Od 1 sierpnia firma Mobilis będzie obsługiwała 12 kolejnych linii autobusowych w mieście (wymieniliśmy je poniżej). Kursować ma na nich 69 nowych autobusów. Zmian będzie jednak więcej - w każdym z tych pojazdów zamontowany będzie nowy typ automatów biletowych, w których za bilet zapłacimy kartą zbliżeniową, kartą płatniczą z użyciem numeru PIN lub przy pomocy telefonu komórkowego. Automat nie przyjmie natomiast gotówki.
To wynik zapisów przetargu ogłoszonego przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w lutym zeszłego roku, w którym jedynym wymaganiem odnośnie biletomatów były mobilne formy płatności.
Według urzędników, takie rozwiązanie znacznie ułatwi kupienie biletu w autobusie: - Nowe automaty są znacznie mniejsze od urządzeń obsługujących monety i praktycznie bezawaryjne - mówi Michał Pyclik, rzecznik prasowy ZIKiT. Zalet ma być więcej. Automaty m.in. nie posiadają kaset na monety, które muszą być uzupełniane i opróżniane. Urzędnicy przyznają, że dzięki temu uda się zaoszczędzić na ich serwisowaniu. - Dodatkowo z kupieniem biletu problemu nie będą mieli turyści, którzy często nie mają bilonu, a cała operacja nabycia biletu będzie trwała kilka sekund - wymienia rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Entuzjazmu urzędników nie podziela część pasażerów korzystających z linii, w których już za kilka dni nie kupimy biletu w tradycyjny sposób.
- Nie cieszę się ze zmiany, bo z taką formą płatności mogą mieć problem osoby starsze - mówi Anna Dychtoń, pasażerka autobusu 152. - Osobiście też wolałabym nie korzystać z karty, bo zawsze mam drobne w portfelu.
Podobnego zdania jest Karolina Małek, którą spotkaliśmy w autobusie linii 193: - Kupowanie biletu w ten sposób będzie problematyczne, bo nie wszyscy mają karty kredytowe - dodaje krakowianka.
Są jednak i tacy, którym pomysł się podoba: - Dla mnie będzie wygodniej, gdyż nie będę miał problemu z szukaniem drobnych - Karol Jadach, pasażer autobusu 178. Wtóruje mu Kinga Chachlowska, spotkana w autobusie 152: - Użycie karty jest znacznie łatwiejsze, ale automaty muszą być proste w obsłudze. Inaczej problem mogą mieć osoby nieobeznane z nowymi technologiami.
Przedstawiciele ZIKiT starają się jednak uspokajać: - Z naszych obserwacji wynika, że osoby starsze zwykle i tak nie korzystają z biletomatów, tylko kupują bilet przed przejazdem, w kiosku - tłumaczy Michał Pyclik. Aby uniknąć sytuacji, w której ktoś pojedzie na gapę nie ze swojej winy, na wszystkich 12 liniach przez kilka pierwszych miesięcy będzie można kupić godzinny bilet u kierowcy, nawet jeśli automat będzie sprawny (teraz jest to niemożliwe). - Cały czas będziemy też kontrolować, czy takie rozwiązanie się sprawdza - zaznacza Michał Pyclik. - Jeśli okaże się, że z automatami jest problem, nie będziemy kupować nowych - dodaje.
Gdzie nowe automaty?
Od 1 sierpnia w autobusach kursujących na 12 liniach autobusowych, obsługiwanych przez firmę Mobilis, zapłacimy jedynie kartą lub telefonem komórkowym. Nowe automaty znajdą się w 69 autobusach:
152, aleja Przyjaźni - Olszanica
168, Krowodrza Górka - rondo Ofiar Katynia
138, Kombinat - Azory
178, Mistrzejowice - Pod Fortem
102, Krowodrza Górka - Zakamycze
120, Tonie - Bronowice Małe
193, Czyżyny Dworzec - Meissnera
352, aleja Przyjaźni - Kryspinów
159, os. Piastów - Cichy Kącik
502, plac Centralny - Cracovia
142, Czyżyny Dworzec - os. Na Stoku
153, os. Piastów - os. Lesisko
CO TY WIESZ O WIŚLE? CO TY WIESZ O CRACOVII? WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE!"
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!