https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wykonawca remontu mostu Dębnickiego wybrany. Utrudnienia od 7 lipca

Małgorzata Mrowiec
Most Dębnicki - którym każdego dnia przejeżdżają dziesiątki tysięcy samochodów - wymaga remontu
Most Dębnicki - którym każdego dnia przejeżdżają dziesiątki tysięcy samochodów - wymaga remontu Konrad Kozłowski
Wybrany jest już wykonawca remontu mostu Dębnickiego, którego poszukiwał w przetargu Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Firma "MOST" z Sopotu złożyła najtańszą ofertę, opiewającą na 6,8 mln złotych. - Pomimo że inwestycja będzie jedną z trudniejszych tego roku, wykonawca zaoferował, że zasadnicze prace zrealizuje w terminie krótszym niż pierwotnie zakładaliśmy - informują urzędnicy.

Remont mostu Dębnickiego w ciągu ulicy Marii Konopnickiej, łączącego Stare Miasto i Zwierzyniec z Dębnikami, ma na celu poprawę jego stanu technicznego, a nie wymianę samej nawierzchni jezdni - zaznacza zarząd dróg. Planowana jest m.in. naprawa betonowej płyty pomostu, wymiana izolacji, elementów odwodnienia, dylatacji nad przyczółkami, barier energochłonnych, słupów oświetleniowych oraz krawężników. Balustrady zostaną podniesione i zabezpieczone przed korozją.

Planowane jest, że pierwsze zmiany w organizacji ruchu zostaną wprowadzone 7 lipca. Ruch na moście podczas prac remontowych zostanie utrzymany. Możliwe będzie poruszanie się po jednym pasie w każdą stronę.

- Naprawa tej przeprawy wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu uczestników ruchu drogowego - podkreślają urzędnicy.

Parametry i historia mostu Dębnickiego

Most przez rzekę Wisłę w ciągu ul. Konopnickiej jest obiektem o konstrukcji nośnej ciągłej z blachownic nitowanych zespolonych z żelbetową płytą pomostu. Długość konstrukcji to 157,5 m, szerokość całkowita wynosi 19,5 m (w tym szerokości jezdni 12 m plus obustronne chodniki po 3,75 m każdy). Obiekt jest trzyprzęsłowy (o rozpiętościach przęseł 36+85+36 m) i podparty na dwóch filarach.

Wśród krakowskich mostów na Wiśle most Dębnicki wyróżnia się najniższym prześwitem między lustrem wody a spodem konstrukcji, co czyni go najbardziej zagrożonym przez powodzie i zatory lodowe obiektem tego typu na terenie miasta. Podczas powodzi w 2010 r. poziom wody w Wiśle był tak wysoki, że prześwit pomiędzy lustrem wody a przęsłami mostu zniknął. Tak niskie usytuowanie mostu podyktowane było natomiast chęcią jak najmniejszej ingerencji w panoramę tego miejsca - tak, by nie przysłaniać widoku na Wawel z bulwarów wiślanych.

Historia mostu Dębnickiego sięga lat 1887-88, kiedy to w miejscu dzisiejszego obiektu wybudowano trójprzęsłowy most o konstrukcji kratowej, na potrzeby powstającej wówczas kolei obwodowej. Oprócz torowiska posiadał on także przejazd dla ruchu kołowego oraz chodnik dla pieszych.

W 1911 r. kolej obwodową zlikwidowano, a z mostu usunięto torowisko. Most Dębnicki - podobnie jak inne mosty Krakowa - został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie w styczniu 1945 r., w wyniku czego został przeznaczony do rozbiórki. Odbudowano go w dzisiejszym kształcie w 1951 roku.

Ostatni generalny remont most przeszedł w 1998 roku, zasadniczo w ciągu niecałych czterech miesięcy. Poddano wtedy generalnej renowacji płytę żelbetową mostu - zerwano skorodowaną część, zainstalowano kotwy, położono uzbrojenie i wylano nową płytę. Równocześnie prowadzono zabezpieczanie antykorozyjne konstrukcji stalowej. Na wzmocnioną płytę położono termozgrzewalną izolację, na niej ułożono wysokomodyfikowaną nawierzchnię bitumiczną z dodatkiem włókien celulozowych, odporną na odkształcenia (w Małopolsce zastosowano ją wtedy po raz pierwszy). W ramach robót wykończeniowych na moście zajęto się m.in. uzupełnieniem i malowaniem gzymsów. Tamten remont kosztował 5,3 mln złotych.

Najtańszy urlop? Najlepiej pomiędzy majówką a wakacjami

od 16 lat
Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek
Szkoda, że jezdnia nie ma 13-14 m. szerokości, gdyż autobusy nieraz z wielkim trudem mieszczą się w pasie ruchu. Te 4 pasy są jakby dla innych pojazdów niż autobusy. Powinno się tam, gdize kursuje wiele linii autobusowych przyjąć standard, że pas ruchu ma mieć 3,5 m. szerokości (nie mniej).
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska