Remont mostu Dębnickiego w ciągu ulicy Marii Konopnickiej, łączącego Stare Miasto i Zwierzyniec z Dębnikami, ma na celu poprawę jego stanu technicznego, a nie wymianę samej nawierzchni jezdni - zaznacza zarząd dróg. Planowana jest m.in. naprawa betonowej płyty pomostu, wymiana izolacji, elementów odwodnienia, dylatacji nad przyczółkami, barier energochłonnych, słupów oświetleniowych oraz krawężników. Balustrady zostaną podniesione i zabezpieczone przed korozją.
Planowane jest, że pierwsze zmiany w organizacji ruchu zostaną wprowadzone 7 lipca. Ruch na moście podczas prac remontowych zostanie utrzymany. Możliwe będzie poruszanie się po jednym pasie w każdą stronę.
- Naprawa tej przeprawy wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu uczestników ruchu drogowego - podkreślają urzędnicy.
Parametry i historia mostu Dębnickiego
Most przez rzekę Wisłę w ciągu ul. Konopnickiej jest obiektem o konstrukcji nośnej ciągłej z blachownic nitowanych zespolonych z żelbetową płytą pomostu. Długość konstrukcji to 157,5 m, szerokość całkowita wynosi 19,5 m (w tym szerokości jezdni 12 m plus obustronne chodniki po 3,75 m każdy). Obiekt jest trzyprzęsłowy (o rozpiętościach przęseł 36+85+36 m) i podparty na dwóch filarach.
Wśród krakowskich mostów na Wiśle most Dębnicki wyróżnia się najniższym prześwitem między lustrem wody a spodem konstrukcji, co czyni go najbardziej zagrożonym przez powodzie i zatory lodowe obiektem tego typu na terenie miasta. Podczas powodzi w 2010 r. poziom wody w Wiśle był tak wysoki, że prześwit pomiędzy lustrem wody a przęsłami mostu zniknął. Tak niskie usytuowanie mostu podyktowane było natomiast chęcią jak najmniejszej ingerencji w panoramę tego miejsca - tak, by nie przysłaniać widoku na Wawel z bulwarów wiślanych.
Historia mostu Dębnickiego sięga lat 1887-88, kiedy to w miejscu dzisiejszego obiektu wybudowano trójprzęsłowy most o konstrukcji kratowej, na potrzeby powstającej wówczas kolei obwodowej. Oprócz torowiska posiadał on także przejazd dla ruchu kołowego oraz chodnik dla pieszych.
W 1911 r. kolej obwodową zlikwidowano, a z mostu usunięto torowisko. Most Dębnicki - podobnie jak inne mosty Krakowa - został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie w styczniu 1945 r., w wyniku czego został przeznaczony do rozbiórki. Odbudowano go w dzisiejszym kształcie w 1951 roku.
Ostatni generalny remont most przeszedł w 1998 roku, zasadniczo w ciągu niecałych czterech miesięcy. Poddano wtedy generalnej renowacji płytę żelbetową mostu - zerwano skorodowaną część, zainstalowano kotwy, położono uzbrojenie i wylano nową płytę. Równocześnie prowadzono zabezpieczanie antykorozyjne konstrukcji stalowej. Na wzmocnioną płytę położono termozgrzewalną izolację, na niej ułożono wysokomodyfikowaną nawierzchnię bitumiczną z dodatkiem włókien celulozowych, odporną na odkształcenia (w Małopolsce zastosowano ją wtedy po raz pierwszy). W ramach robót wykończeniowych na moście zajęto się m.in. uzupełnieniem i malowaniem gzymsów. Tamten remont kosztował 5,3 mln złotych.
Najtańszy urlop? Najlepiej pomiędzy majówką a wakacjami

- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Nowa Huta to nie tylko aleja Róż. Tajemnicze rejony dzielnicy dobre na wyprawę
- Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa z drona. Widać asfalt, tunele, wiadukty. Sporo!
- Kraków lat 70. Matura pod portretem Gomułki i pierwsze w mieście przejście podziemne
- Nowy sezon na zamku w Dobczycach rozpoczęty. Te atrakcje przyciągają turystów!