https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: Urząd stara się o metro

Piotr Tymczak
Krakowscy urzędnicy złożyli w Ministerstwie Infrastruktury wniosek o dofinansowanie z pieniędzy unijnych opracowania studium wykonalności budowy pierwszej linii metra. Ma prowadzić z Nowej Huty przez centrum Krakowa do Bronowic. Konieczne są dodatkowe analizy: archeologiczne i geologiczne oraz ocena ryzyka ekonomicznego. Na to wszystko potrzeba około 30 mln zł.

- Dofinansowanie unijne może wynieść do 85 procent. Jeżeli je otrzymamy, to cała dokumentacja powinna powstać do końca 2015 roku - informuje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

22 maja przedstawiciele Krakowa po raz pierwszy zaprezentowali w Ministerstwie Infrastruktury koncepcję pierwszej linii metra o długości około 19 km. - Jeden z dyrektorów departamentu powiedział, że projekt jest ciekawy i można byłoby go realizować - podkreśla wiceprezydent Trzmiel.

W ministerstwie zasugerowano też krakowskiej delegacji, by zabiegała o pieniądze na przygotowanie budowy metra z funduszy unijnych, które powinny być rozliczone do końca 2015 roku, a nie zostały jeszcze wykorzystane. Tak też urzędnicy zrobili. Trzmiel liczy na to, że odpowiedź będzie w sierpniu lub wrześniu. Wtedy można byłoby ogłosić przetarg na opracowanie studium wykonalności. Dałoby ono odpowiedź na pytanie, jaki ma być ostateczny przebieg pierwszej linii metra. Na razie powstała wstępna koncepcja w dwóch wariantach (patrz mapka).

Rozważa się wybudowanie metra za pieniądze unijne i prywatne. Kilka firm jest tym zainteresowanych. Na razie ujawniła się jedna - francuski Alstom, który proponuje linię metra za 6 mld zł i finansowanie jej w połowie. Ostatecznie o tym, kto zrealizuje tę inwestycję, zadecydowałby przetarg.

Na razie urzędnicy sondowali w ministerstwie, jakie są szanse na pozyskanie z UE drugiej połowy kwoty potrzebnej na budowę metra. W puli pieniędzy unijnych, które mają być wydane w latach 2014-2020, na miejski transport szynowy przewidziano 1,4 mld euro do podziału na cały kraj. Na metro to nie wystarczy, więc w ministerstwie zaproponowano, by Kraków zabiegał o dofinansowanie ze znacznie większej puli pieniędzy rezerwowanych na rozwój kolei. Trzeba byłoby je rozliczyć do 2022 roku. Alstom zakłada, że budowa metra potrwa cztery lata. Powinna się więc rozpocząć nie później niż w 2018 roku.

- Jeżeli będzie wola polityczna budowy metra w Krakowie, to znajdą się na to środki - uważa wiceprezydent Trzmiel.

WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE "CZY JESTEŚ PRAWDZIWYM KRAKUSEM?"

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 41

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

X
Xoxo
Ejże bez przesady.. Z borku fałęckiego znacznie łatwiej i szybciej jest dostać się do miasta niż z Kurdwanowa.. Skąd powinno biec metro.. Kurdwanów - Bronowice (Lub dalej) oraz Nowa Huta - Kryspinów, z możliwością przesiadki na kolej co by można do lotniska dojechać. To były by świetne połączenia. Nie to coś.
X
Xoxo
Ejże bez przesady.. Z borku fałęckiego znacznie łatwiej i szybciej jest dostać się do miasta niż z Kurdwanowa.. Skąd powinno biec metro.. Kurdwanów - Bronowice (Lub dalej) oraz Nowa Huta - Kryspinów, z możliwością przesiadki na kolej co by można do lotniska dojechać. To były by świetne połączenia. Nie to coś.
X
Xoxo
Ejże bez przesady.. Z borku fałęckiego znacznie łatwiej i szybciej jest dostać się do miasta niż z Kurdwanowa.. Skąd powinno biec metro.. Kurdwanów - Bronowice (Lub dalej) oraz Nowa Huta - Kryspinów, z możliwością przesiadki na kolej co by można do lotniska dojechać. To były by świetne połączenia. Nie to coś.
a
achh
Dzieci nie maja co jesc,starsi ludzie nie maja za co zyc bo dostaja smieszne pieniadze za 40 lat pracy,bezrobocie miazdy +te nasze "wysokie" zarobki hoho a zlodzieje chca metro budowac.Banda zlodziejaszkow i skurwysynow.Niech to panstwo zajmie sie powaznymi inwestycjami a nie wydawaniem pieniedzy na gowno!!!
j
jag
To bardzo trudna decyzja. O ile Kraków ma szansę - jeśli tak, to zysk będzie w postaci przyspieszenia inwestycji, o które tutaj większość zabiega: S7, Kolej Miejska, Nowe linie tramwajowe, Premetro, a może nawet i metro oraz obiekty sportowe i obiekty przestrzeni społecznej. Jeśli nie - pozostanie niesmak i wydane kwoty, które jednak w pewien sposób promują Kraków na świecie. Bez Olimpiady trudno będzie jednak doczekać w przewidywalnej przyszłości istotne inwestycje w Krakowie i okolicy.
j
jag
Kraków nie potrzebuje metra i co ważniejsze naszego miasta nie stać nie tylko na jego budowę, ale na utrzymanie. Problemy są aktualnie z utrzymaniem istniejących linii tramwajowych i dróg, po których poruszają się autobusy miejskie. Tutaj wypada zaapelować do tworzących budżet miasta, aby wreszcie poważnie potraktowali komunikację miejską. Inwestycje w zasadzie sprzyjają transportowi indywidualnemu przy okazji natomiast buduje się lub remontuje torowisko tramwajowe lub tworzy buspasy. Jedynym chlubnym wyjątkiem jest estakada w Płaszowie, gdzie nie zdecydowano się na ruch samochodowy i bardzo dobrze. Oczywiście konieczne jest uwolnienie od zakorkowania pierwszej obwodnicy, dlatego bez przynajmniej dwóch tuneli tramwajowych w ścisłym centrum miasta się nie obejdzie. Jednak koszty takich inwestycji to ułamek kosztów planowanej pierwszej linii metra. Ale... jeśli jak prędkość w tunelu będzie ograniczona tak jak jest dotychczas (pytanie dlaczego i jak długo jeszcze?), to i tak inwestycje nie poprawią prędkości podróżnej, a jedynie odciążą węzeł wokoło Plant...
D
D.
Można było ale krew człowieka zalewa jak czyta tego światowca który aż prosi się o gruby pocisk.
t
transporter
- droga od Armii Krajowej do Nowosądeckiej przez tunel pod kopcem
- północna obwodnica od Modlnicy do Rybitw
- porządny wyjazd na Warszawę
- zjazd do miasta na a4 na zakopiańskiej
G
Góral z Czorsztyna
...
G
Gość
Na metro nas nie stać, na Olimpiadę (choć droższa) - tak !!!
.
Koszt jest nie do udźwignięcia przez nasze miasto.
j
ja
już zabrali nam podatki, teraz "12 tys." w postaci metra wróciłoby do tych co mieszkają w Krakowie...
B
Bożena
Oby powstało metro.Będzie dobrze bo szybko,ciekawie.Poza tym dodatkowe miejsca pracy.Kraków wart jest wszystkiego co najlepsze,metro będzie dobrym rozwiązaniem.Cieszę się.
j
ja
w przypadku powstania pierwszej linii metra - co się zmieni na południu, że będzie gorzej niż jest?
j
ja
można to powiedzieć/napisać ładniej. W szkole tego teraz nie uczą, więc trzeba kombinować na własną rękę...
...ale z treścią dwóch "hahaha" i "poza tym..." zgadzam się w 100%.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska