Nasza Loteria

Kraków. Urząd się ugina. Nowe propozycje opłat za śmieci. Cztery opcje do wyboru, m.in. za metr, za zużycie wody

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Segregacja śmieci będzie teraz obowiązkowa
Segregacja śmieci będzie teraz obowiązkowa jacek smarz / polska press
Kraków szykuje się do wprowadzenia nowych stawek za wywóz śmieci. Dotychczasowa propozycja prezydenta Jacka Majchrowskiego spotkała się z ogromną krytyką. Teraz urzędnicy przedstawili nowe propozycje. Są bardziej sprawiedliwe i zakładają różne warianty, m.in. od metrażu domu lub mieszkania, zużycia wody, a także od liczby osób zamieszkujących dane mieszkanie czy dom.

WIDEO: Krótki wywiad

Od podwyżek za wywóz śmieci nie uciekniemy, ponieważ zmiany w przepisach przełożyły się na wyższe koszty całego systemu gospodarowania odpadami. Z około 200 mln zł w 2018 roku koszty te skoczyły w zeszłym roku do 229 mln zł, a w tym sięgną 256 mln.

Dotychczasowe projekt uchwały dotyczącej opłaty zakładał, że już nie liczyłoby się, ile osób mieszka w danym gospodarstwie domowym. Opłata miałaby być ustalana od gospodarstwa domowego - z podziałem tylko na typ zabudowy: jednorodzinną i wielorodzinną. Wynosiłaby odpowiednio 59 i 49 zł miesięcznie. Dla samotnych oznaczało to ponad 300 proc. obecnej opłaty - bo teraz płacą 15 zł na miesiąc.

Na takie propozycje nie chcieli przystać ani radni, ani spółdzielnie mieszkaniowe. Dlatego urzędnicy zaproponowali nowe propozycje naliczania opłat. Oto nowe warianty:

od osoby:

  • wariant I: koszt miesięczny systemu na jedną osobę 29,00 zł
  • wariant II: zabudowa jednorodzinna 36,00 zł od jednej osoby / zabudowa wielorodzinna 27,00 zł od jednej osoby

od ilości zużytej wody: stawka za 1 m3 wody: 8,10 zł
od gospodarstwa domowego: zabudowa jednorodzinna 59,00 zł / zabudowa wielorodzinna 49,00 zł
od powierzchni mieszkalnej:

  • wariant I: stawka za 1 m2 0,85 zł
  • wariant II: od metrażu:
  • < 40 m2 0,97 zł
  • za kolejne metry w przedziałach:
  • 40–80 m2 0,85 zł
  • 80–120 m2 0,65 zł
  • ≥ 120 m2 0,01 zł

Przykłady: w przypadku gospodarstwa o powierzchni 45 m2 opłata wyniesie: 0,97 zł x 40 + 0,85 x 5 = 43,05 zł.

W przypadku gospodarstwa o powierzchni 121 m2 opłata wyniesie: 0,97 zł x 40 + 0,85 x 40 + 0,65 zł x 40 + 1 x 0,01 zł = 98,81 zł.

Zmiana systemu opłat za śmieci jest nieuchronna z powodu zmian przepisów krajowych, które weszły w życie w zeszłym roku. Ustaw daje samorządom rok na dostosowanie się do nowych przepisów (do 6 września 2020 r.). Zgodnie z jej zapisami, wszyscy właściciele nieruchomości zobowiązani będą do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, co spowoduje m.in. wyższe koszty transportu odpadów. W skali Krakowa to ponad 20 mln zł rocznie. Rosną też wymagania dotyczące poziomu recyklingu odpadów w gminach (40 proc. w 2019 roku, 50 proc. w 2020 roku, 65 proc. w 2035 roku), a za niedostosowanie się do przepisów gminy będą płacić kary.

Wydatki na funkcjonowanie systemu rosną z roku na rok. W 2018 r. pochłonęły w Krakowie ponad 197 mln zł, w 2019 – 226 mln zł, a szacunki na 2020 r. wskazują, że wyniosą one ok. 256 mln zł, czyli o około 15 proc. więcej niż w roku poprzednim. Zgodnie z przepisami, system gospodarki odpadami musi się samodzielnie finansować. Gmina nie może z własnego budżetu dopłacać do tego systemu. W związku z tym zaproponowano kilka metod obliczania stawek za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Projekty uchwał zostaną przedstawione Radzie Miasta Krakowa na sesji 26 lutego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze 82

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zdjdjd
19 lutego, 20:50, Gość:

Opłata za wodę musi zależeć od tego, czy dają nam wodę, czy śmierdzący co jakiś czas chemikaliami syf o wyglądzie!!! wody. Coś takiego potrafi lecieć od lat z kranu np w Grębałowie. I to bez względu na to, czy to ta ulica, czy inna. Ludzie dostają od tego pokrzywki, ciężkiej egzemy, a nie jak wielu sądzi, od płynu do mycia naczyń. Ciężko to było uchwycić, bo raz coś takiego leciało i leci, a raz nie. Więc człowiek był przekonany, że to od płynu do mycia naczyń, gdy akurat go zmienił i taką "wodę" puścili w kranach. A tu pewnego dnia szok! Po włożeniu rąk pod taka "wodę" od razu pojawiła się wysypka, pieczenie skóry, okropna suchość i pękanie. A potem żmudne leczenie u dermatologa. Odkąd to woda powoduje coś takiego?! Woda to ciecz neutralna, nie ma prawa uczulać. Oni też tam wiedzą o co chodzi, bo moja pani dr będąca ordynatorem jednego z oddziałów w szpitalu o tym też wiedziała, że od wody w tym mieście też ludzie chorują na alergię, a nie tylko od smogu, czy pyłków itd . Ludzie muszą to leczyć sterydami, po czym gdy znowu to się ludziom tu puści w kranach, to znowu powtórka z atakiem na skórze. Nie da się normalnie żyć, bo ręce są chore. Robią się rany, bo potwornie sucha od tego skóra pęka. Za to chcą nam podnieść opłaty? Czy tam, gdzie leci zawsze faktycznie woda i to taka, że można ją pić prosto z kranu? Gdy tak potwornie cuchła chemikaliami to mąż tam do nich dzwonił i pan przyznał, że "musieli dodać więcej chemii, bo taka jest potrzeba". Nie dość, że od lat okresowo i niespodziewanie funduje nam się ciężką egzemę puszczając nam coś takiego w kranach, to jeszcze mamy za ten syf płacić tak samo jak tam, gdzie zawsze leci woda taka jak powinna???? Jeśli mamy płacić za wodę, to proszę nam przesyłać wodę.

19 lutego, 23:35, Gość:

To się wyprowadź

Odpowiedz na poziomie umysłowym :)

K
Kurkuma

Czy można wypisać sie po podstępnie moim zdaniem wprowadzeniu zintegrowanego systemu gosapodarki odpadami? Miał być wolny rynek, konkurencja a okazuje się że to zaczyna wygladać jak mafijny układ zdzierania haraczu bez możliwości wycofania sie... Tak czy nie? Czy wladzy miasta zależy na tanszych czy droższych oplatach? Przez lata obiecywano że bedzie taniej a ludzi nakłaniało sie poprzez media żeby popierać działania i jak to się kończy ? Tak sie kończy siedzenie w domu w czasie wyborow i liczenie że prezydent czy rada miasta czy radni lub inny urzędnik za was zalatwi sprawy

G
Gość
19 lutego, 21:32, Gość:

Rok od wyborów samorządowych: Koalicja PO-SLD podwyższyła ceny biletów MPK, parkowania teraz śmieci. Zatrudniono kilkudziesięciu działaczy PO na NOWOUTWORZINYCH stanowiskach.

Nie broniąc JM - śmieci poleciały w górę drastycznie w całej Polsce na skutek tego, co zrobił PiS. Zrobiono kolejną ustawę-bubel. I do tej ustawy-bubla - produkowane są kolejne lokalne dziadowskie rozwiązania.

B
Bogna

Jeśli podniesiecie od m3 wody, to zapomnijcie o tym, ze będzimy wam oddawać umyte kubki, pojemniki po mleku, czy inne plastiki. Szkło tj. butelki, słoiki również oddaję wam czyściutkie, ale do tego używa się wody, gdyby ktoś nie wiedział.

j
ja
20 lutego, 10:47, Gość:

Niemcy bezprawnie wywożą śmieci do Polski a my je utylizujemy, za nasz pieniądze. Tak Jarek z ekipą goni Niemcy.

dalej glosujcie na pis

G
Gość
20 lutego, 15:32, Gość:

dlaczego nie napiszecie że ta bandycka ustawa to efekt lobbingu w rządzie mafii śmieciowej? Kto na tym zarabia, nie widać?

to prawda

O
O
20 lutego, 15:32, Gość:

dlaczego nie napiszecie że ta bandycka ustawa to efekt lobbingu w rządzie mafii śmieciowej? Kto na tym zarabia, nie widać?

Bo nie wolno o tym głośno mówić

G
Gość
19 lutego, 20:30, Gość:

Studenci i Ukraińcy nie są nigdzie zgłoszeni, odpada wariant od ilości mieszkańców. Ilośc zużytej wody najbardziej sprawiedliwa.

19 lutego, 20:44, Pierdoły gadasz!:

Bzdura. Może myjesz się raz na 3-4 dni. Ja myję się przynajmniej 2 razy dziennie. Lubię dbać o higienę. I zarówno takich jak ty jak i takich jak ja jest pełno. I to ma być sprawiedliwe? A jeżeli chcesz liczyć od ilości wody to należy wrócić do systemu jaki był w PRLu. Brak wodomierzy w mieszkaniach a na każdego lokatora przypisane było 6m3 w miesiącu. A ile ktoś zużył cy 3m3 czy 15m3 to jego sprawa. I wtedy będzie sprawiedliwie.

20 lutego, 9:58, Gość:

Sprawiedliwie ? Jeden zużywa 2 a drugi 10m3 wody a płacą tyle samo. Co w tym sprawiedliwego ? Wyjeżdża ktoś na wakacje i go nie ma 2 miechy a Ty się kąpiesz 2 razy dziennie, a płacicie tyle samo, no to ciekawe pojecie sprawiedliwości masz.

co ty gadasz za pierdoły? A od czego wodomierze? Pod mostem mieszkasz?

G
Gość

dlaczego nie napiszecie że ta bandycka ustawa to efekt lobbingu w rządzie mafii śmieciowej? Kto na tym zarabia, nie widać?

G
Gość

Niemcy bezprawnie wywożą śmieci do Polski a my je utylizujemy, za nasz pieniądze. Tak Jarek z ekipą goni Niemcy.

G
Gość

Duda chce dołożyć emerytom, więc Jacuś się stara.

G
Gość
19 lutego, 17:46, Gość:

Jeszce w listopadzie była nadwyżka 20 mln i chciano ją wydać na druk ulotek. Potem zatrudniono działaczy PO... Dzisiaj podwyżki.

Od lat nie ma zimy, gdzie zaoszczędzona kasa.

G
Gość
19 lutego, 20:30, Gość:

Studenci i Ukraińcy nie są nigdzie zgłoszeni, odpada wariant od ilości mieszkańców. Ilośc zużytej wody najbardziej sprawiedliwa.

Puknij się w pałę.

G
Gość
19 lutego, 16:57, Elpol3:

A może po prostu MPO będzie sprzedawać worki i tylko w tych workach śmieci będą odbierane? Kto ile worków zapełni tyle zapłaci. Sprawiedliwe i wprost proporcjonalne do ilości śmieci, a nie jakichś wydumanych parametrów.

19 lutego, 18:19, psesiek:

To się nie sprawdzi. Ludziska będą wywozić do lasu albo do śmietników ulicznych.

19 lutego, 19:03, Elpol3:

W takim razie po co są znaki drogowe, przecież i tak ludzie przekraczają prędkość. Wyrzucanie śmieci nie spakowanych byłoby wykroczeniem i tyle. Dyskutujemy o uczciwych opłatach za śmieci, a nie marginesie patologii, która nie chce płacić (czytaj, w jakimś sensie po prostu kradnie).

Podrzucanie komuś, wyrzucanie do rowu, czy też spalanie śmieci to nie margines. Mówimy o realnym rozwiązaniu problemu a nie teoretycznym.

G
Gość
19 lutego, 20:30, Gość:

Studenci i Ukraińcy nie są nigdzie zgłoszeni, odpada wariant od ilości mieszkańców. Ilośc zużytej wody najbardziej sprawiedliwa.

19 lutego, 20:44, Pierdoły gadasz!:

Bzdura. Może myjesz się raz na 3-4 dni. Ja myję się przynajmniej 2 razy dziennie. Lubię dbać o higienę. I zarówno takich jak ty jak i takich jak ja jest pełno. I to ma być sprawiedliwe? A jeżeli chcesz liczyć od ilości wody to należy wrócić do systemu jaki był w PRLu. Brak wodomierzy w mieszkaniach a na każdego lokatora przypisane było 6m3 w miesiącu. A ile ktoś zużył cy 3m3 czy 15m3 to jego sprawa. I wtedy będzie sprawiedliwie.

Sprawiedliwie ? Jeden zużywa 2 a drugi 10m3 wody a płacą tyle samo. Co w tym sprawiedliwego ? Wyjeżdża ktoś na wakacje i go nie ma 2 miechy a Ty się kąpiesz 2 razy dziennie, a płacicie tyle samo, no to ciekawe pojecie sprawiedliwości masz.

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska