą nowohucka linie? Czyżby pan pre-zydent zabronił?

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska