Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wnioskują o poprowadzenie Trasy Balickiej w tunelu

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Radni z Dzielnicy VII Zwierzyniec podjęli uchwałę, w której zawnioskowali, by z uwagi na szczególne walory przyrodnicze i rekreacyjne obszaru, na którym ma powstać Trasa Balicka, w maksymalnym stopniu poprowadzić ją w tunelu.
Radni z Dzielnicy VII Zwierzyniec podjęli uchwałę, w której zawnioskowali, by z uwagi na szczególne walory przyrodnicze i rekreacyjne obszaru, na którym ma powstać Trasa Balicka, w maksymalnym stopniu poprowadzić ją w tunelu.
Miasto przygotowuje się do budowy Trasy Balickiej, która ma połączyć ul. Armii Krajowej z lotniskiem w Balicach. Radni z Dzielnicy VII Zwierzyniec podjęli uchwałę, w której zawnioskowali, by z uwagi na szczególne walory przyrodnicze i rekreacyjne obszaru, na którym ma powstać nowa droga, w maksymalnym stopniu poprowadzić ją w tunelu.

FLESZ - Ford zamierza produkować wyłącznie auta elektryczne

Rada Dzielnicy VII Zwierzyniec krytycznie przyjmuje przystąpienie do prac nad koncepcją wykonania Trasy Balickiej przed wykonaniem Trasy Zwierzynieckiej. Wykonanie Trasy Balickiej przed domknięciem III obwodnicy będzie skutkować paraliżem komunikacyjnym dzielnicy Zwierzyniec w kontekście tranzytu północ-południe. Z niepokojem przyjmujemy również bardzo krótki czas przewidziany na wykonanie koncepcji Trasy Balickiej, co może skutkować brakiem konsultacji społecznych w stosownej formie

- zaznaczyli radni z Dzielnicy VII Zwierzyniec.

Intensywne prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej prowadzone są m.in. w rejonie ul. Zakopiańskiej.

Kraków. Pozimowe przyspieszenie na budowie Trasy Łagiewnicki...

Trasa Balicka ma być drogą łączącą planowaną Trasę Zwierzyniecką (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia) z autostradą A4 w rejonie lotniska Kraków-Balice. Trasa Zwierzyniecka ma powstać razem z Trasą Pychowicką - od końca budowanej obecnie Trasy Łagiewnickiej przy ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa.

W związku z planami budowy Trasy Balickiej radni z Dzielnicy VII Zwierzyniec podjęli uchwałę, w której zawnioskowali o uwzględnienie przy opracowywaniu wielowariantowej koncepcji przedsięwzięcia m.in. wykonania badań, które pokażą jaką część ruchu może przejąć nowa droga.

Radni z "siódemki" podkreślili też: "Z uwagi na szczególne walory przyrodnicze i rekreacyjne obszaru, na którym ma znajdować się trasa, należy w maksymalnym stopniu poprowadzić trasę w tunelu, półtunelu lub wykopie".

Z uwagi na to, że Trasa Balicka ma krzyżować się z ruchliwymi drogami łączącymi dwie dzielnice, zasugerowali też - w przypadku realizacji nowej drogi na powierzchni - wykonanie skrzyżowań jednopoziomowych w formie rond turbinowych. Kategorycznie
sprzeciwili się natomiast stosowaniu estakad w ciągu Trasy Balickiej (z wyjątkiem przeprowadzenia estakadą ciągu ulic Podłużnej i Zakliki z Mydlnik nad linią kolejową).

"W związku z brakiem domknięcia III obwodnicy (Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka) nie należy wyprowadzać ruchu z Trasy Balickiej w kierunku ul. Jesionowej oraz Nad Zalewem, ponieważ te drogi nie są przystosowane do obsługi dużego ruchu tranzytowego" - zaznaczyli też radni ze Zwierzyńca.

Ich zdaniem wraz z inwestycją powinien powstać nowy most na rzece Rudawie w ciągu ul. Podłużnej, który umożliwi odpowiednią obsługę komunikacyjną węzła, szczególnie dla komunikacji miejskiej.

Co na to urzędnicy? - Uchwała Rady Dzielnicy VII Zwierzyniec z 19 stycznia 2021 r. została przekazana projektantowi celem analizy. Zgłoszone postulaty nie odbiegają znacząco od przedmiotu umowy i zostaną, w miarę możliwości technicznych i zgodności z zakresem rzeczowym, uwzględnione podczas prac projektowych - wyjaśniają w magistracie.

Przekonują tam, że w zakresie opracowania koncepcji budowy Trasy Balickiej wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia prognoz i analiz ruchu, m.in. z uwzględnieniem potencjału portu lotniczego w Balicach oraz ruch związanego z autostradą A4.

- Rozwiązania geometryczne poszczególnych węzłów, skrzyżowań, w tym o ruchu okrężnym (m. in. ronda turbinowe), i odcinków ulic mają być dostosowane do oczekiwanych natężeń ruchu, jednak nie mogą one być przewymiarowane. Po wykonaniu prognoz ruchu wykonawca zweryfikuje założone parametry ulic - dodają w urzędzie.

Zaznaczają tam również, że wykonawca koncepcji nowej drogi jest zobowiązany do zaprojektowania wariantowego przebiegu Trasy Balickiej na odcinku ul. Lindego – Trasa Zwierzyniecka, tj.: w poziomie 0, w wykopie otwartym z przykryciem w formie półtunelu akustycznego i tunelu. - Szczególnie dwa ostatnie rozwiązania pozwolą na ograniczenie potencjalnych uciążliwości dla mieszkańców generowanych przez Trasę Balicką. Skrzyżowania w obrębie Trasy Balickiej zostały założone jako jednopoziomowe, jednak ich kształt może ulec zmianie po wykonaniu analiz ruchu i obliczeniu ich przepustowości. W ramach trasy głównej przewiduje się przekroczenie rzeki Rudawa oraz linii kolejowej nr 118 obiektem mostowym lub obiektami mostowymi - informują w magistracie.

Przypomnijmy, że miasto wyłoniło w przetargu wykonawcę wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy Trasy Balickiej. Wybrano ofertę firmy Voessing Polska Sp. z o.o. z Poznania, opiewającą na kwotę 2 453 850 zł.

- Rolą Trasy Balickiej będzie przeniesienie ruchu pojazdów pomiędzy III obwodnicą, której fragment stanowią już realizowane lub przygotowywane Trasy: Łagiewnicka, Pychowicka i Zwierzyniecka, a IV obwodnicą Krakowa. Budowa Trasy Balickiej pozwoli na odciążenie ulicy Olszanickiej, a także ulicy Balickiej od ruchu związanego z autostradą, a przede wszystkim z Międzynarodowym Portem Lotniczym Kraków-Balice - wyjaśniają w krakowskim magistracie.

W urzędzie informują też, że według wstępnych szacunków w wariancie najbardziej rozbudowanym, budowa Trasy Balickiej wraz z wszystkimi elementami towarzyszącymi i uwzględnieniem wykupu gruntów, może kosztować ok. 650 mln zł. - Bierzemy pod uwagę wsparcie finansowe tej inwestycji przez rząd - zaznaczają w magistracie.

Trasa Balicka ma być zaprojektowana jako droga ruchu przyspieszonego z dwoma pasami w każdym kierunku - o szerokości pasa 3,5 m. Założenie przetargu jest takie, że wykonawca opracuje co najmniej 5 wariantów koncepcji nowej drogi. Zwycięzca przetargu będzie musiał m.in. uwzględnić warianty odcinka Trasy Balickiej od Trasy Zwierzynieckiej do ul. Lindego w poziomie 0 (z i bez połączenia z ul. Na Błonie) z przykryciem półtunelem akustycznym lub w wykopie otwartym z półtunelem akustycznym lub ekranami; budowę nowego węzła drogowego z autostradą A4; lokalizację parkingów park&ride w rejonie przystanków kolejowych Kraków Olszanica (500 miejsc postojowych dla aut) i Kraków Zakliki (100 miejsc).

Opracowanie ma także obejmować co najmniej po jednym rozwiązaniu odcinków od Trasy Zwierzynieckiej (połączenie z węzłem w poziomie -1) do ul. Lindego w tunelu; przekroczenia linii kolejowej nr 118 w rejonie ul. Powstania Styczniowego; przekroczenia linii kolejowej nr 118 w rejonie rzeki Rudawa; węzła Trasy Balickiej z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 774.

Projekt będzie także obejmować wzdłuż całej Trasy Balickiej wydzielone, dwukierunkowe, dwustronne i oświetlone drogi dla pieszych i rowerów. Ciągi piesze i rowerowe mają być oddzielone od jezdni głównych zielonymi alejami, w których została przewidziana zieleń niska i wysoka.

Przeciwni inwestycji są ekolodzy. - Najlepiej zrezygnować z pomysłu budowy tej trasy - uważa Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska