Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wybudowali mieszkańcom betonowy mur przed oknami. Wielkie kontrowersje wokół budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Taki oto betonowy ekran widzą z okien mieszkańcy bloku przy ul. Doktora Twardego
Taki oto betonowy ekran widzą z okien mieszkańcy bloku przy ul. Doktora Twardego Łukasz Maślona/Facebook
Na skrzyżowaniu ulic Wybickiego i Doktora Twardego w Krakowie, tuż przed blokami stanęły ekrany akustyczne. Z betonu. Wszystko wskazuje na to, że weszliśmy właśnie z przytupem w kolejny etap budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Mieszkańcy Białego Prądnika patrzą na całą sprawę z niepokojem, a internauci nie zostawiają na wykonawcy suchej nitki. ZIM tłumaczy, że ekrany będą miały maksymalnie 4 metry wysokości, a sposób ich wypełnienia jest wyjaśniany z wykonawcą.

Od kilku dni przy skrzyżowaniu ulic Bratysławskiej, Wybickiego i Doktora Twardego pojawiają się kolejne ekrany akustyczne. Nie byłoby może w nich nic niezwykłego gdyby nie fakt, że po pierwsze nie są przeźroczyste czy wysadzone wełną, by mogły w nich rosnąć rośliny, a z płyt betonowych, a po drugie stoją kilkanaście metrów od bloków.

Zaniepokojeni tym faktem są nie tylko mieszkańcy Krowodrzy Górki, ale też Białego Prądnika o czym poinformował w mediach społecznościowych radny Łukasz Maślona. "Wątpliwości krakowian związane są z postępującą budową ekranów akustycznych, z samym zakresem prac jak i materiału, z którego są wykonywane" - napisał radny.

Post radnego podzielił internautów, którzy w większości nie przebierali w słowach sugerując wprost że "ktoś upadł na głowę" projektując KST. Choć wśród komentujących znaleźli się i tacy, którzy bronili inwestycji argumentując, że "mieszkańcy dolnych kondygnacji będą zaraz te ekrany błogosławić" czy też jak dodał inny internauta "Jak puszczą na to pnącze, to będzie spoko". Byli oni jednak w zdecydowanej mniejszości.

O to jaki to wariant, po co postawiono ekrany i kto wystąpił z wnioskiem o ich montaż zapytaliśmy urzędników ZDMK i ZIM.

Jak informuje nas rzecznik ZIM Jan Machowski, realizacja zabezpieczeń akustycznych odbywa się na podstawie dokumentacji projektowej zatwierdzonej decyzją ZRID, a także w oparciu o zapisy DUŚ. Przeprowadzane były też analizy akustyczne, które wykazały konieczność montażu ekranów akustycznych.

W ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej montowane będą ekrany akustyczne posiadające "wypełnienia przezroczyste, bądź nieprzezroczyste o wysokości od 2,0 m do 10,2 m". Odnosząc się do ekranów w rejonie ulic Wybickiego i doktora Twardego rzecznik ZIM tłumaczy, że montowane mają tam być ekrany akustyczne nieprzezroczyste o wysokości 4,0 m.

Odnośnie materiału, którym wykonawca wypełnił przestrzenie między słupkami, tłumaczy:

– ZIM wraz z Inżynierem Kontraktu czekają na wyjaśnienia wykonawcy co do zgodności zastosowanego materiału z dokumentacją projektową. W przypadku stwierdzenia niezgodności wykonawca będzie zobowiązany do dokonania korekt oraz usunięcia wszelkich nieprawidłowości. Warto też nadmienić, że już obecnie do ZIM wpływają wnioski okolicznych mieszkańców co do zmiany wypełnień na rozwiązania przeźroczyste. Każdy taki wniosek będzie przeanalizowany pod kątem możliwości jego zastosowania, mając na uwadze wskaźniki ochrony przed hałasem wskazane w analizie akustycznej - informuje Jan Machowski

Rzecznik ZIM zapewnia również, że w bezpośrednim sąsiedztwie ekranów, nasadzona będzie roślinność, w tym szpalery drzew.

Jak informowaliśmy na naszych łamach w połowie lutego br., linia KST do Górki Narodowej może zostać uruchomiona już w wakacje, tak by mieszkańcy północnej części Krakowa mogli z niej skorzystać przed rozpoczęciem roku szkolnego.

- Tunel samochodowy w ciągu ulicy Opolskiej zostanie udostępniony kierowcom w maju. Wiele będzie zależeć jednak od warunków pogodowych – informował Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Dyrektor przyznał też, że budowa linii tramwajowej formalnie powinna natomiast zostać zakończona do końca tego roku. Jest to związane z koniecznością rozliczenia środków europejskich otrzymanych na realizacje tego zadania.

Początek nowej trasy tramwajowej o długości ponad 5 km znajduje przy istniejącej pętli Krowodrza Górka, u zbiegu ulic Bratysławskiej, dr. Twardego i Wybickiego. Następnie linię poprowadzono w kierunku północnym do ul. Pachońskiego, gdzie tramwaj skręci w prawo w kierunku wschodnim i pojedzie wzdłuż ulic Pachońskiego i Siewnej. W rejonie ul. Bociana projektowana trasa tramwajowa skręca na północ w kierunku ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha aż do pętli autobusowo-tramwajowej z nowoczesnym dworcem. Bezpośrednio nad pętlą zlokalizowany będzie wielopoziomowy parking P&R wraz ze stanowiskami postojowymi przystosowanymi do ładowania pojazdów elektrycznych.

W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe, a do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie ok. 600 miejsc postojowych na trzech parkingach park&ride. W ramach zadania budowanych jest 7 obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta.

W ciągu ul. Opolskiej powstaje ponadto tunel samochodowy, nad którym mają przejeżdżać tramwaje.

Jak Polacy zareagowali na atak Rosji na Ukrainę? SONDA

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska