FLESZ - Duże zmiany w kodeksie drogowym. To musisz wiedzieć!

Nad Wisłą w Krakowie, między Grzegórzkami a Zabłociem, powstają trzy nowe mosty kolejowe w ramach rozbudowy infrastruktury dla potrzeb szybkiej kolei aglomeracyjnej i oddzielenia tego typu ruchu od dalekobieżnego. Jeden z trzech nowych mostów ma zapewnić przejazd pociągów i trasę dla pieszych oraz rowerzystów. Kończy się projektowanie przeprawy. Uzyskana jest już część pozwoleń budowlanych. Za kilka tygodni ma ruszyć montaż konstrukcji obiektu. Planuje się, że most będzie gotowy w II połowie 2022 r.
– Ważnym elementem rządowej strategii rozwoju kolei jest rozwój połączeń aglomeracyjnych. W Krakowie toczą się wielkie inwestycje, dzięki którym mieszkańcy będą chętniej korzystać z transportu zbiorowego. To dobra wiadomość dla osób żyjących w mieście i dobra wiadomość dla środowiska – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Kraków tonie w korkach. Jeździ się u nas jak w Kairze i Meks...
Dzięki budowie mostu w centrum Krakowa powstanie ważna trasa dla komunikacji rowerowej. Rowerzyści będą mieli do dyspozycji nową drogę o szerokości 3 metrów. Najazdy zlokalizowane będą przy ul. Halickiej i ul. Kącik. Obok znajdzie się miejsce na 2-metrowy chodnik dla pieszych. Dzięki niemu, będzie można dostać się do przystanku Kraków Zabłocie z ulic położonych po drugiej stronie Wisły. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się będą korzystały z mostu dzięki rampom i podjazdom.
– Przy realizacji inwestycji szukamy korzystnych rozwiązań, aby zapewnić mieszkańcom większą dostępność do kolei, oraz ułatwić komunikację w aglomeracjach. Budowa kładki pieszo-rowerowej przy moście kolejowym nad Wisłą w Krakowie pokazuje, że projekt ważny dla podróży pociągiem przyczyni się także do poprawy komunikacji miejskiej – zaznacza Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
PLK zaplanowały trzy nowe mosty kolejowe nad Wisłą. Od 2020 r. roku po pierwszym z nich kursują pociągi. Obok postępuje budowa dwóch kolejnych przepraw. Środkowa będzie gotowa na przełomie tego i przyszłego roku. Znajdą się na niej dwa tory kolejowe, przeznaczone dla pociągów dalekobieżnych. Trzeci most będzie kolejowy i pieszo-rowerowy.
Budowa trasy pieszo-rowerowej to wspólna inicjatywa PLK i władz miasta Krakowa, które współfinansują tę inwestycję. To kluczowy element większego ciągu komunikacyjnego, który połączy, wzdłuż linii kolejowej, ul. Wielicką z ul. Kopernika.
W sumie na trzech nowych mostach nad Wisłą (jeden jest już gotowy) zmieszczą się cztery tory kolejowe (na starym, zdemontowanym, były tylko dwa). Pociągi będą poruszać się po nich z prędkością 100 km/h.
Nowymi mostami pociągi będą przejeżdżać na trasie między stacją Zabłocie i nowym przystankiem na Grzegórzkach (w sąsiedztwie Hali Targowej).
Budowa mostów kolejowych w Krakowie mieści się w zakresie projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. To inwestycja za przeszło 1 mld zł, współfinansowana z instrumentu CEF „Łącząc Europę, która zapewni sprawny przejazd pociągów „krakowskim” odcinkiem międzynarodowej trasy E30 łączącej m.in. Przemyśl – Kraków – Wrocław – Zgorzelec. Część sumy potrzebnej do budowy mostu z przeprawą dla pieszych i rowerzystów przeznacza gmina Kraków, która zabezpieczyła na ten cel odpowiednie fundusze w swoim budżecie - ok. 56 mln zł.
W ramach inwestycji, dla dodatkowej pary torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, powstają też estakady kolejowe między ulicami Kopernika i Miodową. Całkowicie zniknął nasyp, który zastąpiły estakady. Nowy przystanek Kraków Grzegórzki zwiększy dostęp do kolei, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń przez centrum Krakowa.
Nowy most - po którym poruszać będą się nie tylko pociągi, ale również dla piesi i rowerzyści - ma być gotowy dopiero w II połowie 2022 r. Tak informują kolejarze z PKP PLK i de facto potwierdzają, że ta gigantyczna inwestycja prowadzona obecnie w Krakowie zakończy się przynajmniej rok później niż było to zapowiadane.
Przypomnijmy bowiem, że zgodnie z pierwotnym harmonogramem budowa nowych torów i mostów (a także wiele innych elementów, m.in. modernizacja stacji w Płaszowie) w pełni miała zakończyć się w pierwszej połowie bieżącego, czyli 2021 roku. Już wiadomo, że tak się nie stanie, a PKP jest na etapie uzgadniania szczegółów aneksu do umowy z wykonawcą.
Wśród powodów opóźnień wymiana jest m.in. konieczność dodatkowego wzmacniania gruntów na niektórych odcinkach trasy itd. Wciąż trwają też uzgodnienia między kolejarzami a konserwatorem zabytków dot. sposobu przeprowadzenia prac na zabytkowych wiadukcie w rejonie Hali Targowej.
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- W tych znakach zodiaku łatwo się zakochać
- Oto finalistki Miss Małopolski i Miss Małopolski Nastolatek
- Co za luksusy! Oto najdroższe mieszkania na sprzedaż w Krakowie
- Drapacze chmur i 100 tysięcy mieszkańców. Tak ma wyglądać nowa dzielnica Krakowa
- Kraków. Najlepsi z najlepszych mistrzów parkowania. Przeszli samych siebie!