Kraków. Tramwaje pojadą ulicą Lema? Niejasne plany urzędników w sprawie budowy nowej linii

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W wykazie umów zawartych przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa w trzecim kwartale 2019 r. znajduje się zlecenie na przygotowanie studium trasy tramwajowej wzdłuż ul. Lema - pomiędzy ul. Mogilską a al. Pokoju. Eksperci potwierdzają, że taka trasa jest potrzebna. Nam urzędnicy odpowiadają jednak, że... to rozwiązanie nie ma uzasadnienia, bowiem w niedużej odległości (ok. 1 km) pomiędzy al. Pokoju i Jana Pawła II planowane jest nowe połączenie tramwajowe wzdłuż ul. Nowohuckiej.

WIDEO: Krótki wywiad

"Koordynowanie na poziomie gminy prac dotyczących przygotowania studium trasy tramwajowej wzdłuż ul. Lema pomiędzy ul. Mogilską a aleją Pokoju w Krakowie" - takie zadanie znalazło się w wykazie umów zawartych przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa w trzecim kwartale 2019 r.

Temat tego zadania obejmuje także "koordynowanie prac zespołu zaangażowanego w opracowanie wniosku o finansowanie ze środków unijnych w modelu hybrydowym projektu Krakowski Szybki Tramwaj etap IV". Umowa opiewa na kwotę 36,9 tys. zł i została podpisana w połowie lipca tego roku z firmą ZR Projekt Kraków. Zadanie ma zostać wykonane do końca roku.

Taka informacja ucieszyła miłośników komunikacji. - Oczywiście to tylko wstępny budżet na zaczęcie tematu i zbadanie, czy wybudowanie takiej linii jest możliwe, jednak i tak jest to świetna wiadomość – do tej pory nie mówiło się o tej trasie, mimo że jej przydatność byłaby niewątpliwie duża - komentuje Jacek Mosakowski, jeden z założycieli Platformy Komunikacyjnej Krakowa.

Jego zdaniem linia wzdłuż ul. Lema bardzo przydałaby się w obsłudze wszelkich większych wydarzeń w Tauron Arenie Kraków – liczni odwiedzający nie musieliby chodzić pieszo do przystanków na al. Pokoju czy przy ul. Mogilskiej, tylko mogliby wsiąść do tramwaju przed samą halą widowiskowo-sportową.

- Druga zaleta jest nawet ważniejsza. To dodatkowe spięcie istniejących tras, zapewniające większą niezawodność sieci w przypadku awarii czy innych zatrzymań. Dziś, w przypadku utrudnień np. na Mogilskiej, cały ten ciąg, od ronda Czyżyńskiego do Mogilskiego, traci dostęp do tramwajów. Dzięki wybudowaniu łącznika na ul. Lema byłoby możliwe utrzymanie przejazdu - komentuje Jacek Mosakowski. - Sprawa będzie tym ważniejsza po oddaniu trasy tramwajowej Mistrzejowice – Dobrego Pasterza – Meissnera – Wieczysta, a odcinek wzdłuż ul. Lema byłby po prostu jej przedłużeniem. To istotne również w kontekście ograniczonej przepustowości ul. Mogilskiej – bez trasy na ul. Lema, wszystkie tramwaje z Czyżyn i Meissnera mogą się tam nie zmieścić - dodaje.

Podobnie myślą naukowcy specjalizujący się w temacie transportu. - Trudno zrozumieć, dlaczego – jeśli już postawiono na tramwaj w ul. Meissnera – to nie ma on kontynuacji w ul. Lema. Przecież aż się prosi, żeby choćby ze względów niezawodnościowych zapewnić połączenie pomiędzy al. Pokoju i al. Jana Pawła II. Nie wiem, jak można było nie pomyśleć o takiej oczywistości - mówił nam niedawno Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej.

Zapytaliśmy więc ZDMK, na jakim etapie są przygotowania nowej linii wzdłuż ul. Lema. W ZDMK odpowiedziano nam: - Tramwaj wzdłuż ul. Lema nie znalazł uzasadnienia z uwagi na to, że w niedużej odległości (ok. 1 km) pomiędzy ulicami: aleją Pokoju i aleją Jana Pawła II planowane jest nowe połączenie tramwajowe w ul. Nowohuckiej (tym samym tramwaj w ul. Lema zdublowałby to połączenie). ZDMK realizuje inwestycje zapisane w budżecie miasta Krakowa. Te „większe” inwestycje (odcinki obwodnic, nowe odcinki torowisk tramwajowych), zwykle mają również uzasadnienie w dokumentach planistycznych gminy. Brak uwzględnienia połączenia tramwajowego wzdłuż ul. Lema w tych dokumentach, pozwala stwierdzić, że takie połączenie nie było analizowane.

Taką odpowiedzią zaskoczony jest Jacek Mosakowski. - Potrzebne są obie linie, tak ta wzdłuż ul. Nowohuckiej, jak i trasa wzdłuż ul. Lema - zaznacza jeden z założycieli Platformy Komunikacyjnej Krakowa.

Czytaj także

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dan
21 grudnia, 9:03, Sokular:

Niejasne i zaskakujące decyzje inwestycyjne,czyżby i tam maczał palce arcybiskup???? bo Łagiewnicka ma priorytet

Weź się w.a.l.... Może Sam papież, naczelny rabin, Putin...

D
Dan
20 grudnia, 20:40, Gość:

Sami nie wiedzą, gdzie wcisnąć tramwaje a jakoś nie chcą autobusom dać "zielonej fali". Niech dadzą "zieloną falę" autobusom a tramwaje to przekleństwo Krakowa.

Tia.... Masz zieloną falę/bus pas na Kamieńskiego i cholerne korki już na Wielickiej

S
Sokular

Niejasne i zaskakujące decyzje inwestycyjne,czyżby i tam maczał palce arcybiskup???? bo Łagiewnicka ma priorytet

G
Gość

w ulicę Lema najlepiej wpuścić TIR-y, usunąć Arenę i oddać teren po kolejne zabetonowanie

G
Gość
20 grudnia, 18:46, Hutas:

Zgadzam się, niepotrzebna inwestycja na odcinku, który spacerkiem można pokonać w mniej, niż 10 minut, a z obu stron mamy ważne linie tramwajowe. W imię czego robić taką nitkę? Żeby mieszkańcy tych nawalonych tam na kupę kurników mieli do przejścia na przystanek 50 metrów zamiast 500? W takim razie priorytet powinno mieć zapewnienie bliskości tramwaju ludziom, którzy dzieli do niego kilka kilometrów.

Dziennik polski jak zwykle promuje bzdury,pierdoły,głupoty

G
Gość

Sami nie wiedzą, gdzie wcisnąć tramwaje a jakoś nie chcą autobusom dać "zielonej fali". Niech dadzą "zieloną falę" autobusom a tramwaje to przekleństwo Krakowa.

D
Dan

Oczywiście że jest potrzebna linia na ul. Lema. Nie chodzi o Tauron Arenę. W razie awarii/wypadku z udziałem tramwaju na al.Pokoju/Jana Pawła II można przekierować alternatywnie....

Tak więc to są jakieś "duby smalone", że nie potrzeba.... Dziwię się krótkowzroczności radnych że tego nie było w projekcie gdy budowano ul. Lema

H
Hutas

Zgadzam się, niepotrzebna inwestycja na odcinku, który spacerkiem można pokonać w mniej, niż 10 minut, a z obu stron mamy ważne linie tramwajowe. W imię czego robić taką nitkę? Żeby mieszkańcy tych nawalonych tam na kupę kurników mieli do przejścia na przystanek 50 metrów zamiast 500? W takim razie priorytet powinno mieć zapewnienie bliskości tramwaju ludziom, którzy dzieli do niego kilka kilometrów.

B
Burmistrz Nowej Huty

Czyli kolejna kampania wyborcza rozpoczęta bo jak wiadomo jeszcze jedna kadencja do wzięcia. Za chwilę pojawia się zapewne wizualizacje tych linii i pakiet różnych obietnic dla naiwnych. Ciekawe czy pan pre-zydent przygotował już kolejne ekspertyzy dotyczące metra? Obecne studium trafi przecież do kosza bo sugeruje budowę podziemnej kolejki

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3