W najbliższym czasie planujemy podpisać z wykonawcą dokument odbioru inwestycji, tak by nie była już placem budowy. Dzięki temu znów mogłaby tam funkcjonować strefa płatnego parkowania. Obiór odbyłby się jednak z uwagami, dotyczącymi konieczności wykonania poprawek, głównie chodzi o nierówności płyt torowych. Zdaniem wykonawcy wszystko jest w porządku, a według nas tak nie jest. Zlecimy więc zewnętrzną ekspertyzę w celu rozstrzygnięcia
- informuje Michał Pyclik z ZDMK.
Do końca wyjaśnienia kwestii poprawek na ul. Krakowskiej ZDMK nie rozliczy więc w pełni inwestycji. - Do wypłacenia wykonawcy pozostało jeszcze kilkanaście milionów - przyznaje Michał Pyclik.
Ruch samochodowy wrócił na ul. Krakowską 24 listopada 2020 r., a tramwajowy nieco wcześniej - w połowie sierpnia ubiegłego roku. Ta ulica formalnie nadal jest placem budowy, co nie przeszkadza, by jeździły po niej tramwaje i samochody.
Kraków. Rozbudowa ulicy Igołomskiej. Zobacz postępy prac [ZDJĘCIA]
Przypomnijmy, że modernizacja ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego rozpoczęła się pod koniec marca 2019 roku. Początkowo planowano zakończenie prac na koniec stycznia 2020 roku. W 2019 roku plany pokrzyżowały prace archeologiczne.
Na początku 2020 roku urzędnicy przedstawili nowy harmonogram, według którego na początku maja zaplanowano uruchomienie połączenia tramwajowego ul. Dietla z ul. Stradom (ostatecznie tramwaje pojechały tą trasą 31 maja 2020 roku). Następnie od początku lipca przywrócony miał zostać ruch na całej ul. Krakowskiej wraz z oddaniem do użytku mostu Piłsudskiego.
Od marca 2020 r. pojawiły się jednak problemy spowodowane pandemią koronawirusa - wiosną na czas nie dotarły materiały z Włoch, były też ubytki kadrowe, ponieważ część pracowników z Ukrainy opuściło Polskę.
Pod koniec maja zeszłego roku podczas prac na ul. Krakowskiej odkryto kolejny fragment dawnego mostu. Oznaczało to interwencję służb konserwatorskich.
Później pojawiły się problemy z nawierzchnią. Wyszło na jaw, że wykonawcy przebudowy ul. Krakowskiej na jej części wylali beton i starali się zrobić tak, by przypominał fabryczne płyty. To im się nie udało i musieli skuć nawierzchnię. Okazuje się, że nadal jest z tym problem i na odcinkach - zdaniem ZDMK - nawierzchnia jest nierówna.
Na przyczyny opóźnień wykonawca prac wskazywał lockdown spowodowany pandemią COVID-19, jak również odkrycia archeologiczne, których dokonano podczas robót, co za każdym razem wymagało wstrzymania prac związanych z przebudową drogi, do czasu przeprowadzenia stosownych działań konserwatorsko-archeologicznych.
W ramach przebudowy ul. Krakowskiej przede wszystkim poszerzone zostały chodniki - piesi zyskali więcej przestrzeni. Automatycznie zwężono jednak samą jezdnię dla samochodów. Liczba miejsc parkingowych zmniejszyła się o około 20 proc. Wybudowane zostały jednak zatoki parkingowe dla aut. W związku ze zmianami tramwaje i samochody na znacznej części ul. Krakowskiej korzystają ze wspólnych pasów ruchu. Wzdłuż chodników zasadzono zieleń.
Wykonawcą przebudowy ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego i skrzyżowaniem ul. Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej była firma Trakcja SA. w konsorcjum z Comsa S.A.U.
FLESZ - Ford zamierza produkować wyłącznie auta elektryczne
