„Ołtarz Wita Stwosza w kościele Mariackim w Krakowie”
W albumie pn. „Ołtarz Wita Stwosza w kościele Mariackim w Krakowie” przedstawiona została historia powstania ołtarza, jego dalszych losów i konserwacji. Opisana ona została w kontekście dziejów miasta Krakowa i kościoła Mariackiego.
- Podczas konserwacji ołtarza miałem okazję do spojrzenia na dzieło Stwosza z zupełnie niecodziennej perspektywy. Możliwość fotografowania i oświetlenia fragmentów ołtarza uświadomiła mi, jak wielki geniusz artystyczny kryje się w niedostrzegalnych detalach tej monumentalnej kompozycji. Mam nadzieję, że w moich zdjęciach zdołałem przynajmniej w małej części przekazać piękno, precyzję i ogromny ładunek emocji zaklęty w "Biblii z lipowego drewna” — mówi Paweł Gąsior.

Publikacja ma na celu rozszerzenie wiedzy o tym niezwykłym zabytku sztuki i umożliwienie zobaczenia go w całości, z bliska, również tych trudno dostępnych szczegółów.
- Dzięki kartom tej publikacji ołtarz nabiera innej perspektywy, pełnej detali konserwatorskich i niespotykanych kadrów. Piękno komunikuje w ten sposób dziedzictwo. Dlatego wyrażam nadzieję, że opowieść ta przyprowadzi wielu do ołtarza Wita Stwosza i pozwoli głęboko zgłębić tajemnicę geniuszu zamkniętą w mariackim retabulum – stwierdza ks. inf. dr hab. Dariusz Raś, archiprezbiter bazyliki Mariackiej.
Publikacja została wydana w języku polskim i angielskim. Można ją nabyć w zakrystii kościoła Mariackiego, sklepie Arkos oraz wybranych księgarniach.
Artysta zachwycony dziełem mistrza
Prof. Paweł Pencakowski brał udział w trzech konserwacjach ołtarza, w tym w tej w latach 2015–2021. Jak sam zaznacza, ołtarz mariacki jest w jego życiu od lat.
- Jako dziecko byłem z rodzicami na wystawie jego wielkich figur i innych rzeźb na Wawelu, oglądałem go razem z bratem, słuchając komentarzy naszego taty — architekta, zachwycałem się książką (i filmem) "Historia żółtej ciżemki". Czytywałem także naukowe opracowania dotyczące tego retabulum jako licealista, jako student Historii Sztuki UJ, a później pracownik naukowy - podkreśla.
Prof. Pencakowski dodaje też, że obcowanie z tą kreacją wielkiego artysty zachwycało go i nadal go pasjonuje.
- Sprawia to doskonałość jego struktury architektonicznej, mistrzowskich form rzeźbiarskich, przepych i harmonia barw, bogactwo programu ideowego, jak również prezbiterium mariackie, będące oprawą tego klejnotu późnogotyckiej snycerki – stwierdza prof. Pencakowski.
