Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Większe koszty budowy Trasy Łagiewnickiej. Trzeba poprawić przystanek dla pielgrzymów [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
O półtora miliona złotych zwiększyły się koszty budowy Trasy Łagiewnickiej. Pieniądze przeznaczone zostaną na zwiększenie pojemności wind, które mają wywozić pielgrzymów z podziemnego przystanku między sanktuariami na teren w sąsiedztwie kładki Bożego Miłosierdzia oraz na dodatkowe zabezpieczenie kładki Bożego Miłosierdzia, przebiegającej w sąsiedztwie trasy.

WIDEO: Krótki wywiad

Do tej pory przedstawiciele miasta podawali, że koszty budowy Trasy Łagiewnickiej wyniosą 802 mln zł (ze spłatą kredytu może to być ok. 1,2 mld zł). Niedawno kwota ta urosła do 803,5 mln zł.

Kraków. Większe koszty budowy Trasy Łagiewnickiej. Trzeba poprawić przystanek dla pielgrzymów [ZDJĘCIA]
Sylwia Penc

- Koszt inwestycji zwiększył się o ok. 1,5 mln zł. Już podpisaliśmy związany z tym aneks do umowy. To było spowodowane czynnikami, na które spółka Trasa Łagiewnicka nie mogła wpłynąć - mówi Krzysztof Migdał z gminnej spółki Trasa Łagiewnicka, odpowiedzialnej za inwestycję. - Część pieniędzy ma być przeznaczona na zwiększenie pojemności wind, które mają wywozić pielgrzymów z podziemnego przystanku między sanktuariami na teren w sąsiedztwie kładki Bożego Miłosierdzia. O takie rozwiązanie wnioskowali lokalni radni i przedstawiciele strony kościelnej - dodaje.

Kraków. Zarząd Trasy Łagiewnickiej: Nowa droga przyniesie mi...

Przystanek między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II powstaje wraz z linią tramwajową z pętli w Kurdwanowie do ul. Zakopiańskiej, która jest budowa w ramach Trasy Łagiewnickiej. Przystanek zaplanowano przy podziemnym tunelu między sanktuariami, w którym ma także przejeżdżać tramwaj.

Kraków. Większe koszty budowy Trasy Łagiewnickiej. Trzeba poprawić przystanek dla pielgrzymów [ZDJĘCIA]
Sylwia Penc

W rozmowie z nami Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej zwracał uwagę: - Pojawia się pytanie, czy linia tramwajowa wzdłuż Trasy Łagiewnickiej musiała rzeczywiście przebiegać w tunelu między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Łatwo sobie wyobrazić, że z sanktuarium, z dużego wydarzenia wyjdzie nawet kilkanaście tysięcy osób i znaczna część z nich skieruje się w stronę podziemnego przystanku. Będzie to niebezpieczne, obawiam się, że zejście do tunelu będzie w takich przypadkach zamykane i pielgrzymi i tak nie będą mogli skorzystać z tramwaju. Dziwię się, że tak to rozwiązano, rozwiązanie naziemne byłoby wygodniejsze.

Zdecydowano się więc na poprawę komunikacji z przystanku do sanktuariów i zwiększenie pojemności wind, które będą wywozić i zwozić pielgrzymów.

Kraków. Transport w centrum na granicy wytrzymałości. Tramwa...

Z 1,5 mln zł, które miasto dołoży do budowy Trasy Łagiewnickiej sfinansowane mają być także dodatkowe zabezpieczenie kładki Bożego Miłosierdzia przebiegające w sąsiedztwie trasy. W tym przypadku trzeba rozbudować palisadę betonową, by w trakcie robót, związanych z Trasą Łagiewnicką, z kładką nic się złego nie stało. Blisko kładki budowany jest wspomniany tunel dla samochodów i tramwajów. Są tam głębokie wykopy. W tym rejonie przekładana będzie też Wilga. Aby inwestycja nie zagrażała kładce potrzebne były więc dodatkowe zabezpieczenia.

- Na etapie przetargu to nie było do przewidzenia z uwagi na to, że wtedy jeszcze powstawała kładka - wyjaśnia Krzysztof Migdał.

Kraków. Większe koszty budowy Trasy Łagiewnickiej. Trzeba poprawić przystanek dla pielgrzymów [ZDJĘCIA]
Sylwia Penc

W ramach inwestycji powstają także inne przystanki tramwajowe: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz przy ul. Zakopiańskiej.

Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km ma przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.
Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2021 r. Projekt współfinansowany jest z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kraków. Trasa Łagiewnicka: powstają tunele i przystanki. Nie...

Tunele Trasy Łagiewnickiej:
- pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta – ok. 200 m
- dwa w rejonie Białych Mórz, między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II – tunel drogowy i biegnący obok niego
tunel tramwajowy będą mieć długość ponad 600 m każdy
- pod ul. Zakopiańską – ok. 60 m
- od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową – ponad 500 m
- pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i ul. 8 Pułku Ułanów – ok. 22 m
- pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj – ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska